پنجشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۵

نزدیک به ۷۰درصد آب مورد نیاز تهران از پنج سد اطراف آن تامین می‌شود و کیفیت بسیار بالایی نسبت به آب زیرزمینی دارد، درهمین‌راستا حفظ کیفیت آن بسیار اهمیت دارد.

آب آشامیدنی تهران سالم است

سلامت نیوز:از نظر عضو شورای شهر کیفیت آب پایتخت قابل‌قبول است و پایتخت‌نشینان بهایی که باید را برای آب آشامیدنی مصرفی خود پرداخت نمی‌کنند، او معتقد است در زمینه بحران‌ها و تهدیدهای زیست‌محیطی که تهران را تهدید می‌کند مطالعات علمی کافی وجود ندارد و با توجه به حساسیت موضوع نباید دراین‌زمینه اظهارنظر کرد.

به گزارش سلامت نیوز، وقایع اتفاقیه نوشت: پایان یافتن ظرفیت‌های زیست‌محیطی تهران بزرگ‌ترین نگرانی چند سال اخیر شهروندان این شهر بوده است. پایتخت‌نشینان در گیرودار ترافیک و شرایط دشوار زندگی در کلانشهری همچون تهران همواره در معرض خبرهای متناقض مربوط به آلودگی‌های هوا و آب، آلودگی صوتی و آلودگی‌های دیگر هستند. بااین‌حال، آرش میلانی، عضو کمیسیون سلامت خدمات و محیط‌زیست شورای شهر تهران معتقد است در ‌این‌زمینه مطالعات علمی کافی وجود ندارد و نباید بدون پایه علمی در موارد محیط‌زیستی اظهارنظر کرد.

چندی پیش رییس سازمان محیط‌زیست مهمان شورای شهر تهران بود و درباره آلودگی آب تهران هشدار داد. آیا کیفیت آب تهران را بررسی شده و شورا این بررسی را انجام داده؟ چه نظری دراین‌باره دارید؟ 
نزدیک به ۷۰درصد آب مورد نیاز تهران از پنج سد اطراف آن تامین می‌شود و کیفیت بسیار بالایی نسبت به آب زیرزمینی دارد، درهمین‌راستا حفظ کیفیت آن بسیار اهمیت دارد. در همه جای دنیا شهرهای بزرگ وظیفه حفظ کیفیت منابع آب آشامیدنی و مصرفی خود را بر عهده دارند و هر شهروند با پرداخت هزینه آب در این امر مشارکت می‌کند.
اما در تهران قیمت آب واقعی نیست و حتی قیمت تمام شده آن هم پوشش داده نمی‌شود، اما باوجوداین وزارت نیرو با سرمایه‌گذاری و اهتمام فراوان این کیفیت را در سطح استاندارد تامین کرده و دولت یارانه قابل‌توجهی اختصاص داده است. برای آنکه بتوانیم به بحث حفاظت کیفی منابع آبی کمک برسانیم باید بخشی از هزینه توسط شهروندان پرداخت شود و این امر تابع آن است که قیمت‌گذاری آب اصلاح شود تا بتوان بحث حفاظت کیفی آب را به ثمر رساند. در هر حال آب آشامیدنی در تهران سالم است. 


آقای کلانتری یکی از علل آلودگی آب را شست‌وشوی دام در سدهای اطراف تهران دانسته بود. در این مورد چه نظری دارید؟ 
اگر در بالادست دامداری وجود دارد این دامداران هم دارای منافع عرفی بوده و از رودخانه حقابه‌ای به آنها تعلق می‌گیرد. اگر قرار باشد بدون انگیزه‌های تشویقی با آنها روبه‌رو شویم بی‌شک مقاومت خواهند کرد و وظیفه تعامل رسیدگی به آن هم به عهده سازمان منابع طبیعی است که البته همکاری‌های سازمان آب و محیط‌زیست هم الزامی است. اظهارات آقای کلانتری در صحن شورا تلنگری بود تا شورای شهر و مردم تهران نسبت به حریم شهر بی‌تفاوت نباشند و باید تبادل همکاری‌هایی در قالب شورای استان شکل بگیرد. 


از بحث آلودگی آب که عبور کنیم به آلودگی هوای تهران می‌رسیم. شهروندان بیشتر از آلودگی‌های دیگر نگران آلودگی هوا هستند. 
در یکی دو سال اخیر، با کاهش سطح آب دریاچه حوض سلطان، موضوع ریزگردها و اینکه حوض سلطان کم کم تبدیل به کانون ریزگرد می‌شود، مطرح شده است. بر‌اساس اطلاعات بنده، هنوز مطالعه دانشگاهی مستقلی این مسئله را تایید نکرده است و سازمان حفاظت از محیط‌زیست یا منابع طبیعی باید این مسئله را تدقیق کنند، همان‌طور که اداره محیط‌زیست استان اصفهان مطالعه‌ای درباره گاوخونی به‌عنوان کانون ریزگرد انجام داده است؛ البته نگرانی‌هایی در‌این‌زمینه از سوی سازمان محیط‌زیست و ستاد مبارزه با ریزگردها مطرح شده است و شورای چهارم نیز مصوبه‌ای در رابطه با تثبیت ریزگردها اطراف شهر تهران دارد که احتمالا در شورای پنجم این مصوبه پیگیری خواهد شد.

یعنی در‌این‌زمینه مطالعات علمی انجام نشده است؟ 
من چیزی ندیده‌ام. اگر هم می‌خواهیم در مورد مسائل زیست‌محیطی نظر دهیم باید بر پایه مطالعات دقیق علمی باشد زیرا نه‌تنها افکار عمومی را نگران می‌کند بلکه پیامدهای اقتصادی و سرمایه‌گذاری نیز دارد. ما از نظر مطالعات محیط‌زیستی از زمان‌بندی عقب هستیم و توجه و اعتبارات کافی به آن اختصاص داده نشده است. متاسفانه بودجه‌ای که به موسسات تحقیقاتی و پژوهشکده‌ها تعلق می‌گیرد پاسخگوی مسائل محیط‌زیست نیست.

خطر فرونشست زمین چطور؟ آیا در‌این‌زمینه مطالعه‌ای صورت گرفته و اینکه برخی عنوان می‌کنند تهران 36 سانتی‌متر فرونشت دارد صحیح است؟ 
پیگیری آخرین اطلاعات از سازمان آب منطقه‌ای تهران در دستور کار قرار گرفته است. بخشی از این فرونشست مربوط به دشت‌های جنوبی تهران است که از آن مقادیر بیشتری آب زیر زمین برداشته شده و افت مشهودتر است و تدقیق آمار اعلام شده درباره 36 سانتی‌متر فرونشست در سال ضرورت دارد. زیرا در صورت وقوع، چنین امری در محیط شهری اثراتی بسیار شدید روی پایداری سازه‌ها خواهد داشت. در این زمینه لازم است میزان ریسک و خطر فرونشت در تهران با پهنه‌بندی مشخص شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha