امروزه برای درمان چاقی داروهای زیادی بویژه در شبکه های ماهواره ای تبلیغ می شود که اکثر این داروها اعتیاد آور بوده و به مراتب خطرناک تر از هروئین هستند.

سلامت نیوز : رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با بیان این که چاقی شکمی بطور مستقیم باعث فشار خون بالا، سکته مغزی، قلبی و سرطان ها می شود، به پراکندگی جغرافیایی چاقی در کشور اشاره کرد و گفت: امروزه برای درمان چاقی داروهای زیادی بویژه در شبکه های ماهواره ای تبلیغ می شود که اکثر این داروها اعتیاد آور بوده و به مراتب خطرناک تر از هروئین هستند.

به گزارش ایسنا  دکتر محمد مهدی گویا در سمینار یکروزه آموزش بیماران چاق گفت: اضافه وزن و چاقی تنها یک مسئله مربوط به سلامتی نیست بلکه مشکلات اجتماعی، روانی و زیبایی نیز به همراه دارد. اما نکته مهم در این مشکل قابل پیشگیری بودن آن است.

وی ادامه داد: چاقی قابل پیشگیری است و از آنجایی که 300 میلیون نفر در دنیا دچار چاقی هستند که 150 میلیون نفر از این تعداد را نوجوانان و دانش آموزان تشکیل می دهند، این امر نشانگر ضرورت آموزش کنترل وزن و جلوگیری از چاق شدن در دوران کودکی است.

وی افزود: جراحی آخرین راه برخورد با چاقی است و زمانی که راه پیشگیری و سایر درمان ها نظیر رژیم امکان پذیر نباشد از جراحی می توان استفاده کرد.

دكتر گویا با بیان اینکه شانس افراد بالای 29 سال برای ابتلا به دیابت دو برابر سنین پایین تر است، خاطرنشان کرد: در این مطالعه کشوری میزان فشار خون و چاقی نیز طی سال های 2006 و 2007 در ایران بررسی شد که بر اساس آن فشار خون در سال های 2006 و 2007 به ترتیب 9/8 و 17/38 درصد بوده که در سال 2007 افزایش چشمگیری داشته است. چاقی نیز 46 درصد بود که در سال 2007، یک درصد به آن اضافه شد که همراه با افزایش این آمار دیابت نیز رشد داشته است.

دکتر گویا با بیان اینکه از نظر جغرافیایی، در مناطق حاشیه دریای خزر، آذربایجان غربی و کردستان چاقی برای زنان معضل مهمی است و همینطور در مناطق ذکر شده و استان کرمانشاه و سپس مرکز کشور چاقی برای آقایان مشکل عمده ای محسوب می شود، خاطر نشان کرد در بررسی که در طی سال های 1383 تا 1387 انجام شد نشان داد میانگین چاقی شکمی که خطرناک ترین نوع چاقی است با فشار خون بالا، سکته مغزی، قلبی، سرطان ها و سن ارتباط دارد.

********* رییس مرکز تحقیقات جراجی کم تهاجمی دانشگاه علوم پزشکی تهران:

جراحی موفقیت آمیز چاقی در گروی رژیم غذایی و فعالیت بدنی است

در ادامه این سمینار دکتر عبدالرضا پازوکی رییس مرکز تحقیقات جراحی کم تهاجمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص) در سطح خاورمیانه تنها مرکز متعالی جراحی های چاقی است، که روش جراحی چاقی بای پس معده به عنوان متداول ترین و عمده ترین راه و روش حلقه که معمولا به صورت گذاشتن یک حلقه بسیار نرم در بالای معده است در این مرکز انجام می شود.

وی افزود: برای درمان چاقی باید بدانیم چه عواملی باعث بروز چاقی می شود و سپس تیم درمانی را تشکیل داد. یکی از مهمترین مباحثی که در بخش جراحی چاقی مطرح است دغدغه و سوالات بی شمار بیماران است که این سمینار به عمده این مسائل می پردازد.

وی با بیان تاثیر ژنتیک، محیط و مناسبت فیزیکی در زمینه بیماری چاقی گفت: گروه درمانی روش بسیار موثری در درمان بیماری چاقی است.

رییس کلینیک چاقی بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص) در پایان اظهار داشت: جراحی تنها بخشی از درمان است و بدون رژیم غذایی و فعالیت بدنی صحیح درمان چاقی ممکن نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha