یکشنبه ۲۶ دی ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۰
کد خبر: 23424

متخصصان با بازبینی چندین مطالعه مختلف در چند سال اخیر به این نتیجه رسیده‌اند كه جویدن آدامس به مدت 30 دقیقه بعد از صرف وعده غذایی، برای بهبود سوزش سردل و ترش كردگی موثر است.

سلامت نیوز : متخصصان با بازبینی چندین مطالعه مختلف در چند سال اخیر به این نتیجه رسیده‌اند كه جویدن آدامس به مدت 30 دقیقه بعد از صرف وعده غذایی، برای بهبود سوزش سردل و ترش كردگی موثر است.

این متخصصان تاكید كردند كه آدامس جویدن برای خنثی كردن اسیدهای معده كه سبب بروز حساسیت‌ها و سوزش سر دل می‌شوند، بسیار موثر است.

این گزارشات تایید می‌كند آدامس جویدن نه تنها بازدم شما را تازه و خوش بو می‌كند بلكه برای برطرف كردن علائم ترش كردگی نیز مفید است.

آدامس جویدن اسیدهای معده را كه به مری راه پیدا می‌كنند دوباره به درون معده باز می‌گرداند.

بنابراین گزارش، ریفلاكس همان سوزش سردل یا به اصطلاح ترش كردن است.این واكنش احساس ناخوشایندی است كه اگر شدت یابد، غیر قابل تحمل می‌شود. توصیه‌های تغذیه‌ای و درمان سنتی برای رفع این مشكل شامل خوردن سیب، شیر و یا عرق نعنا بوده است. ریفلاكس در واقع بازگشت محتویات معده به مری است كه معمولا نیم تا دو ساعت بعد از خوردن غذا اتفاق می‌افتد.


به گزارش ایسنا، آنچه باعث سوزش مری می‌شود، اسید معده و هورمون پپسین است. این هورمون به مخاط مری آسیب می‌رساند و در صورت تداوم به ضعف شدیدی در این ناحیه منجر می‌شود كه در درازمدت ممكن است این عارضه بدخیم و آزار دهنده شود. علامت بارز این مشكل، سوزش سردل یا احساس درد همراه با سوزش زیر جناغ سینه است اما گاهی ریفلاكس با بیماریهای دیگری مثل ناراحتی قلبی و تنفسی اشتباه گرفته می‌شود.

به گفته پزشكان، چاقی و بارداری ریفلاكس را تشدید می‌كنند. این عارضه گوارشی یك مشكل جدی است كه باید هرچه زودتر برای درمان آن اقدام شود. اگر ریفلاكس برای مدت طولانی بدون درمان رها شود، می‌تواند به مشكلات بیشتر و جدی‌تری مثل اختلال در بلع شامل بلع دردناك و خونریزی‌های گوارشی ناشی از ناحیه زخم شده مری منجر شود.


گاهی اوقات علائم سوزش سردل به صورت سوء تغذیه، ترش كردن، درد در قسمت بالای شكم یا سینه، برگشت غذا یا مایع به داخل دهان یا افزایش تولید بزاق از سوی بیمار توصیف می‌شود كه تشخیص صحیح آن البته با پزشك متخصص است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha