مدیر كل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت:شربت تریاك فقط برای گروه كوچكی از معتادان تزریقی كه به هیچ درمان دیگری جواب نداده‌اند، كاربرد دارد.

سلامت نیوز :مدیر كل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت:شربت تریاك فقط برای گروه كوچكی از معتادان تزریقی كه به هیچ درمان دیگری جواب نداده‌اند، كاربرد دارد.

محمدباقر صابری زفرقندی در گفت‌وگو با  فارس درباره توزیع شربت تریاك اظهار داشت: راجع به داروهای مختلفی كه در درمان اعتیاد استفاده می‌شود باید گفت هر دارویی برای گروه خاصی استفاده می‌شود و شربت اپیوم چون محتوای آن تریاك و 20 درصد الكل است برای همه معتادان استفاده عمومی ندارد.

وی افزود: افرادی كه عموماً مصرف آنها مواد مشتق از تریاك است، میزان مصرف تریاك آنها خیلی بالا است و الگوی مصرف آنها الگوی پرخطری محسوب می‌شود و البته به درمان‌های معمولی مانند متادون جواب نمی‌دهند كاندیدای مناسب درمان با شربت اپیوم (شربت تریاك) هستند.

صابری زفرقندی تصریح كرد: این افراد به دلیل وضعیت پیچیده خود در كنار مصرف شربت نیاز به حمایت‌های ویژه به ویژه حمایت‌های روانی دارند در غیر این صورت شربت اثر چندانی برای درمان ندارد.

وی گفت: گاهی این اشتباه پیش می‌آید كه برخی فكر می‌كنند چون محتوای شربت اپیوم تریاك است آن را به معتاد می‌دهند و بعد آرام آرام مصرف آن را كم می‌كنند و سم‌زدایی انجام می‌دهند در حالی كه باید گفت شربت تریاك اصلاً كاربردی در سم‌زدایی ندارد.

وی اضافه كرد: در تولید این شربت اشكال فنی در معاونت غذا و دارو رخ داده بود كه توقفی در تولید آن ایجاد كرد اما مشكل برطرف شده و توزیع آن آغاز شده است و دانشگاه‌ها و مراكزی كه شرایط لازم را دارند می‌توانند درخواست دهند و آن را دریافت كنند.

صابری‌زفرقندی با بیان اینكه بسیاری از استان‌ها وضعیت‌ اعتیادشان خیلی پیچیده نیست خاطرنشان كرد: استان‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند كه در برخی از آنها مصرف مواد، به صورت سخت وجود دارد یعنی افراد پرخطر زیادند و در برخی دیگر از استان‌ها مصرف مواد به صورت نرم وجود دارد یعنی مصرف تزریقی و بی‌خانمان زیاد نیست كه در گروه دوم نیازی به مصرف شربت اپیوم دیده نمی‌شود.

وی تصریح كرد: شربت تریاك برای گروه بسیار كوچكی قابل استفاده است یعنی معتادان تریاكی، نه كشیدنی و خوراكی بلكه برای تزریقی‌ها آن هم افرادی كه به درمان جواب نمی‌دهند كاربرد دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha