نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد، که مصرف داروی وارنیکلین \varenicline\ که بطوررایج برای کمک به ترک سیگار تجویزمی شود، خطرابتلا به حوادث قلبی-عروقی را افزایش می دهد.

افزایش خطرابتلا به حمله قلبی با مصرف داروی ترک سیگار

سلامت نیوز:نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد، که مصرف داروی وارنیکلین vareniclineکه بطوررایج برای کمک به ترک سیگار تجویزمی شود، خطرابتلا به حوادث قلبی-عروقی را افزایش می دهد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، حوادث قلبی - عروقی به مشکلات قلبی مانند حمله قلبی، سکته مغزی، آریتمی ها و یا ضربان های نامنظم قلبی و آنژین ناپایدار گفته می شود که در آن قلب خون و اکسیژن کافی دریافت نمی کند.


به گزارش پایگاه اینترنتی مدیکال نیوز تودی،محققان دانشکده پزشکی دانشگاه تورنتو در مورد دلایل انجام این مطالعه گفتند، مطالعاتی که پیش از این در مورد بی خطری مصرف varenicline انجام شده بودند، نتایج ضد و نقیضی داشتند و بیشتر افرادی را با ویژگی های نسبتا مشابه مورد مطالعه قرار داده بودند.


محققان در این مطالعه سوابق سلامتی 56 هزار و 851 نفر را در اونتاریوکانادا بررسی کردند. تمامی این افراد در فاصله زمانی میان سال های 2011 و 2015 مصرف varenicline را آغاز کرده بودند. محققان در این مطالعه همچنین داده های مربوط به یک سال قبل و یک سال بعد از اینکه این افراد داروی یاد شده را برای 12 هفته مصرف کنند، بررسی کردند.


آنالیزها نشان داد که چهار هزار و 185 نفر به مشکلی در رابطه با قلبشان مبتلا شدند که منجر به بستری شدن در بیمارستان و اورژانس شد.
همچنین در این مطالعه مشخص شد که در هر هزار نفری که داروی varenicline مصرف می کردند، 3.95 حادثه قلبی عروقی روی می دهد که می توان آن را به مصرف این دارو ارتباط داد.
محققان از این مطالعه نتیجه گرفتند که افرادی که varenicline برای انها تجویز شده بود 34 درصد بیشتر احتمال داشت که به دلیل ابتلا به مشکلات قلبی در حین مصرف این دارو در بیمارستان و یا اورژانس بستری شوند.
همچنین این مطالعه نشان داد که احتمال ابتلا به یک حادثه قلبی و عروقی در میان افرادی که varenicline مصرف می کردند و پیش از این مشکل قلبی نداشتند، فقط 12 درصد بود.


با این حال محققان خاطر نشان کردند که این نوع مطالعه یک مطالعه مشاهده ای خوانده می شود و نمی تواند یک تاثیر علت و معلولی را تعیین کند. بنابراین بر اساس نتایج این مطالعه نمی توان با اطمینان گفت که داروی varenicline خطر ابتلا به مشکلات قلبی را در این بیماران افزایش می دهد.
این مطالعه می تواند تنها نشان دهد که رابطه ای میان مصرف varenicline و افزایش خطر ابتلا به یک مشکل قلبی وجود دارد.
نتایج این مطالعه در مجله آمریکایی Respiratory and Critical Care Medicine منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha