دبیر مشاوره علمی رادیولوژی دوازدهمین کنگره سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران با اشاره به تشخیص دقیق پوسیدگی دندان با استفاده از علم رادیولوژی گفت: رادیولوژی کمک زیادی به تشخیص پوسیدگی دندانی می‌کند؛ به طوری که نیمی از پوسیدگی‌های بین دندانی فقط در رادیولوژی دیده می‌شود.

تشخیص دقیق پوسیدگی دندان با استفاده از علم رادیولوژی

سلامت نیوز:دبیر مشاوره علمی رادیولوژی دوازدهمین کنگره سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران با اشاره به تشخیص دقیق پوسیدگی دندان با استفاده از علم رادیولوژی گفت: رادیولوژی کمک زیادی به تشخیص پوسیدگی دندانی می‌کند؛ به طوری که نیمی از پوسیدگی‌های بین دندانی فقط در رادیولوژی دیده می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر علی کاووسی در آستانه برگزاری دوازدهمین کنگره سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران در ارتباط با علم رادیولوژی در دندانپزشکی اظهار داشت: درتمام بدن انسان از جمله فک و صورت می‌توان نمای داخلی بدن را توسط علم رادیولوژی مورد بررسی قرار داد.

وی افزود: انواع ضایعات که تخریب ایجاد کرده باشند اعم از استخوان و دندان توسط رادیولوژی قابل تشخیص است. البته دامنه این ضایعات متفاوت بوده و می‌تواند شامل عفونت‌های دندانی تا ضایعات بدخیم باشد.

دبیر مشاوره علمی دوازدهمین کنگره سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران ادامه داد: بر اساس علائم رادیولوژی و نشانه‌هایی که بیمار اطلاع می‌دهد و همچنین یافته‌های سیستمیک، می‌توان به این مسئله دست یافت که ضایعه و تخریب به چه میزان و چگونه است؟

وی با اشاره به اینکه شایع‌ترین بیماری در حوزه دندان، دهان، فک و صورت، پوسیدگی‌های دندانی است، گفت: پوسیدگی دندان در معاینه دندانپزشکی به صورت کامل دیده نمی‌شود و برخی پوسیدگی‌ها تنها با علم رادیولوژی قابل تشخیص است.

کاووسی با بیان اینکه در اولین ویزیت، دندانپزشک نیاز است که با کمک رادیولوژی به تشخیص دقیق و کامل پوسیدگی‌ها دست یابد، گفت: برخی از این پوسیدگی‌ها از چشم دندانپزشک مخفی می‌ماند که با انجام رادیولوژی می‌توان مانع از این کار شد.

وی با بیان اینکه حدود ۳۰۰ فارغ التحصیل رادیولوژی دهان، فک و صورت در کشور فعالیت می‌کنند، خاطرنشان کرد: این رشته نیازمند تکنولوژی های پیشرفته و دستگاه‌های تشخیصی به روز است که  ضروری است در ورود و نصب و بهره‌برداری از این تجیزات تسهیل و تسریع بسیار بیشتری صورت پذیرد.

بنابر اعلام روابط عمومی انجمن دندانپزشکان عمومی ایران، وی افزود: ام آر آی ناحیه فک و صورت با تسلای بالا نتایج بسیار مفیدی دارد و جای آن در دانشکده‌های دندانپزشکی اصلی خالی است. 

کاووسی تاکید کرد: مهم‌ترین مشکل دندانی در جامعه ما پوسیدگی‌ها است که تشخیص آن نیاز به معاینه منظم و بررسی رادیوگرافیک دارد ولی به دلیل این که انجام این موضوع در جامعه ما معمول نیست، اکثرا پوسیدگی‌های دندانی مخفی می‌ماند و زمانی خود را نشان می‌دهد  که میزان پوسیدگی تشدید شده است و مشکلات  سلامتی و هزینه‌ای زیادی را به افراد جامعه تحمیل می‌کند.

دبیر مشاوره علمی رادیولوژی دوازدهمین کنگره سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران عنوان کرد: علم رادیولوژی نقش مهمی در سلامت فک، صورت و دهان دارد. بنابراین باید در جایگاه خود دیده و به کار گرفته شود؛ بر همین اساس در دوازدهمین کنگره سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران بخش‌هایی به این موضوع اختصاص یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha