سلامت نیوز : متخصصان علوم پزشكی در آمریكا موفق به شناسایی یك سیستم جدید كنترل فشارخون در واحدهای ساختاری كلیه‌ها شده‌اند.

به گزارش ایسنا، هر كلیه تقریبا از یك میلیون واحد فعال موسوم به «نفرون» تشكیل شده است. این واحدهای ساختاری پایه‌ای پس‌ماندهای خون را دفع می‌كنند، برخی از مواد را بازیافت كرده و در صورت قابل استفاده بودن دوباره به بدن باز می‌گردانند و باقی آن را كه بلااستفاده است به شكل ادرار از بدن خارج می‌كنند. بخش انتهایی نفرون‌ها كه نفرون دیستال نام دارد با كنترل مقدار سدیم در خون به تنظیم فشارخون كمك می‌كند.

به گزارش پایگاه اینترنتی مدگورو، متخصصان مركز پزشكی دانشگاه تگزاس در سان‌ آنتونیو در مطالعات جدید خود نشان داده‌اند كه چطور این عملكرد ضروری و حیاتی در نفرون دیستال تنظیم می‌شود.

این متخصصان نشان دادند كه تنظیم سدیم توسط نفرون دیستال تحت كنترل یك سیستم تنظیم منطقه‌ای است.

بنابراین گزارش، فقدان یا عملكرد ناقص این سیستم منجر به بروز فشارخون بالا می‌شود. با آگاهی از این سیستم متخصصان امیدوارند كه به زودی به روشی موثر برای مقابله با این عارضه خاموش اما مرگبار دست پیدا كنند.

به گزارش ایسنا، از آنجایی که بسیاری از افراد مبتلا به فشارخون از بیماری خود آگاه نیستند، كنترل منظم آن توصیه می‌شود زیرا این بیماری مانند بالا بودن چربی‌های خون می‌تواند برای سال‌ها بی‌ سروصدا وجود داشته باشد بدون آن که هیچ گونه علائمی را در شخص مبتلا بروز دهد.

مطالعات ثابت كرده است که شیوع فشار خون بالا در مناطقی از جهان که مصرف نمک بالا است به مراتب بیشتر است. مصرف نمک زیاد از دوران شیرخوارگی پایه‌ای برای بالا رفتن فشارخون در سنین بالاتر خواهد شد. همچنین محدود کردن مصرف نمک در سنین بالاتر برای بازگرداندن فشارخون به سطح مناسب، کافی نیست و تنها کمی منجر به بهبودی می‌شود.

یک قاشق چای خوری نمک حاوی 2300 میلی گرم سدیم است که این مقدار معادل کل مقدار مصرفی توصیه شده روزانه است. نرخ ابتلا به فشارخون بالا در افراد چاق دو برابر افرادی است که اضافه وزن ندارند و در محدوده وزن طبیعی هستند. در این موارد کاهش اندک وزن نیز به پایین آوردن فشار خون شما کمک می‌کند.

افزایش فشارخون می‌تواند اعضای مختلفی از جمله قلب، عروق خونی، کلیه‌ها و مغز را تحت تاثیر قرار دهد. در واقع همه افراد فشار خون دارند. خون برای گردش موثر در عروق بدن از نیرو و فشاری برخوردار است که آن را به نقاط مختلف بدن می‌رساند. اما در واقع افزایش فشار خون از حد طبیعی بیماری تلقی می‌شود. به طور کلی با افزایش سن خطر ابتلا به این عارضه افزایش پیدا می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha