وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه موافق درمان و داروی مجانی نیستم، گفت: دارو و درمان مجانی مردم را تشویق به عدم رعایت بهداشت و بیمار شدن می‌کند.

وزیر بهداشت: موافق دارو و درمان مجانی نیستم

سلامت نیوز:وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه موافق درمان و داروی مجانی نیستم، گفت: دارو و درمان مجانی مردم را تشویق به عدم رعایت بهداشت و بیمار شدن می‌کند.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از  فارس، سیدحسن هاشمی در نشست تبیین سیاست‌های وزارت بهداشت در حوزه دندانپزشکی که با حضور رؤسا و کارشناسان امور دندانپزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار شد، اظهار داشت: مشکل مربوط به دندان و گرفتاری آن مربوط به جوامع مختلف بوده و برای امروز و دیروز نیست، البته پیشرفت‌های زیادی در این زمینه حاصل شده است.

وی افزود: در ایران جامعه دندانپزشکی همتراز با جامعه دندانپزشکی کشورهای پیشرفته چه به لحاظ تکنولوژی و مهارت و چه به لحاظ علم دست یافته است.

وزیر بهداشت ادامه داد: یکی از خدمات ایرانیان کشورهای مختلف دنیا برای دریافتش به کشور مراجعه می‌کنند، خدمات دندانپزشکی است و این نشان می دهد در زمینه دانش، مهارت و تجهیزات وضع‌مان خوب است.

*وضعیت خوبی از لحاظ عدالت و دسترسی به خدمات دندانپزشکی نداریم

وزیر بهداشت با بیان اینکه علی‌رغم وضعیت مناسب در دانش و مهارت، در حوزه عدالت و دسترسی مردم به خدمات دندانپزشکی وضعیت مان در ایران مناسب نیست که بخشی از آن مربوط به حمایت مالی مردم توسط بیمه‌ها است و در واقع بیمه‌ها حمایت آنچنانی در این زمینه ندارند.

هاشمی اضافه کرد: از طرفی مردم ما در زمینه مراقبت از دندان توجه نداشته و تنها در بخش‌هایی از کشور و تعدادی از استان‌ها هم‌وطنان به موضوع بهداشت دهان و دندان توجه دارند.

*ارتباط برخی از سرطان‌های گوارشی با عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

وی گفت: این در حالی بوده که عامل بسیاری از بیماری‌ها همچون برخی از سرطان‌های گوارشی، عدم بهداشت دهان و دندان که کمتر به آن توجه شده است.

وزیر بهداشت عنوان کرد: طی چهار سال گذشته ۴۰ میلیون خدمت در حوزه دندانپزشکی به مردم ارائه شده که البته این موضوع در زمینه پیشگیری از پوسیدگی دندان و آسیب‌های آن در مقطع زیر ۱۴ سال بوده است، همچنین میزان پوسیدگی دندان از رقم حدود ۲.۱ به ۱.۸ کاهش یافته است.

هاشمی اضافه کرد: این آمار نشان می‌دهد یعنی می‌توانیم در زمینه پیشگیری از پوسیدگی و بهداشت دهان و دندان کارهای جدی انجام دهیم که نقش سفیران سلامت در این زمینه بسیار حائز اهمیت است، البته ایده‌آل ما رسیدن به عدد ۱ برای پوسیدگی دندان است و اگر اقدامات مناسب مداومت داشته باشد، به آن دست خواهیم یافت.

*مردم باید جریمه عدم رعایت بهداشت را بدهند

وزیر بهداشت تصریح کرد: هیچ جای دنیا سراغ ندارم که هزینه دندان برای درمان به طور کامل پرداخت شود، چرا که مردم باید مراقبت از دهان و دندان خود و پیشگیری را انجام دهند، لذا فرد باید جریمه عدم رعایت بهداشت خود را پرداخت کند.

وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه افراد باید جریمه عدم رعایت بهداشت را بدهند گفت: ارائه خدمات رایگان سبب می‌شود که مردم تشویق شوند بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نکرده و هر اقدامی را که با اجسام سخت انجام می‌دهند، با دندان خود انجام دهند.

وی گفت: البته هزینه‌ها را باید کاهش داد و دسترسی‌ها را بیشتر کرد. همچنین تلاش کنیم مراکز دندانپزشکی را در همه بیمارستان‌ها ایجاد و گسترش دهیم.

هاشمی بیان داشت: ۳ هزار کلینیک دندانپزشکی روستایی قرار بود بدون محدودیت زمانی ارائه خدمات دهند، ولی این کار محقق نشد و باید توجه داشت که اصولاً کار نمایشی خوب نیست و برکتی ندارد. چرا باید ظاهرسازی کرد، در حالی که مهم اعتماد مردم است.

وی بیان داشت: اشکال دستگاه‌های دولتی و شبه‌دولتی این بوده که گاهی حرف‌هایی زده می‌شود که بدان عمل نمی‌شود، بنابراین نباید حرفی بزنیم که نتوان آن را عمل کرد.

وزیر بهداشت گفت: باید در این زمینه فکری کرد و مجوزهای لازم را داد که از ظرفیت دندانپزشکان و حتی اساتید این حوزه حداکثر استفاده شود و به مردم بگوییم در بخش پیشگیری کنارتان هستیم ولی در درمان باید خودتان رعایت کنید.

وزیر بهداشت با بیان اینکه مردم باید متوجه باشند که اگر رعایت بهداشت دهان و دندان را نکنند، خودشان باید از هزینه‌های دیگر زندگی بزنند، گفت: موافق درمان و داروی مجانی نیستم، چرا که این مسئله مردم را تشویق می‌کند که بیمار شوند و از خود مراقبت نکنند، البته این مسئله در بیماری‌های صعب‌العلاج متفاوت است.

هاشمی تصریح کرد: این بی‌عدالتی است بین کسی که بهداشت را رعایت کرده با کسی که بی‌احتیاطی می‌کند، بنابراین در پیشگیری حمایت می‌کنیم ولی در درمان نه، البته تعرفه خصوصی ودولتی تعریف شده و سقف ساعات کار را نیز باید برداریم و در هر استانی یک شرکتی را تشویق کرد که در حوزه دندانپزشکی دایر و دسترسی مردم را بیشتر کند.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در حوزه تجهیزاتی نیز باید توجه داشت که بهترین مواد اولیه مرغوب‌ترین آنها و بهترین تکنولوژی مورد استفاده قرار گیرد. قیمت هم باید به نحوی باشد که با سود منطقی از مصرف‌کننده حمایت کند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha