سلامت نیوز : رئیس مركز تحقیقات راینولوژی كشور گفت: شایعترین علت بیرون‌زدگی چشم بیماری تیروئیدی گرید است كه در آن تیروئید فرد پركار است.

محسن نراقی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت:‌ این بیماری حالتی است كه می‌تواند نشانه‌ای از طیف وسیعی از بیماری‌ها باشد كه علل ایجاد كننده آن به 2 علت موضعی و بیماری‌های سیستمیك و عمومی تقسیم می‌شود.

وی با اشاره به علل موضعی ابتلا به این عارضه اظهار داشت: هر عاملی كه باعث شود محتویات داخل چشم حجم زیادی پیدا كند و موجب بیرون‌زدگی چشم ‌شود می‌تواند یك طرفه و دو طرفه باشد اما باید موارد یك طرفه آن جدی‌تر تلقی شود.

نراقی تصریح كرد: موارد یك طرفه می‌تواند علامتی از یك بیماری مهم باشد. همچنین تومورهایی كه در سینوس‌ها و قاعده جمجمه هستند می‌توانند با بیرون زدگی چشم خود را نشان دهند.

وی اضافه كرد: علت شایعی كه بیرون زدگی چشم ایجاد می‌شود بر اثر بیماری گرید است كه در آن تیروئید فرد پركار است و این پركاری موجب بیرون‌زدگی چشم می‌شود.

رئیس مركز تحقیقات راینولوژی كشور خاطر نشان كرد: بیرون زدگی از چند جنبه اهمیت زیادی دارد كه از جمله می‌توان از نظر ظاهری در چهره بیماران اشاره كرد كه اثر نامطلوبی می‌گذارد و تأثیرات روانی روی فرد دارد.

وی اضافه كرد: مسئله دیگر در مورد سلامت چشم است كه افراد مبتلا به هر دلیل افزایش فشار چشم پیدا می‌كنند كه روی سلامت چشم آنها اثر می‌گذارد. این افراد هنگام خواب پلك چشمانشان به طور كامل بسته نمی‌شود و فرد زخم قرنیه و خشكی چشم می‌گیرد.

نراقی یادآور شد: بیرون‌زدگی چشم باید درمان شود و درمان آن بر اساس علت فرق می‌كند لذا در مواردی كه بیرون زدگی یك طرفه داریم باید بررسی‌های تشخیصی دقیقی به همراه آزمایش‌های تیروئید انجام شود تا تومور و عفونت سینوس را در موارد یك طرفه تشخیص داد.

وی افزود: در مواردی كه علت، بیماری گرید است درمان اولیه آن دارویی است كه وضعیت هورمونی فرد به حالت طبیعی برمی‌گردد. همچنین می‌توان چشم را به كمك جراحی به داخل برد و می‌توان از روش‌های آندوسكوپی برای این كار استفاده كرد.

نراقی گفت: آمار دقیقی از نظر شیوع ابتلا به این بیماری نداریم اما با توجه به اینكه گرید نسبتاً شایع است این بیماری نیز می‌تواند شایع باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha