سلامت نیوز :یک متخصص مغز و اعصاب گفت: هیچ گونه درمان علمی برای ترک اعتیاد به آمفتامین‌ها و متانفتامین‌ها همچون شیشه وجود ندارد و جوانان و نوجوانان باید توجه لازم به این موضوع داشته باشند.

به گزارش ایسنا، مینا شعبانی در دومین همایش آشنایی با مواد مخدر و محرک‌های صناعی با بیان این ‌که نیاز بهداشتی کشور برای مبارزه با سوء مصرف آمفتامین‌ها و متانفتامین‌ها نسبت به گذشته 8 برابر افزایش پیدا کرده است، ابراز کرد: علت این افزایش دسترسی آسان، تولید انبوه و مصرف ساده این ‌گونه محرک‌ها است.

وی، قرص‌های اکستازی را نوعی از آمفتامین‌ها برشمرد و یادآور شد: این قرص‌ها خاصیت توهم‌زایی و تحریک‌پذیری بالایی دارند، به‌ گونه‌ای که بر اساس تحقیقات به‌ عمل آمده، عوارض غیرقابل برگشتی در سیستم عصبی حیواناتی که در آزمایشگاه تحت تاثیر این‌ گونه محرک‌ها قرار گرفته‌اند، گزارش شده است.

این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به این‌ که اثر استفاده از قرص‌های اکستازی 30 تا 60 دقیقه پس از مصرف نمایان می‌شود، یادآور شد: یکی از باورهای غلط در خصوص استفاده از این قرص‌ها، خاصیت رژیمی آن است که این تفکر غلط بوده و باعث اعتیاد فرد مصرف کننده می‌شود.

وی، استفاده از این قرص‌ها را عاملی در به هم ریختن تعادل مواد شیمیایی بدن دانست و خاطرنشان کرد: در صورت ادامه این روند، مرگ فرد مصرف‌ کننده دور از ذهن نیست.

شعبانی با اشاره به این‌ که مصرف ‌کنندگان قرص‌های اکستازی دچار علائمی از جمله شادی مفرط و اختلال حافظه می‌شوند، گفت: احساس نزدیکی و صمیمیت بیش از حد با دیگران، ترس و جنون از جمله عوارض اعتیاد به آمفتامین‌ها است.

وی، افزایش جرم و خشونت را از دیگر عوارض اعتیاد به انواع محرک‌ها عنوان کرد و یادآور شد: افزایش فشار خون، ناراحتی قلبی، دیابت و نارسایی کلیه از جمله عوارض جسمانی اعتیاد به این‌ گونه مواد است.

شعبانی با تاکید بر این ‌که وابستگی روانی در استفاده از آمفتامین‌ها و متانفتامین‌ها عامل تهدید کننده سلامت مصرف ‌کنندگان است، گفت: همه باید به این نکته توجه کنند که درمان قطعی برای این‌گونه مواد وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha