سلامت نیوز : عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: سندروم رینود عارضه‌ای است كه در آن انگشتان دست و پای فرد مبتلا هنگام رفتن به محیط سرد، سفید و كبود می‌شود و این بیماری بیشتر در سنین جوانی تا میانسالی دیده می‌شود.

احمدرضا جمشیدی در گفت‌وگو با فارس با بیان اینكه سندرم رینود دو نوع اولیه و ثانویه دارد اظهار داشت: در این سندرم در انگشتان دست و پا به هنگام مواجهه با سرما تغییر شكلی رخ می‌دهد كه ابتدا نوك انگشتان سفید رنگ می‌شود و اگر سرما ادامه یابد كبود می‌شود و در نهایت وقتی از حالت سرما بیرون می‌آید به رنگ قرمز شدید در می‌آید.

وی با بیان اینكه علت اینكه این سندرم اسپاسم عروق است، اظهار داشت: این اسپاسم باعث می‌شود جریان خون به انتهای اندام و انگشتان نرسد.

جمشیدی اضافه كرد: سندرم رینود در نوع اولیه علت خاصی ندارد و خودبه‌خود افرادی وجود دارند كه در مقابله با سرما این گونه می‌شوند اما نوع ثانویه در برخی بیماری‌های روماتیسمی كه سردسته آنها اسكلرودرمی و پس از آن لوپوس است دیده می‌شود.

وی خاطرنشان كرد: افرادی كه سندرم رینود دارند باید از نظر این دو بیماری خطرناك مورد بررسی قرار گیرند.

این فوق تخصص روماتولوژی ادامه داد: اگر فرد به سندم نوع اولیه مبتلا بود بهترین درمان گرم نگه داشتن است. این افراد باید از رفتن در سرما به صورت ناگهانی پرهیز كنند. در فصول سرد سال جوراب و دستكش پشمی استفاده كنند و صورت خود را بپوشانند.

جمشیدی یادآور شد: توصیه كلی این است كه مبتلایان به این عارضه به طور ناگهانی از گرما به سرما و از سرما به گرما نروند.

وی گفت: در موارد خیلی شدید داروهایی مانند گشادكننده‌های عروق برای این بیماران مورد استفاده قرار می‌گیرد. سن شیوع این بیماری جوانی تا میانسالی یعنی 25 تا 45 سالگی است و البته این بیماری شیوع بالایی در ایران ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha