دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶
کد خبر: 234627

«سلامت»، همان هماهنگی یا سازگاری موجود زنده با محیط طبیعی اطراف اوست. طبیعتاً محیط زندگی موجودات زنده با یکدیگر متفاوت است بنابراین اگر بتوانیم با محیط اطراف خودمان سازگاری بیابیم می‌توانیم سالم زندگی کنیم. مدیر گروه بیوشیمی مرکز تحقیقات بیوشیمی، بیوفیزیک و بیوانفورماتیک دانشگاه تهران (IBB) می‌افزاید: فقط یک انسان سالم می‌تواند از کارکرد بهینه بدن خود استفاده کند.

سلامت نیوز:سلامت تک تک افراد یک جامعه مهم‌ترین و البته اصلی‌ترین عامل رشد، توسعه و پیشرفت آن جامعه است.

به گزارش سلامت نیوز، ایران نوشت:  همواره بخش مهمی از امکانات مادی و معنوی جوامع بشری صرف خدمت‌رسانی به بیمارانی می‌شود که گاه برای همیشه از نعمت سلامتی محروم می‌مانند. آلزایمر، پارکینسون، ‌ام اس و حتی افسردگی بیماری‌هایی هستند که سلامت انسان‌های عصر حاضر را تحت تأثیر قرار می‌دهند درحالی که بسیاری از متخصصان و پژوهشگران معتقدند می‌توان با افزایش آگاهی از گرفتار شدن به بیماری‌هایی که کیفیت زندگی انسان را نشانه گرفته‌اند رهایی یافت.
دکتر غلامحسین ریاضی سلامتی را چنین تعریف می‌کند: «سلامت»، همان هماهنگی یا سازگاری موجود زنده با محیط طبیعی اطراف اوست. طبیعتاً محیط زندگی موجودات زنده با یکدیگر متفاوت است بنابراین اگر بتوانیم با محیط اطراف خودمان سازگاری بیابیم می‌توانیم سالم زندگی کنیم. مدیر گروه بیوشیمی مرکز تحقیقات بیوشیمی، بیوفیزیک و بیوانفورماتیک دانشگاه تهران (IBB) می‌افزاید: فقط یک انسان سالم می‌تواند از کارکرد بهینه بدن خود استفاده کند.

در این راستا می‌توان گفت کارکرد بهینه مغز و حافظه یکی از مؤثرترین عوامل کارکرد صحیح بدن است که هرگونه اختلال در آن می‌تواند تیرخلاصی باشد بر سلامت آدمی. انسانی که حافظه خود را از دست می‌دهد در حقیقت شناخت خود از محیط اطراف و حتی خودش را از دست می‌دهد و به‌دنبال این اتفاق کیفیت زندگیش از بین خواهد رفت.  بیماری‌های مغز و اعصاب که معضلات جدی جوامع متمدن امروزی محسوب می‌شوند همگی ناشی از اختلال در عملکرد مغز و حافظه است. از این‌رو آشنایی با حافظه که مهم‌ترین و اساسی‌ترین بخش وجودی یک موجود زنده است گامی مؤثر در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌هایی از این دست خواهد بود.

جنس حافظه چیست؟


دکتر ریاضی تأکید می‌کند: 20درصد از مغز انسان را نوعی پروتئین تشکیل داده که لوله‌ای شکل است و به راحتی پلیمر می‌شود. از سوی دیگر این پروتئین مدام در حرکت است و می‌تواند مواد غذایی را به قسمت‌های مختلف سلول‌های مغزی منتقل کند. به گفته این استاد دانشگاه، حافظه اسم معنا است و نمی‌توان آن را دید همان طور که نمی‌توان حس عشق یا تنفر را مشاهده کرد. اما می‌توان حافظه را با ابزار‌هایش که مادی هستند درک کرد.
دکتر ریاضی که جزء مدعیان اثبات جنس حافظه در جهان است، می‌گوید: همان طور که ملاصدرا می‌گوید «حافظه جهان هستی یعنی حرکت.» ابزار حافظه همین پروتئین خاص است که قابلیت پلیمر شدن و حرکت کردن دارد. اگر این پروتئین به هر دلیلی از حرکت بایستد یا توانایی پلیمر شدنش را از دست بدهد حافظه فرد از بین رفته به بیماری‌هایی نظیر آلزایمر و پارکینسون که با حافظه ارتباط مستقیم دارند مبتلا می‌شود.


این دکترای بیوشیمی تأکید می‌کند: برای حفاظت از سلامت خود باید از حافظه مراقبت کرد. بنابراین در نخستین گام بهتر است شرایط سازگاری با محیط پیرامون را برای خود فراهم کنید. یعنی سعی کنید از محصولات کشاورزی یا صنعتی بومی منطقه زندگی‌تان استفاده کنید. هنگامی که از محصولات غیر بومی استفاده می‌کنیم در واقع غلظتی از ماده‌ای که نباید با ما همراه باشد را وارد بدن‌مان می‌کنیم که به ناسالمی بدن منجر می‌شود. به بیان ساده‌تر وقتی گوشت، برنج یا حتی مخمر را از کشورهای دیگر وارد می‌کنیم، هرز بیش از اندازه مواد غذایی و مشکل سلامتی خواهیم داشت.

استفاده از مواد غذایی ارگانیک و برخی مواد غذایی حاوی فسفر نیز در سلامت این پروتئین دخالت دارد، اما استفاده از فسفر باید به اندازه باشد و نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد.  در این راستا نباید از ورزش و فعالیت‌های فیزیکی غافل شد. وی درادامه اظهار می‌کند: یادگیری هم، در رشد و تقویت حافظه مؤثر است. به عبارت دیگر می‌توان با خواندن کتاب، خوب دیدن طبیعت، طرح سؤال، حل مسأله، حفظ کردن شعرو محاسبه کردن بدون استفاده از ماشین حساب حافظه خود را تقویت کرد.
دکتر ریاضی در خاتمه می‌گوید: حتی نوشتن صحبت‌های معلم به جای ضبط کردن صدای وی در تقویت حافظه و سلامتی انسان مؤثر است. حرکت دست در حالی که گوش در حال شنیدن است و چشم می‌بیند باعث همزمانی فعالیت و عملکرد بین سلول های مغز می‌شود، این همزمانی فعالیت در پویایی پروتئین مربوط به حافظه و به‌دنبال آن سلامت مغز مؤثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha