شنبه ۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸
کد خبر: 233957

پاییز امسال در 67 سال اخیر کشور خشك‌ترین پاییز بوده است

ایران در حسرت بارندگی

سلامت نیوز:بارش باران در پاییز امسال تبدیل به حسرتی تأسف‌بار برای نیمی از استان‌های كشور شد. نقشه‌های هواشناسی از ضعیف عمل كردن جریان‌های پرفشار هوا در گذر از مسیرهای دریایی و نداشتن توان بارش در ایران حكایت دارد.

به گزارش سلامت نیوز، جوان نوشت:كاهش چشمگیر میانگین بارش در پاییز نه‌تنها نسبت به سال‌های گذشته، بلكه نسبت به چند دهه اخیر باعث نگرانی شده است. دكتر ناصر كرمی، اقلیم‌شناس با انتشار آمارها و نمودارهای مركز پایش خشكسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی كشور و مقایسه آماری بارش در تمام استان‌ها، خبر از كاهش ‌بارش در 30 استان كشور نسبت به سال‌های قبل داده است. 

 

این استاد دانشگاه طی سال‌های اخیر از ورود اقلیمی ایران به مرحله تازه‌ای از خشكیدگی هشدار داده و می‌گوید: به گفته سازمان هواشناسی، چند ماه از فصل بارش گذشته و بر نیمی از ایران هنوز هیچ بارانی نباریده است. ضمن اینكه به جز اردبیل تمام استان‌های دیگر با تغییرات منفی بارندگی مواجه‌اند. چند سال است كه می‌گویم این سرنوشتی تازه است و باید فكری جدی كرد. جالب اینكه در 50 سال اخیر ایران هم با كاهش بارش‌باران و افزایش دمای هوا مواجه بوده است. در این مدت كشور دو درجه گرمتر شده است. تقریباً هر دهه 4/0 سلیسیوس (سانتی‌گراد) افزایش دما برای هر سال داشته‌ایم. این عامل از دلایل اصلی افزایش میزان تبخیر منابع آبی و كاهش روان‌آب‌های كشور هم هست. 
در دو دهه اخیر در تمام جهان روند گرمایش شدت داشته است و از آنجایی كه ایران در منطقه خشك و نیمه‌خشك كره‌زمین قرار دارد، همواره در معرض بارش‌های اندك و خشكسالی بوده است. 
 
كاهش 50 درصدی بارندگی
به گفته سایت هواشناسی و مركز پایش خشكسالی این حرف كه پاییز امسال جزو پاییز‌های خشكی است، شكی نیست و این پاییز را باید در كنار پاییزهای خشك دیگر قرار بدهیم. 
به نقل از سازمان هواشناسی اعلام شده كه پاییز امسال در 67 سال اخیر خشك‌ترین پاییز است. كاهش بارندگی در پاییز مسئله جدیدی نیست، اما پاییز امسال بسیار چشمگیر بوده است. در خیلی از مناطق كشور مسئله كم بارشی وجود دارد. 
احتمالاً كاهش بارندگی‌ها ادامه خواهد داشت، اما از آن مهم‌تر مدیریت منابع آب است. در صورتی كه تالاب‌ها كاملاً خشك شوند، خطر ریزگردها در اكثر استان‌ها جدی است.  وزیر نیرو میزان بارش فصل پاییز در ایران را ۲۵ درصد كمتر از مدت مشابه در سال گذشته و ۵۰ درصد كمتر از متوسط درازمدت بارش‌ها اعلام كرد.  رضا اردكانیان این موضوع را در نشست شورای همیاران آب استان كرمان بیان كرد و گفت كه متوسط بارش‌ها در ایران «یك سوم» میزان جهانی است.  به گفته وی، تا پایان فصل زمستان نیز پیش‌بینی می‌شود در بهترین حالت، حدود ۱۵درصد كمتر از سال گذشته بارش خواهیم داشت.  وزیر نیرو «خشكی و نیمه خشكی» را جزو «طبیعت اقلیم» ایران دانست و خواستار «عزم جزم» مدیران ارشد و دولت برای اجرای الگوهای موفق در مناطق دچار كم‌آبی در جهان از جمله طرح «همیاران آب» برای صرفه‌جویی در مصرف آن شد.  كمبود بارش در پنج استان قم، خراسان‌جنوبی، اصفهان، مركزی و یزد در شرایط دشوارتری قرار دارد.  بر اساس گزارش‌ رسانه‌ها در ایران علاوه بر پیامدهای منفی دیگر، كمبود بارش بر میزان آلودگی هوا هم تأثیرگذار است. با كمبود بارش در سال‌جاری، كلانشهرها با افزایش آلودگی هوا مواجه خواهند بود. 
 
منشأ ۷۰ درصد مشكلات كشور
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری ایران نیز روز ۱۴شهریور اعلام كرد كه دولت با كسب اجازه از آیت‌الله علی خامنه‌ای برای حل مشكل آب كشور، 8میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت كرده است.  مشكل كم‌آبی و استفاده بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی و آب شرب مدت‌ها است كه به یكی از چالش‌های بزرگ در ایران تبدیل شده است.  عیسی كلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، اخیراً با تأكید بر بحرانی بودن مسئله آب در ایران گفت كه ۷۰ درصد مشكلات كشور از آب است و اگر این روند ادامه یابد كشور با خطر خشكسالی و نابودی مواجه می‌شود. به گفته آقای كلانتری، اگر مصرف آب در ایران كم نشود تمدن 8 هزار ساله ایران نابود خواهد شد. 
البته اینكه این پاییز كم بارش‌ترین پاییز در چند دهه بوده، به معنای این نیست كه خطر خشكسالی بسیار جدی است، زیرا ممكن است در سال‌های بعد با افزایش بارش مواجه شویم. در صورتی كه چندین سال پیاپی، درصد تغییرات بارندگی منفی شود، نشانه خشكسالی جدی محسوب می‌شود. بنابراین اكنون مهم‌ترین كار مدیریت هوشمند منابع آب است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha