یکشنبه ۲۶ دی ۱۳۸۹ - ۱۳:۴۳
کد خبر: 23431

سیگار مهمترین عامل تهدیدكننده سلامت است كه 90 درصد از سیگاری‌ها از دوران نوجوانی به كشیدن سیگار روی می‌آورند.

سلامت نیوز :سیگار مهمترین عامل تهدیدكننده سلامت است كه 90 درصد از سیگاری‌ها از دوران نوجوانی به كشیدن سیگار روی می‌آورند.
دكتر حسن آذری پور عضو كمیسیون سیاستگذاری كنترل دخانیات در گفت و گو با خبرنگار وب‌دا ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: آگاهی داشتن در مورد سیگار نمی‌تواند مانع از ابتلای نوجوانان به آن شود و ایجاد نگرش و مهارت برای مقاومت در برابر وسوسه یا تعارف استعمال سیگار در نوجوانان ضرورت دارد.
وی افزود: علاوه بر آموزشی كه برای پیشگیری از ابتلای نوجوانان به مصرف سیگار و سایر مواد دخانی وجود دارد، باید به تأثیر آموزش و ماندگاری آموخته‌ها در ذهن مخاطبان و مطابقت آموزش‌ها، با الگوهای فرهنگی حاكم بر گروه‌های هدف نیز توجه نمود و اشاره به تأثیر طولانی مدت سیگار بر سلامت جسمی به تنهایی مانع از آغاز مصرف سیگار توسط نوجوانان نمی‌شود.
وی تأكید كرد: نوجوانان تحت تأثیر تبلیغات صنعت دخانیات، مصرف سیگار و سایر مواد دخانی را عامل جذابیت، آزادی، رهایی، هوش و زیبایی می‌دانند و فكر می‌كنند همه همسالان آنها سیگاری هستند.
به گفته عضو كمیسیون سیاستگذاری كنترل دخانیات، فشار همسالان در كنار تبلیغات صنعت دخانیات موجب آغاز و تداوم مصرف سیگار توسط نوجوانان می‌گردد.
وی درباره ترویج زندگی عاری از دخانیات در بین نوجوانان گفت: در طراحی فرآیند آموزشی برای ترویج زندگی عاری از دخانیات در بین نوجوانان باید نگرش‌های منفی نوجوانان را به استعمال دخانیات تقویت كرده و مهارت مقاومت در برابر فشار همسالان سیگار را در نوجوانان ایجاد كنیم.
دكتر آذری پور با اشاره به این كه برای شروع استعمال دخانیات، طیفی از فاكتورها شامل فاكتورهای فردی، فرهنگی، اجتماعی و محیطی دخیل هستند، تصریح كرد: استعمال مداوم سیگار در یك فرد جوان تنها یك اتفاق نیست بلكه مجموعه‌ای از مراحلی است كه از نوجوانی به صورت مصرف تفریحی و تفننی آغاز شده و به سمت استعمال مداوم و اعتیاد به مواد دخانی در بزرگسالی هدایت می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha