یک استاد دانشگاه با بیان اینکه استفاده مداوم از ضدآفتاب‌ها در جوانی تا 78درصد از احتمال ابتلای آنان در سنین بالاتر به سرطان پوست می‌کاهد تاکید کرد که به دلیل انعکاس 80درصدی اشعه فرابنفش از سطح برف، در روزها و مناطق برفی آفتاب سوختگی شدیدتر است.

انعکاس اشعه فرابنفش از سطح برف، موجب آفتاب سوختگی شدید می‌شود
سلامت‌نیوز: یک استاد دانشگاه با بیان اینکه استفاده مداوم از ضدآفتاب‌ها در جوانی تا 78درصد از احتمال ابتلای آنان در سنین بالاتر به سرطان پوست می‌کاهد تاکید کرد که به دلیل انعکاس  80درصدی اشعه فرابنفش از سطح برف، در روزها و مناطق برفی آفتاب سوختگی شدیدتر است.

دکتر ذبیح الله شاهمرادی در گفتگو با خبرنگار سلامت نیوز درباره افرادی که بیشتر در معرض سرطان‌های پوستی قرار دارند، گفت:« باید بدانیم که شایع‌ترین سرطان‌های بدخیم بدن را سرطان‌های پوست تشکیل می دهند. بدون شک هفته‌ای چند مورد از این سرطان را در درمانگاه یا در مطب خود می‌بینیم.»

وی گفت:« لازم است این نکته را یادآور شوم که خوشبختانه بیش از 90 درصد این سرطان‌ها در صورت تشخیص و درمان سریع به طور کامل ریشه کن شده و خطری برای بدن ندارند یا احتمال عود آنها بسیار کم است. به هر حال در پوست های روشن، موی بور، چشم های رنگی  احتمال آفتاب سوختگی و در نتیجه سرطان های پوست بیشتر است. در واقع سیاه پوستان به واسطه برنزه شدن و ساختن پیگمان ملانین، تا حد زیادی از خطر سرطان پوست مصون هستند.»
 
این متخصص بیماری های پوست و مو در رابطه با اینکه چه علائمی بایستی ما را به فکر سرطان پوست بیاندازد، تصریح کرد:« معمولا سرطان‌های پوست بیشتر در دهه چهارم زندگی به بعد ایجاد می‌شوند، چون مهمترین عامل ایجاد آن نور آفتاب است، بنابراین بیشتر در نواحی باز مثل سر و صورت و روی دست‌ها ایجاد می‌گردد.»
 
وی در ادامه متذکر شد:«‌ خوانندگان محترم توجه داشته باشند که چنانچه مبتلا به زخمی مزمن در این نواحی هستند که با درمان‌های معمولی بهبود نیافته است، حتما بایستی به متخصصین پوست مراجعه نمایند تا در صورت مشکوک بودن نمونه برداری و درمان‌های لازمه صورت پذیرد.»

شاهمرادی افزود:« معمولا سرطان پوست با زخمی بدون ترشح در نواحی باز بدن شروع شده و بتدریج طی ماه‌ها و سال ها گسترش یافته و گاهی به ابعاد چندین سانتیمتر هم می رسد. متاسفانه بیماران به علت بی‌علامت بودن سرطان ها در مراحل اولیه، گاهی بسیار دیر مراجعه کرده و در چنین مواردی نقص پوستی ایجاد شده، وسیع و یا نیاز به شیمی درمانی یا رایوتراپی، علاوه بر جراحی خواهد داشت.همچنین چنانچه خالی در مدت کوتاهی دچار رشد سریع، خونریزی، تغییر رنگ و تغییر سطح به صورت نامنظمی گردد، بایستی حتما توسط درماتولوژیست معاینه گردد.»

این استادیار دانشکده پزشکی اصفهان در پاسخ به این سئوال که آیا بیماری‌های دیگر پوستی نیز ممکن است در اثر نور خورشید ایجاد شود عنوان کرد:«‌ ده‌ها بیماری پوستی وجود دارد که یا به طور مستقیم توسط آفتاب ایجاد می گردد و یا در اثر آن تشدید می یابد مثل لوپوس، بیماری xp ، روزاسه و ... و شاید شایع‌ترین مشکلی که بیماران به خاطر آن به متخصصین پوست مراجعه می‌کنند، ایجاد لک‌های صورت یا کک و مک و نیز چین و چروک است که ارتباط مستقیمی با نور آفتاب دارد.»
 
دکتر شاهمرادی درباره مشاغلی که  بیشتر در ابتلا به سرطان پوست دخیل هستند، گفت:‌« کسانی که چندین سال یا دهه در معرض آفتاب هستند مثل کشاورزان، ماهیگیران، کارکنان کشتی، کارگران معادن و .... بیشتر مبتلا به سرطان پوست می‌شوند. در اینجا لازم است اشاره‌ای به رادیوتراپی نیز داشته باشیم. تا حدود چهل سال قبل در درمان کچلی های قارچی سر از روش رادیوتراپی (یا به اصطلاح برق گذاشتن) استفاده می شد که متاسفانه پس از چند دهه اکثر این افراد دچار سرطان پوست در روی سر خود شده‌اند لذا کسانی که سابقه کچلی و رادیوتراپی دارند توجه بیشتری به پوست سر خود داشته باشند و چنانچه زخم ساده یا تغییر رنگ خال مشاهده کردند به پزشک متخصص مراجعه نمایند.»

این متخصص پوست و مو  درباره آفتاب سوختگی در برف اظهار داشت: « اشعه فرابنفش حدود هشتاد درصد از سطح برف انعکاس می یابد و نیز در کنار ساحل حدود بیست درصد از شن و ماسه و آب منعکس می گردد و یا از دریای متلاطم بیشتر منعکس می گردد که این عوامل نیز مزید بر علت شده و آفتاب سوختگی شدیدتری می دهند.»

وی درباره نقش ضد آفتاب‌ها در کاهش بیماری های پوستی و آفتاب سوختگی تاکید کرد:«ضد آفتاب ها برای اولین بار حدود سال 1928 میلادی ساخته شدند که البته طول موج های محدودی را پوشش می دادند. خوشبختانه طی دو دهه اخیر، ضد آفتاب های بهتر، وسیع الطیف و با قدرت پیشگیری بیشتر ساخته شده که از نظر ظاهری هم پوشش بهتری ایجاد کرده و مقبولیت گسترده تری دارند.»
 
دکتر شاهمرادی خاطر نشان کرد:« کسانی که بخصوص در دوره کودکی و جوانی معمولا زیر بیست سال بطور مرتب از ضدآفتاب ها استفاده نمایند تا 78 درصد کاهش سرطان‌های پوست در سنین بالاتر خواهند داشت. همچنین کاهش لک های صورت و حتی ماسک حاملگی و نیز کاهش ایجاد چین و چروک پوستی با استفاده مداوم از ضدآفتاب امکان پذیر است.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha