یکشنبه ۲۶ دی ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۵
کد خبر: 23418

دانشمندان انگلیسی معتقدند با بررسی میزان چروکیدگی مغز و حجم مایع مغزی نخاع می توان آلزایمر را سال ها پیش از بروز علائم بالینی آن تشخیص داد و با درمان های مناسب، از زوال عقل جلوگیری کرد.

سلامت نیوز : دانشمندان انگلیسی معتقدند با بررسی میزان چروکیدگی مغز و حجم مایع مغزی نخاع می توان آلزایمر را سال ها پیش از بروز علائم بالینی آن تشخیص داد و با درمان های مناسب، از زوال عقل جلوگیری کرد.

به گزارش پایگاه اسازمان نظام پرستاری کشور، پژوهشگران انگلیسی معتقدند با انجام همزمان تصویربرداری مغز و نمونه گیری از مایع نخاعی (Lumber Puncture) می توان علائم زوال عقل یا آلزایمر را پیش از بروز علایم  این بیماری تشخیص داد و با استفاده از این روش، پزشکان می توانند بیماری را به طور کامل متوقف و یا روند پیشرفت آن را آهسته کنند.

هرچند داروها و تصاویر فراوانی برای درمان یا کنترل آلزایمر استفاده شده است، اما به علت تشخیص دیرهنگام بیماری پزشکان نمی توانند عملکرد داروها را بررسی کنند.

پژوهشگران از مرکز تحقیقات نورولوژی دانشگاه لندن، بر این باورند که می توان علائم آلزایمر را سال ها پیش از بروز علائم بالینی آن تشخیص دهند.

این محققان 2 فاکتور مهم میزان چروکیدگی مغز و کاهش پروتئین آمیلوئید و بررسی CSF را در تحقیقات خود مورد مطالعه قرار دادند.

آنها معتقدند که در آلزایمر، با کاهش حجم مغز تولید آمیلوئید در مغز هم از حالت نرمال خارج می شود که به کاهش میزان این ماده در مایع نخاع منجر می شود.

این گروه تحقیقاتی بر روی ۱۰۵ داوطلب سالم با نمونه گیری از مایع نخاعی، میزان آمیلوئید موجود را در CSF  بررسی کردند. افزون بر آن، میزان چروکیدگی مغز این افراد نیز با استفاده از ام.آر.ای مشخص شد.

نتایج تحقیقات نشان داد افرادی که سطح آمیلوئید آنها ۳۸ درصد کاهش یافته، دو برابر سریعتر از سایر افراد به چروکیدگی مغز دچار می شوند و احتمال دارا بودن ژن4  APOE و سطح بالای پروتئین های موثر در آلزایمر در این افراد ۵ برابر سایرین است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha