براساس مطالعات انجام شده، بیش از 20 درصد از تصادفات جاده ای ناشی از خواب آلودگی رانندگان بوده و توان مقابله رانندگان در مقابله با خواب آلودگی (توانایی بیدار ماندن) در بروز این حوادث موثر است.

خواب آلودگی رانندگان یکی از علل مهم حوادث رانندگی است

به گزارش سلامت نیوز دکتر«خسرو صادق نیت» متخصص طب کار و فلوشیپ خواب در گفت و گو با  ایسنا ،اختلالات خواب را از شایع ترین اختلالات بشری برشمرد و اظهار داشت: علائم اختلال خواب غالبا به دو صورت، افزایش خواب آلودگی طی روز و بی خوابی در شب مشخص می شود.

وی در این رابطه گفت: خواب آلودگی با تاثیر بر روی سطح هوشیاری، سلامت جسمی و روحی فرد را به مخاطره می اندازد.

دکترصادق نیت استفاده از تست MWT را روش مناسبی جهت سنجش خواب آلودگی رانندگان و توان مقابله آنان در برابر خواب آلودگی و توانایی بیدار ماندن ذکر کرده و افزود: طی تحقیقی در زمینه بررسی این تست و ارزیابی میزان خواب آلودگی رانندگان، تعدادی از رانندگان که از پایانه‌های مسافربری معرفی شده بودند از نظر میزان خواب آلودگی با استفاده از این تست مورد بررسی قرار گرفته و طی آن مدتی که فرد توانسته است بیدار بماند و در نهایت میانگین تاخیر در به خواب رفتن هر فرد مشخص شد.

وی در خصوص نتایج حاصل از این تحقیق گفت: اطلاعات مربوط به 52 نفر راننده مرد که در تمامی چهار مرحله تست شرکت کردند آنالیز و ملاحظه شد که در پروتکل اول معادل 8/53 درصد، میانگین تاثیر کمتر از 11 دقیقه بود (خواب آلودگی شدید) که این میزان در پروتکل دوم معادل 38 درصد بوده است.

وی در پایان تصریح کرد: به رانندگانی که احتمال بالای خواب آلودگی دارند و همچنین افرادی که در تصادفات شدید مقصر شناخته می شوند و علت فنی برای آنان وجود ندارد توصیه می شود تا به وسیله تست MWT مورد بررسی قرار گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha