جمعه ۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸
کد خبر: 233899

بارداری سیستم ایمنی، قلب و سیستم‌های تنفسی مادر را تغییر می‌دهد و او را مستعد ابتلا به آنفلوانزای شدید می‌کند.

7 اشتباه رایج در رابطه با بارداری

سلامت نیوز: بارداری سیستم ایمنی، قلب و سیستم‌های تنفسی مادر را تغییر می‌دهد و او را مستعد ابتلا به آنفلوانزای شدید می‌کند.

اشتباه اول: در این دوران نباید از واکسن آنفلوانزا استفاده کرد
به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی آنلاین، در واقع واکسن آنفلوانزا می‌تواند یک نجات دهنده زندگی برای مادر و کودکش باشد. بارداری سیستم ایمنی، قلب و سیستم‌های تنفسی مادر را تغییر می‌دهد و او را مستعد ابتلا به آنفلوانزای شدید می‌کند. زنانی که باردار هستند و مبتلا به آنفلوانزا می‌شوند، قادر به تحمل آن نبوده و خطر بسیار بالاتری از به شدت بیمار شدن و ریسک بالاتری از مرگ ناشی از آنفلوانزا در مقایسه با جمعیت کلی دارند.

واکسن آنفلوانزا (حاوی ویروس کشته شده) را تزریق کرده ولی از واکسن اسپری بینی (حاوی ویروس زنده ضعیف شده) استفاده نکنید. چنانچه نگران نگهدارنده‌ها هستید نوع بدون تیمروسال (نوعی نگهدارنده بر پایه جیوه) را درخواست کنید.

اشتباه دوم: شما باید به اندازه دو نفر غذا بخورید!
بله شما برای دو نفر غذا می‌خورید اما این به معنای دو سروینگ به اندازه سایز بزرگسالان نیست. با توجه به انجمن متخصصین بیماری‌های زنان و زایمان(ACOG)، زنان با وزن نرمال قبل از بارداری، تنها به 300 کالری مازاد در روز جهت رشد جنین خود نیاز دارند. این میزان کالری به عنوان نمونه با یک لیوان شیر کم چرب و نصف عدد ساندویچ فراهم می‌شود. زنی با وزن نرمال باید 12 تا 14 کیلوگرم در طول بارداری اضافه کند و البته در صورت وجود اضافه وزن، این میزان وزن افزوده کمتر خواهد بود.

کاهش وزن افزوده ناشی از بارداری پس از تولد مشکل است و با هر یک از بارداری‌های بعدی، خانم باردار سنگین‌تر نیز خواهد شد. همچنین زنانی که بیش از 25کیلوگرم در زمان بارداری اضافه می‌کنند، ریسک بالاتری از نیاز به سزارین داشته و یا زایمان طبیعی سختی خواهند داشت و نوزادانی که در هنگام تولد وزن بالایی دارند با احتمال بیشتری با چاقی در زمان بزرگسالی روبه رو هستند.

اشتباه سوم: از رنگ کردن مو اجتناب کنید

مواد شیمیایی حاصل از رنگ موی دائم در مقادیر بسیار کمی از پوست عبور می‌کند و این مقادیر حداقل بوده لذا مضر تلقی نمی‌شوند. درواقع هیچ ریسک جنینی از سوی رنگ مو وجود ندارد، ولی بوهای قوی حاصل از محصولات درمانی مو منجر به احساس تهوع در برخی زنان باردار می‌شود.

بنابراین از آنها در فضایی با تهویه مناسب استفاده شود. چنانچه واقعاً نگران هستید، درمان‌های مو را در طی سه ماه اول نداشته باشید همچنین از رنگ‌های حاوی آمونیاک اجتناب کنید چراکه بوی بسیار قوی دارند. مو در طول بارداری تغییرات زیادی می‌کند. محصولاتی که قبل از بارداری خیلی خوب عمل می‌کردند، ممکن است در طی بارداری همان نتایج قبلی را ندهند.

اشتباه چهارم: کافئین کاملاً ممنوع است

آیا علاقه زیادی به قهوه صبح دارید؟ بسیاری از زنان باردار به قهوه علاقه زیادی دارند، اما غالباً به آنها چنین تذکر داده شده است که باید کافئین را ترک کنند چراکه باعث سقط جنین، نوزاد نارس، یا نوزاد با وزن کم هنگام تولد می‌شود. اما شواهد ضد کافئین قوی و کافی نیستند.

چنانچه یک خانم باردار روزانه کمتر از 200 میلی گرم کافئین دریافت کند – این مقدار حدود یک لیوان قهوه می‌شود- شواهد روشنی از رویارویی وی با ریسک افزایش یافته سقط جنین یا وزن کم هنگام تولد نوزاد وجود ندارد. از قهوه خود لذت ببرید اما میزان پیشنهاد شده روزانه را رعایت کنید.

اشتباه پنجم: پرواز می‌تواند ریسک عوارض بارداری را افزایش دهد

اسکن کننده‌های بدن خطرناک نبوده و درواقع مقادیر ناچیزی از تشعشعات ساطع می‌شود که منجر به هیچ نوع اثرات جنینی نخواهد شد. از آنجاییکه جایگزین کاملاً بی‌خطر نیز وجود دارد توصیه می‌شود که خانم‌های باردار پروازهای خود را کم کنند و از روش‌های دیگری برای سفر استفاده کنند؛ اما در عین حال چنانچه پرواز را انتخاب می‌کنند اطمینان داشته باشند که عبور از اسکنرهای بدن بی‌خطر است.

چنانچه قصد پرواز در سه ماهه آخر بارداری‌تان دارید، با شرکت هواپیمایی‌تان در رابطه با هرنوع محدودیت خود صحبت کنید. برخی از زنان باردار هرگز نباید بدون تایید پزشک شان پرواز کنند؛ به عنوان نمونه زنان مبتلا به برخی مشکلات تنفسی و یا بیماری‌های قلبی در ارتفاعات بیشتر از 30000 دچار مشکل می‌شوند. این دسته از زنان باید پیش از اقدام به پرواز با پزشک خود مشورت کنند. اما پرواز برای زنان سالم و نرمال کاملا بی خطر خواهد بود.

اشتباه ششم: از مصرف ماهی اجتناب کنید

دریافت دو سروینگ از ماهی در هفته برای سلامت مادر و جنین ضروری است. به ویژه ماهی آب‌های سرد حاوی مقادیر بالایی از اسیدهای چرب امگا3 است که به تکامل مغزی و بینایی کودک کمک می‌کند. کافی است از مصرف ماهی حاوی مقادیر بالای جیوه اجتناب کنید از جمله اره ماهی، ماهی خالمخالی و کوسه ماهی. شایان ذکر است که ماهی سالمون، تون و میگو بهترین انتخاب‌ها هستند. ماهی خام نیز می‌تواند حاوی مقادیر بالایی از باکتری‌ها و انگل‌ها باشد.

اشتباه هفتم: رابطه جنسی نداشته باشید

همچنان می‌توان در طول بارداری رابطه جنسی داشته باشید. چراکه جنینی که به طور کامل توسط کیسه آمنیوتیک و ماهیچه‌های محکم رحمی محافظت می‌شود تحت تاثیر صدمات فیزیکی ناشی از رابطه جنسی قرار نمی‌گیرد. اما همچنان مراقبت در برابر عفونت‌های مسری جنسی ضروری است - بارداری محافظتی در برابر آنها ندارد.

چنانچه مادر مبتلا به تبخال تناسلی، زگیل تناسلی، HIV و یا بیماری کلامیدیا باشد، احتمال انتقال بیماری به جنین نیز وجود دارد. با پزشک خود مشورت کنید تا از بی‌خطر بودن بارداری‌تان مطمئن شوید. چنانچه هر نوع احتمالی از سقط جنین، زایمان زودرس و یا خونریزی‌های پیش‌بینی نشده حین بارداری وجود داشته باشد، پزشک توصیه به عدم مقاربت جنسی خواهد داشت.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha