تقریبا همه ما با شنیدن نام سرطان ترس برمان می دارد؛ بیماری تقریبا لاعلاجی که با هزینه های سنگین و گاه بی فایده اش کابوس بسیاری از ماست .اما چندیست این کابوس ابعاد وحشت باری نیز پیدا کرده است و آن خبر افزایش آمار سرطان در ایران است.

سلامت نیوز :  تقریبا همه ما با شنیدن نام سرطان ترس برمان می دارد؛ بیماری تقریبا لاعلاجی که با هزینه های سنگین و گاه بی فایده اش کابوس بسیاری از ماست .اما چندیست این کابوس ابعاد وحشت باری نیز پیدا کرده است و آن خبر افزایش آمار سرطان در ایران است.
به گفته کارشناسان براساس تحقیقات سازمان جهانی بهداشت تا ۱۵ سال آینده در خاورمیانه و به‌خصوص در کشور ما مرگ و میر ناشی از انواع سرطان‌ها ۱۸۰ درصد افزایش خواهد یافت و این یعنی افزایش بروز بیماری سرطان.

چندی پیش عبدالله فضعلی زاده رئیس انجمن سرطان ایران نیز گفته بود: «ایران در آینده با افزایش قابل توجه بیماران سرطانی مواجه می‌شود و در حال حاضر شیوع سرطان در کشور رو به افزایش است.»

وی افزود: «عاقل‌ترین افراد کسانی هستند که موارد پیشگیری از عوامل سرطانزا را به موقع انجام دهند و این امر باید با ارتقا آگاهی مردم صورت پذیرد.»

عبدالله فضلعلی زاده درباره شایع ترین سرطان در مردان کشور ، گفت:« در حال حاضر سرطان پروستات در افراد مسن در کشور بسیار شایع است و مردان باید با آگاهی از علائم این سرطان در صورت مشاهده کوچکترین علائمی به پزشک معالج خود مراجعه کنند تا از ابتلا به سرطان پروستات جلوگیری کنند.»

وی تصریح کرد:« با تشخیص به موقع سرطان پروستات در مردان، فرآیند درمان به طور کامل صورت می‌پذیرد و این افراد هیچ گونه نگرانی نباید داشته باشند.»

رئیس انجمن سرطان ایران در باره شایع ترین سرطان در زنان نیز گفت:« در زنان کشور شایعترین سرطان، سرطان سینه است. این
سرطان نیز همانند سرطان پروستات مردان در صورت پیشگیری و تشخیص به موقع کاملاً قابل درمان است.»

اما دکتر مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت در این مورد اعلام کرد سالانه حدود 70 هزار مورد سرطان جدید در کشور بروز می‌کند.

وی عوامل ژنتیکی را از عوامل مهم بروز سرطان عنوان کرد و ادامه داد: «بنابراین افراد دارای سابقه فامیلی بروز سرطان لازم است که بررسی‌های لازم را به منظور پیشگیری از ابتلا به سرطان در دستور کار خود داشته باشند. »

وزیر بهداشت ادامه داد:« تغذیه نادرست نیز از عوامل مهم بروز سرطان‌هاست. در این زمینه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی مصوبات مهم و موثری داشته است. علاوه بر آن چاق‌ها بیشتر از دیگران به سرطان مبتلا می‌شوند، بنابراین چاقی نیز می‌تواند یکی از عوامل خطر سرطان باشد. »

جمعیت ایران رو به پیری است و اکثر سرطان‌ها هم مخصوص دوران پیری هستند، ادامه می‌دهد: همچنین الگوی زندگی ایرانی‌ها به سمت الگوی کشورهای صنعتی سوق پیدا کرده و همین امر ریز فاکتورها و عوامل خطر سرطان را بالا برده است.

البته مشکل اصلی بیماری سرطان در کشور ما این است که به گفته کارشناسان ما هنوز نتوانسته‌ایم برای ثبت انواع سرطان‌ها مرکز اطلاعات مشخصی داشته باشیم.

دکتر فضلعلی‌زاده، رئیس انجمن سرطان با ابراز نگرانی از این موضوع هشدار می‌دهد:« در حال حاضر پایگاهی برای ثبت سرطان و بررسی آماری آن در ایران وجود ندارد و این مشکل، دانشمندان، پژوهشگران، سیاستگذاران و پزشکان کشور را در کنترل این گروه از بیماری‌ها با مشکل مواجه می‌کند.»

وی ادامه می‌دهد:« آمارهای جهانی حاکی از آن است که بیماری سرطان به‌خصوص از سال ۱۹۵۰ در دنیا روز به روز افزایش می‌یافت اما از سال ۱۹۹۲ با برقراری نظام ثبت سرطان و ایجاد پایگاه اطلاعات این بیماری در کشورهای پیشرفته هر سال ۲ درصد از میزان بروز و شیوع سرطان در این کشورها کاهش یافته است.»

وی خاطرنشان می‌کند: «اما در ایران هیچ آمار قابل اتکایی درباره بیماری سرطان، شیوع و پراکندگی انواع آن در کشور نداریم، در حالی که در اکثر کشورهای پیشرفته دنیا با استفاده از پایگاه اطلاعات سرطان، تا حد زیادی توانسته‌اند بیماری سرطان را کنترل کنند.»

متاسفانه عدم توجه به آمار و تحقیق در امر بیماری ها وعوامل بیماری زا سبب شده است که هجوم برخی از بیماریها با چراغ خاموش و بی صدا باشد به نحوی که به راحتی می توان آنرا به سونامی تشبیه کرد.پدیده ای که ممکن است همه مان را غافلگیر کند.
منبع:خبرآنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha