محققان با استفاده از یک فناوری به نام cryo-electron microscopy پروتئینی را شناسایی کردند که در تشکیل سنگ کلیه موثر است.

درمان سنگ کلیه با بزرگنمایی ساختار مولکولی پروتئین

سلامت نیوز: محققان با استفاده از یک فناوری به نام cryo-electron microscopy پروتئینی را شناسایی کردند که در تشکیل سنگ کلیه موثر است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، حدود 80 درصد از سنگ‌های کلیه از جنس نمک‌های کلسیم هستند. دفع این سنگ‌ها بسیار دردآور است و گاهی خارج کردن آن‌ها از کلیه مستلزم عمل جراحی است. کانال‌های یونی که روی غشای سلول‌های کلیه پخش شده‌اند، کلسیم موجود در اوره را پیش از این که به سنگ کلیه تبدیل شود، جذب می‌کنند.


محققان در این تحقیقات توانستند برای اولین بار ساختار مولکولی کانال‌های کلسیم را که با عنوان TRPV5 شناخته می‌شوند، در حالت بسته بررسی کنند.
همچنین نحوه اثرگذاری و اتصال مولکول‌های مهارکننده به کانال‌های یونی، بسته شدن این کانال‌ها و در نتیجه تشکیل سنگ کلیه را مطالعه کردند.


فناوری cryo-electron microscopy که در سال 2017 میلادی جایزه نوبل شیمی را به دست آورد، امکان بزرگنمایی و مشاهده ساختار مولکولی کانال‌ها را در سطح اتمی فراهم کرد. بدین ترتیب محققان توانستند بخش‌های مختلف پروتئین را از یکدیگر تشخیص دهند.


اکنون که محققان ساختار مولکولی پروتئین را در وضعیت مهار شده به طور کامل مشاهده کرده‌اند می‌توانند داروهایی را تولید کنند که فعالیت TRPV5 را به نحو مقتضی تنظیم کرده و مستقیما سنگ کلیه را درمان کنند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Structural and Molecular Biology منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha