مشاور امور زنان وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: رشد طلاق مهمترین آسیب اجتماعی کشور در سال های اخیر بوده که نه تنها باعث از هم پاشیدگی خانواده ها و ایجاد کودکان طلاق، افسردگی ها و مخاطراتی شده بلکه انگیزه ازدواج را هم در جوانان کاهش داده است.

رشد طلاق مهمترین آسیب اجتماعی کشور است

سلامت نیوز:    مشاور امور زنان وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: رشد طلاق مهمترین آسیب اجتماعی کشور در سال های اخیر بوده که نه تنها باعث از هم پاشیدگی خانواده ها و ایجاد کودکان طلاق، افسردگی ها و مخاطراتی شده بلکه انگیزه ازدواج را هم در جوانان کاهش داده است.

به گزار ش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،ساره محمدی روز سه شنبه  درباره مهمترین آسیب اجتماعی کشور افزود: متاسفانه در مورد وضعیت آسیب های اجتماعی کشور آمار دقیقی نداریم و اگر بخواهیم آمار دقیقی از آسیب های اجتماعی بدهیم نیازمند بررسی میدانی و کارشناسی دقیق است. اما هر کسی که در کشور زندگی می کند، بر اساس میزان تجربه اش مطمئنا مواردی از آسیب های اجتماعی را هم دیده و هم شنیده است.
مشاور وزیر بهداشت اضافه کرد: مطمئنا ضعف مطالعاتی در زمینه شناخت آسیب های اجتماعی در کشور داشته ایم، شاید سیاست گذشته این بوده که در مورد یکسری چیزها صحبت نشود تا قبح یکسری مسائل ریخته نشود، در راستای همین سیاست هم مطالعات کافی در زمینه آسیب های اجتماعی در کشور صورت نگرفته است.


محمدی گفت: از نظر من سیاست های گذشته مبنی بر انکار آسیب های اجتماعی و پنهانکاری، سیاست ناکارآمدی بوده است، باید ریشه های مسائل اجتماعی، آسیب شناسی شود تا بتوانیم راه حل و درمان آن ها را بشناسیم و بتوانیم بر اساس آن عمل کنیم. تا زمانی که بر اساس سیاست پنهان کاری جلو برویم به نتیجه نمی رسیم.


وی در پاسخ به این پرسش که آیا سیاست انکار آسیب های اجتماعی در کشور تغییر کرده است، گفت: می توانیم امیدوار باشیم که در این دوره، سیاست ها به سمت شفاف سازی برود و این سیاست در همه زمینه ها باشد اما اینکه این شفاف سازی تا چه سطحی جلو برود باید ببنیم در عمل چه اتفاقی می افتد.
مشاور وزیر بهداشت درباره مهمترین آسیب اجتماعی کشور گفت: متاسفانه یکی از شاخص ترین آسیب های اجتماعی در کشور، افزایش آمار طلاق است، وقتی طلاق اتفاق می افتد یعنی از هم پاشیدگی بنیان خانواده، چه فرزندی در آن خانواده باشد و چه نباشد و به طبع آن آسیب های متعدد دیگری برای اعضای آن خانواده به وجود می آید و البته در پی طلاق، افسردگی ها و مخاطراتی دیگری هم رخ می دهد.


وی ادامه داد: طلاق خودش هسته و آسیبی برای به خطر انداختن بنیان خانواده های دیگر می شود و البته آسیب های کودکان طلاق نیز موضوع بسیار مهم دیگری است که کنار آن به وجود می آید. من فکر می کنم مهمترین آسیب اجتماعی که در سال های اخیر در کشور داشته ایم، افزایش آمار طلاق بوده است.
محمدی درباره کاهش ازدواج توضیح داد: اگر به سمت این می رفتیم که ازدواج هایی که رخ می دهد به طلاق منجر نشود، خودش موجب تشویق ازدواج می شد، وقتی عده ای می بینند، ازدواج هایی که صورت می گیرد به جایی نمی رسد خیلی از افراد جوانتر به این فکر می کنند که چرا من باید ازدواج کنم.


مشاور وزیر بهداشت گفت: انگیزه برای ازدواج در کشور کاهش پیدا کرده است، اگر به این سمت می رفتیم که ازدواج ها و کانون های خانواده را پایدارتر کنیم و مهارت های زندگی را افزایش می دادیم تا زوجین بتوانند با هم گفت و گو کنند و در بحران های زندگی بتوانند، مدیریت بحران داشته باشند؛ مشکلاتی که در زندگی پیش می آید را با هم و با کمک هم حل کنند، خیلی از مسائل حل می شد و حتما ازدواج هم در کشور تشویق می شد.
محمدی درباره علت رشد طلاق گفت: علت رشد طلاق از نظر من به خاطر عدم مهارتهای کافی در خانواده هاست. مهمترین عامل طلاق در کشور نبود مهارت گفت و گو در خانواده ها و در بین مردم است، وقتی ما نتوانیم با هم گفت و گو کنیم، مهارت حل مسئله را نداشته باشیم، مهارت مواجهه با بحران را نداشته باشیم، آسیب ها به وحود می آید.
وی تاکید کرد: وظیفه گسترش این مهارت از سطح خانواده و مدرسه و دانشگاه شروع می شود و حتما نهادهای مختلف اجتماعی و فرهنگی و مساجد هم در این زمینه وظایفی دارند و البته وزارت بهداشت هم در این زمینه وظایفی دارد که باید انجام دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha