یکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶

سال پیش که لایحه اصلاح تقویم آموزشی در هیات وزیران تصویب شد، معصومه ابتکار، رئیس وقت سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان پیشنهاددهنده گفت آموزش و پرورش موافق توزیع تعطیلات در طول سال است و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیزاین تغییر را می‌پسندد، چون به این ترتیب سفرهای ایرانیان از انحصار تابستان خارج می‌شود و به فصول سرد سال نیز سرایت می‌کند.

تعطیلات زمستانه به شرط دود

سلامت نیوز:زمستان که داشت کم‌کم ناامیدمان می‌کرد، دیروز و امروز روسفید شد. تهران را باران شست و گرد و خاک از تنش ریخت، استان‌های غربی را هم برف، سفیدپوش کرد و باران به شهرها و روستاها گل نمی‌پاشید.

به گزارش سلامت نیوز، جام جم نوشت: همزمان با ابری بودن آسمان و وزیدن سوز زمستانه، پرونده تعطیلات زمستانی مدارس نیز برای چندمین بار باز شد، پرونده‌ای که حرف و حدیث درباره‌اش زیاد است، نظر مخالف و موافق درباره‌اش فراوان شنیده می‌شود و هر از گاهی ورقی می‌خورد و البته مسکوت می‌ماند.

پرونده تعطیلات زمستانی دانش‌آموزان را سازمان حفاظت محیط زیست باز کرد؛ زمانی که هنوز دولت یازدهم بر سر کار بود. این تعطیلات همان زمان در دولت تصویب شد (اواخر اسفند 95) اما وقتی موضوع از دولت بیرون آمد،‌ به مجلس رسید و بعد دهان به دهان میان مردم گشت و وضعیتش فرق کرد. حالا وزارت آموزش و پرورش مدعی اصلی ماجراست و سازمان حفاظت محیط زیست، تقریبا محکوم به پیچیدن نسخه‌ای یکجانبه برای کاهش آلودگی هوا و البته مردم که در این میان برخی خوشحال می‌شوند اگر فرزندانشان زمستان‌ها تعطیل باشند و برخی برایشان تفاوتی ندارد که زمستان‌ها تعطیل باشند یا تابستان.

 

شورای عالی، مدافع تعطیلات شناور

 

سال پیش که لایحه اصلاح تقویم آموزشی در هیات وزیران تصویب شد، معصومه ابتکار، رئیس وقت سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان پیشنهاددهنده گفت آموزش و پرورش موافق توزیع تعطیلات در طول سال است و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیزاین تغییر را می‌پسندد، چون به این ترتیب سفرهای ایرانیان از انحصار تابستان خارج می‌شود و به فصول سرد سال نیز سرایت می‌کند.

 

اما حالا با فاصله‌ای 11 ماهه از این اظهارنظر، گرچه سازمان میراث فرهنگی هنوز بر موضع خود استوار است، ولی آموزش و پرورش حرف دیگری دارد. دیروز مهدی نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش که شورای متبوعش در واقع مجلس قانونگذاری وزارتخانه محسوب می‌شود، به ما گفت با تعطیلات زمستانی مدارس با شمایلی که سازمان حفاظت محیط زیست پیشنهاد کرده، موافق نیست.

 

او گفت: محیط زیست در تغییر تقویم آموزشی فقط به کاهش آلودگی هوا فکر کرده در حالی که آموزش و پرورش به نظام تعلیم و تربیت فکر می‌کند.

 

اشاره نوید ادهم شاید به گفته‌های روز چهارشنبه عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست باشد که در حاشیه نشست هیات دولت به خبرنگاران توضیح داد که تعطیلی 15 آذر تا 15 دی را برای مدارس پیشنهاد داده‌اند. او به صورت علنی تعطیلی مدارس در این بازه زمانی را راهی برای کاهش آلودگی هوا در روزهای سرد سال معرفی کرده و گفته بود که طرحی را ارائه کرده‌ایم تا کلاس‌های درس دانش‌آموزان در استان‌های شمالی و سردسیر و تهران یک‌ ماه زودتر آغاز شود و در مقابل، یک‌ ماه در زمستان تعطیل باشند.

 

نوید ادهم اما دقیقا با این جنس حساب و کتاب‌ها مخالف است. او به ما گفت تعطیلات مدارس و طول مدت یک سال تحصیلی از مولفه‌های تعلیم و تربیت است، درست مثل زمان آموزش که به ما می‌گوید یک سال تحصیلی باید چند ماهه باشد، در هر ماه آن چند هفته دانش‌آموزان به مدرسه بیایند و در طول هفته چند ساعت درس بخوانند و هر روز به مدت چند ساعت پای چه درسی بنشینند.

 

نوید ادهم گفت اظهارنظر درباره زمان آموزشی از بحث‌های جدی است و نیازمند کارهای کارشناسی، بنابراین نمی‌شود فقط از منظر کاهش آلودگی هوا به آن نگاه کرد. او این را هم اضافه کرد که چون تغییر تقویم آموزشی در کشور از بحث‌های جدی و عمیق است فقط دولت و شورای عالی آموزش و پرورش می‌توانند درباره آن اظهارنظر کنند.

 

این اظهارات از منظری میخ آموزش و پرورش در این پرونده را محکم به زمین می‌کوبد به این معنا که تا این وزارتخانه موافق نباشد، تقویم آموزشی مدارس دست نمی‌خورد و اگر دست هم بخورد طوری خواهد بود که مدنظر آموزش و پرورش است.

 

نوید ادهم به ما گفت که ما موافق شناور شدن تعطیلات و حتی شناور بودن شروع سال تحصیلی هستیم تا هر استانی بنابر شرایط و اقلیم خود، سال تحصیلی را آغاز کند و آن را به پایان برساند؛ شرایطی که شاید باعث شود مدارس استان‌های سردسیر، اواخر تابستان باز شود و زمستان به اوج نرسیده تعطیل شود و استان‌های گرمسیر در پاییز که خورشید ملایم‌تر به این سرزمین‌ها می‌تابد شروع سال تحصیلی را جشن بگیرند.

 

با این حال مهدی نوید ادهم می گوید اگر قرار باشد این اتفاقات رخ دهد ابتدا باید مجلس مصوبه خود را درباره تقویم آموزشی لغو کند تا دیگر ماه مهر، زمان شروع رسمی سال تحصیلی در ایران نباشد.

 

کاهش آلودگی هوا؟

 

روزهایی که آلودگی هوا، مدارس شهرهای بزرگ کشور را به تعطیلی می‌کشانَد با این که این تعطیلی، جماعتی از محصلان و جامعه فرهنگی را خوشحال می‌کند، اما همیشه یک پرسش را به ذهن می‌آورد که آیا این راهش است؟

 

کمیته اضطرار آلودگی هوا که تاکنون، همیشه از این تعطیلی‌ها دفاع کرده و آن را مسکنی موقتی برای مهار افسارگسیختگی آلودگی هوا دانسته، هرچند خیلی‌ها گفته‌اند و می‌گویند که این تعطیلی‌ها حتی مسکن هم نیست. حالا نیز که طرح سازمان حفاظت محیط زیست برای تعطیلات زمستانه مدارس به عنوان نسخه‌ای برای کاهش آلودگی هوا مطرح شده، عده‌ای باز در تردیداند که آیا این تعطیلی می‌تواند در کاهش آلودگی هوا نقش داشته باشد یا این نقش نیز سرابی است که در ذهن عده‌ای نقش بسته؟

 

سمیه محمودی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از منتقدانی است که می‌گوید این تعطیلی‌ها توفیری به حال هوای شهرها ندارد و جابه‌جایی تعطیلات، راهکاری غیراصولی و کاری عبث است. محمودی در گفت‌وگو با خانه ملت تاکید کرده است که آلودگی هوای شهری مثل تهران ناشی از تردد ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی و موتورسیکلت‌های کاربراتوری است. بنابراین برای بهبود هوا باید این نقص‌ها برطرف شود نه این که مسئولان دنبال راهکارهای غیرکارشناسی باشند.

 

حتی چهارشنبه گذشته که عیسی کلانتری در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد شاید ناخواسته بر این واقعیت مُهر تائید زد و نرم و زیرپوستی، تائید کرد که تعطیلی مدارس در کنترل آلودگی هوا بی‌تاثیر است. او آن روز گفت که 67 درصد آلودگی هوای کلانشهرها ناشی از تردد کامیون‌ها و اتوبوس‌های فرسوده و 10 درصد آن مربوط به تردد موتورسیکلت‌هاست، دو آماری که تائید می‌کند حتی اگر مدارس در زمستان‌ها تعطیل شوند باز هم آلودگی هوا پابرجاست و فقط با تعطیلی مدارس می‌توان امیدوار بود که دانش‌آموزان کمترین صدمه را از آلودگی ببینند. همین است که آموزش و پرورش و طیفی در مجلس به چکش کاری طرح تعطیلات زمستانه مدارس معتقدند. تجربه نشان داده کوچک‌ترین دستکاری در امور آموزش و پرورش، پس‌لرزه‌های بزرگی در پی دارد بنابراین نباید ثبات نظام آموزشی را قربانی تصمیمات شتابزده کرد آن هم تصمیماتی همچون آلودگی هوا که با راهکارهای متعدد و امتحان شده در دنیا می‌توان مهارش کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha