چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۸
کد خبر: 234276

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی بارش و دمای پاییز ۹۶ کشور را با وضعیت بارش و دمای ۳۰ سال گذشته مقایسه کرد و گفت: در پاییز امسال شش استان مرکزی، قم، سمنان، تهران، البرز و اصفهان رکورد کم‌بارشی را جابه‌جا کردند.

کم‌سابقه‌ترین پائیز ایران

سلامت نیوز: رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی بارش و دمای پاییز ۹۶ کشور را با وضعیت بارش و دمای ۳۰ سال گذشته مقایسه کرد و گفت: در پاییز امسال شش استان مرکزی، قم، سمنان، تهران، البرز و اصفهان رکورد کم‌بارشی را جابه‌جا کردند.

به گزارش سلامت نیوز، شاهرخ فاتح در گفت‌وگو با ایسنا، وضعیت بارش پاییز امسال کشور را با میزان بارش ۳۰ سال گذشته این فصل مقایسه کرد و گفت: اگرچه بارش پاییز امسال بسیار ناچیز بود و همین موضوع نگرانی‌هایی را در مورد منابع آب کشور ایجاد کرده اما برخلاف برخی اظهارنظرها، این میزان کم‌بارشی بی‌سابقه نبوده و در برخی سال‌ها طی بازه ۳۰ ساله گذشته تجربه شده است.

    کم‌بارشی پاییز ۱۳۹۶، حداقل طی ۳۰ سال اخیر بی‌سابقه نبوده است

وی با بیان اینکه کل کشور در پاییز سال ۱۳۹۶، ۲۸.۴ میلی‌متر بارش دریافت کرده است، گفت: در بازه ۳۰ ساله بین سال‌های ۱۳۶۷ تا ۱۳۹۶ کشور ما چند بار کم‌بارشی مشابه امسال را تجربه کرده است. بارش فصل پاییز در سال‌های ۱۳۶۹، ۱۳۷۵، ۱۳۷۷ و ۱۳۸۹ ، به ترتیب ۲۳.۳ میلی‌متر،۲۶.۶ میلی‌متر، ۱۷.۵ میلی‌متر و ۱۸.۶ میلی‌متر بود بنابراین کم بارشی امسال حداقل طی ۳۰ سال گذشته بی‌سابقه نبوده است.

    یک اتفاق بی‌سابقه در پاییز سال ۹۶؛ شش استان کشور رکورد کم‌بارشی را جابه جا کردند

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در ادامه اظهار کرد: آنچه در این بین بی‌سابقه است؛ کم‌بارشی شش استان کشور شامل مرکزی، قم، سمنان، تهران، البرز و اصفهان است که حتی طی ۳۰ سال اخیر نیز تجربه نشده بود. استان مرکزی با دریافت ۱۰.۳ میلی‌متر بارش، کم‌بارش‌ترین پاییز کشور را طی ۳۰ سال اخیر داشت. رکورد قبلی کم‌بارشی استان مرکزی مربوط به سال ۱۳۷۵ بود که بارش پاییزه این استان به ۱۲.۳ میلی‌متر رسید.

به گفته فاتح، استان قم در پاییز امسال سه میلی‌متر بارش دریافت کرد و آخرین رکورد قبلی کم‌بارشی این استان با میزان شش میلی‌متر بارش، به سال ۱۳۷۵برمی‌گردد همچنین بارش پاییز امسال استان سمنان هفت میلی‌متر بود. آخرین رکورد کم‌بارشی این استان به سال ۱۳۷۷ مربوط است که میزان بارش دریافتی در این سال به ۱۱.۲ میلی‌متر می‌رسید.

    وضعیت وخیم جوی تهران پاییز ۹۶

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در ادامه با اشاره به وضعیت نامساعد استان تهران به لحاظ بارشی طی پاییز سال ۱۳۹۶ اظهار کرد: استان تهران طی سه ماهه پاییز، ۱۲.۹ میلی‌متر بارش دریافت کرد. کمترین بارش ثبت شده پاییز این استان مربوط به سال ۱۳۷۵ است که میزان بارش به ۱۸.۵ میلی‌متر رسیده بود.

وی ادامه داد: استان البرز پاییز امسال ۳۲.۴ میلی‌متر بارش دریافت کرد این در حالیست که کم‌بارش‌ترین سال این استان مربوط به سال ۱۳۷۵با میزان بارش ۳۷ میلی‌متر بود همچنین استان اصفهان امسال ۳.۲ میلی‌متر بارش داشت. کم‌بارش‌ترین سال مربوط به سال ۱۳۶۹ با ۹ میلی‌متر بارش بود بنابراین کم‌بارشی پاییز امسال در این شش استان حداقل طی ۳۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

    مقایسه دمای پاییز کشور با ۳۰ سال گذشته

رئیس مرکز ملی خشکسالی در ادامه با رد برخی شایعات در مورد تجربه گرمترین پاییز در سال ۱۳۹۶، تصریح کرد: بر خلاف آنچه تصور می‌شود نه تنها در کل کشور بلکه در هیچ استانی رکوردشکنی در افزایش دما در پاییز امسال نداشتیم و شواهد آماری حاکی از آنست که شرایط گرمایی پاییز امسال قبلا هم تجربه و ثبت شده است.

فاتح با اشاره به اینکه میانگین دمای ثبت شده در پاییزامسال برای کل کشورعدد ۱۴.۱ درجه سلسیوس بوده است، تاکید کرد: بیشترین میانگین دمایی ثبت شده در فصل پاییز طی ۳۰ سال اخیر رقم ۱۵.۱ درجه سلسیوس است که به سال ۱۳۷۷ مربوط می‌شود همچنین میانگین دمای ۱۴.۷ درجه سلسیوس در پاییز سال ۱۳۸۹ رتبه دوم را در بالاترین میانگین دماهای ثبت شده برای فصل پاییز طی ۳۰ سال اخیر دارد.

وی افزود: جالب توجه این است که میانگین دمای پائیز امسال یعنی ۱۴.۱ درجه سلسیوس در پاییز سال ۱۳۹۱ نیز تجربه شده بود.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در پایان تاکید کرد: اگرچه وضعیت پاییز امسال به لحاظ بارشی و دمایی اصلا مساعد نبود و ضعف سامانه‌های بارشی داشتیم اما در این بین توجه به اطلاعات مستند و پرهیز از شایعات همچنین کسب اطلاع از مجاری رسمی کشور اهمیت به سزایی دارد.

چند روز پیش داود پرهیزکار، رئیس سازمان هواشناسی کشور،  نسبت به شکل‌گیری «کم‌بارشی انباشته» در کشور هشدار داده [شکل‌گیری وضیت «کم‌بارشی انباشته» در کشور ] و گفته بود: متاسفانه آثارکمبود بارش فصل پاییز به صورت کم بارشی انباشته تا پایان سال ادامه خواهد داشت. بارش کل کشور از ابتدای سال زراعی جاری (از اول مهر) تا ۵ دی ماه بیش از ۵۵ درصد نسبت به میانگین دوره مشابه بلندمدت کاهش یافته است و بیشترین کاهش به ترتیب در استان های خراسان جنوبی، قم، یزد، اصفهان، مرکزی، کرمان، سیستان و بلوچستان، تهران و چهارمحال و بختیاری بین ۸۰ تا ۹۵ درصد رخ داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha