دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۲
کد خبر: 234628

حالا از سوی سازمان محیط زیست، طرحی به آموزش و پرورش طرحی ارائه شده که در آن یک ماه از تعطیلات تابستانی کم شود و به جای آن، مدارس در فصل زمستان که آلودگی هوا در آن زیاد است، یک ماه تعطیل باشند.

سلامت نیوز:پاییز و زمستان امسال، حدود یك هفته از تقویم مدارس تهران و برخی از شهرهای کشور با تعطیلات ناگهانی رو به رو شد. بخش زیادی از این تعطیلات به علت آلودگی هوا بود.

به گزارش سلامت نیوز، قانون نوشت: آلودگی که شاخص هایش مرزهای خطرناک را لحظه به لحظه رد کرد و وضعیت را برای تمام شهروندان به خصوص دانش آموزان به بحران کشید؛ بحرانی که در شب های زلزله تهران به علت تجمع مردم برای خروج از تهران لحظه لحظه بالا رفت. كه کشور منتظر باد و باران بود اما دریغ از نفسی برای رهایی. با تعطیل شدن مدارس و کلاس‌های درس، دانش‌آموزان از درس‌های‌شان عقب ماندند و این هم برای معلم ها و هم برای دانش آموزان باعث مشکلات بسیاری شد. حالا از سوی سازمان محیط زیست، طرحی به آموزش و پرورش طرحی ارائه شده که در آن یک ماه از تعطیلات تابستانی کم شود و به جای آن، مدارس در فصل زمستان که آلودگی هوا در آن زیاد است، یک ماه تعطیل باشند.

این طرح اهمیت بسیار زیادی دارد، چون از سویی سیستم آموزش و پرورش را دستخوش تغییراتی می کند که هماهنگ شدن با آن کار آسانی نیست و از سوی دیگر بر فصای اداری کشور نیز تاثیرگذار است. از سوی دیگ، سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی این طرح در حال پاک‌کردن صورت مساله است و باید تلاش هایش را برای کاهش آلودگی هوا انجام دهد؛ نه اینکه به طور کلی صورت مساله را پاک کند و برای حل این بحران طرح تعطیلی مدارس را مطرح کند. از سوی دیگر سیستم آموزشی مدارس ایران چیزی نزدیک به صد سال به همین شکل بوده و تغییرات مقطعی در جابه جایی تعطیلات در آن چندان نتوانسته دوام بیاورد و دوباره سسیستم آموزشی به حالت اولیه آن برگشته است. شیوه تدوین کتاب های درسی و روش تدریس معلمان نیز بر همین شیوه پایه گذاری شده است.

آموزش‌وپرورش طرح را بررسی کند

طرح ارائه شده از سوی سازمان محیط زیست هنوز در آموزش و پرورش بررسی نشده است. این در حالی است که روز شنبه دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش در این باره با اشاره به اینکه سازمان محیط زیست طرح «کاهش آلودگی هوا» را به آموزش‌و‌پرورش ارائه کرده است ،گفت: «هنوز ما درباره این طرح نظری نداده ایم». مهدی نوید‌ادهم در گفت‌وگو با روابط عمومی آموزش و پرورش گفت: «سازمان محیط زیست طرحی را از منظر «کاهش آلودگی هوا» برای ایجاد تعطیلات زمستانی آماده کرده است. آموزش و پرورش به مساله تعطیلات زمستانی از منظر تعلیم و تربیت نگاه می‌کند؛ ما به تعطیلات زمستانی تنها برای کاهش آلودگی هوا نمی‌اندیشیم بلکه به تمام یک سال تحصیلی نگاه کرده و برای مدیریت و استفاده بهینه از زمان برای تحقق اهداف آموزشی و تربیتی چاره اندیشی می‌کنیم». نویدادهم، شرط موافقت با این طرح را اصلاح مصوبه مجلس برای آغاز سال تحصیلی در مهر و پایان اردیبهشت اعلام کرد و گفت:« باید اختیار اعمال تغییر در تقویم آموزشی به شورای عالی آموزش و پرورش و هیات دولت واگذار شود تا بتواند زمان آغاز سال تحصیلی را متناسب با شرایط کشور تغییر دهد».

او چاره اندیشی برای طولانی شدن تعطیلات آموزش و پرورش را لازمه این طرح دانست و گفت: « تعطیلات بلند مدت تابستانی توجیه آموزشی، فرهنگی، تربیتی و حتی اقتصادی و اجتماعی ندارد و باید برای کاهش آن چاره اندیشی کرد». دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود:« طرحی که تعطیلات یک‌ماهه زمستانی را مطرح می‌کند، مربوط به سازمان محیط زیست است اما قطعا از آموزش و‌پرورش هم نظر خواهند خواست، چنانکه سال گذشته هم این اتفاق افتاد و طرحی به مجلس فرستاده شد که مورد تایید نهایی قرار نگرفت».

نوید ادهم با بیان اینکه شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص تعطیلات یک‌ماهه زمستانی مدارس هنوز نظری نداده است، گفت:« ما هم قبول داریم که تغییر تقویم آموزشی در سطح کلان کشور تأثیرگذار است و راه‌حل‌های مختلفی می‌توان برای آن پیش‌بینی کرد اما پیش شرط آن، این است که مجلس محترم بپذیرد که مصوبه‌اش برای زمان آغاز سال تحصیلی اصلاح شود». دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با توجه به تاثیرات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تعطیلات بر زندگی مردم و روند آن در ساختارهای کشور گفت:« با توجه به پیچیدگی و چندبعدی بودن موضوع، اگر کارگروه مشترکی با حضور نمایندگانی از دولت و مجلس برای بررسی مساله اصلاح تقویم آموزشی تشکیل شود، می‌توان کار را بهتر پیش برد».

رونق گردشگری کشور در زمستان

صحبت‌ها و نگرانی‌ های دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش در حالی مطرح می شود که مدتی پیش معاون گردشگری کشور از ساماندهی سفرهای مردم از فصل تابستان به زمستان خبر داده بود. محمدمحب خدایی از بررسی طرح تعطیلات پایان هفته و زمستانی در کارگروه های مربوطه در کمیسیون‌های دولت سخن گفت و افزود:« این امر نیازمند تنظیم برنامه سفر و محاسبه تاثیر آن بر ساماندهی زمان سفر و رونق گردشگری در کشور است؛ از این رو ما در حال بررسی این پیشنهاد هستیم». معاون گردشگری در پاسخ به این سوال که آیا اجرای طرح تعطیلات زمستانی به زمستان سال 96 خواهد رسید ، گفت: باید جلسات کارگروه ها تشکیل و نتیجه آن اعلام شود و تا آن زمان نمی‌توانیم درباره اجرای قطعی این طرح نظری بدهیم». اردیبهشت امسال نیز رییس سابق سازمان گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی درباره طرح تعطیلات زمستانی گفته بود:« متوازن‌سازی زمان سفر، یکی از طرح‌هایی است که سازمان های میراث‌فرهنگی و محیط‌ زیست آن را دنبال می‌کنند و در این باره،طرح سه هفته تعطیلات زمستانی را پیشنهاد کرده‌ایم که با توجه به آلودگی هوا در این فصل بیش‌ازپیش به آن توجه شده است».

زهرا احمدی‌پور از بررسی طرح در مجلس گفت و در ادامه اجرای این طرح را گام بزرگی در راه استفاده از ظرفیت‌های گردشگری کشور اعلام کرد. البته اظهارات او در حالی مطرح می شود که پیش از این طرح مربوط به تعطیلی دو روز آخر هفته در کمیسیون اجتماعی مجلس به سرانجام نرسیده است. در عین حال میراث فرهنگی و گردشگری، محیط‌ زیست و وزارت آموزش و پرورش از جمله سازمان‌هایی هستند که تلاش سه‌جانبه‌ای را برای طرح ساماندهی تعطیلات و تصویب آن انجام می دهند. از سوی دیگر علی زرافشان، معاون آموزش متوسطه در گفت‌وگو با روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ارائه طرح تعطیلات زمستانی توسط سازمان محیط زیست گفت: «این موضوع نباید از سوی سازمان محیط زیست و با رویکرد کاهش آلودگی هوا مطرح می‌شد؛ سال گذشته هم این اشتباه اتفاق افتاد، در حالی که موضوع تعطیلی مدارس باید از منظر تعلیم و تربیتی مطرح شود». او با بیان اینکه تغییر تعطیلات مدارس باید توسط وزارت آموزش وپرورش مطرح شود، افزود:« تعطیلی زمستانی مدارس ممکن است فوایدی برای گردشگری و محیط زیست داشته باشد اما نباید مساله آموزش به حاشیه رفته و مسائل جنبی اهمیت پیدا کند. سناریوهایی برای تغییر تقویم آموزشی در نظر گرفته شده است؛ یک سناریو این است که شروع و پایان سال تحصیلی یکسان باشد اما تعطیلات در طی سال متناسب با شاخص‌هایی پخش شود که در این مدل، تنوع چشمگیری در کشور ایجاد نمی‌شود. سناریوی دیگر این است که آغاز و پایان سال تحصیلی تغییر داده شود و در هر شهر متناسب با اقلیم آن تعیین شود که در این صورت در کشور تنوع ایجاد خواهد شد.

به جای طرح، لایحه ارائه کنند

طرح ارائه شده در آموزش و پرورش برای تعطیلات زمستانی، گویا سال گذشته نیز در مجلس مطرح شده بود. فرهاد فلاحتی، عضو فراکسیون امید مجلس درباره این طرح به «قانون» گفت:« هر گونه تغییری در تقویم آموزشی باید خردمندانه و باتدبیر انجام شود، چون تغییرات آن تمام خانواده های ایرانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در واقع این طور نباید باشد که ما چند شهر بزرگ و پایتخت را ببینیم و تقویم آموزشی کل کشور را بر اساس آن برنامه ریزی کنیم. کشور ما به صورت ایالتی اداره نمی شود که هر ایالت برای خودش قانونی وضع و همان را اجرا کند؛ آموزش ملی است. دانش آموزان، نقل‌و انتقال‌های‌شان و همه این ها باید در نظر گرفته شود و بعد ما برنامه‌ریزی های‌مان را برای تقویم آموزشی انجام دهیم».

این نماینده مجلس درباره اینکه طرح پیشنهادی کارشناسی شده نیست و در حدپیشنهاد است، افزود:«البته پارسال هم طرحی با همین عنوان به کمیسیون راه یافت و ما آن را رد کردیم. دلیلش هم این بود که ما باید در ارائه این طرح ها همه جوانب بررسی شود و یک جانبه به ماجرا نگاه نکنیم». او برای حل این مشکل پیشنهاد دادن لایحه در این باره را به مجلس اعلام کرد و گفت:« ویژگی های لایحه این است که کارشناسی شده و ابعاد مختلف آن مورد بررسی قرار گرفته است. این لایحه به رای گذاشته می شود و بنیه اجرایی قوی نیز خواهد داشت.

اینکه هرازگاهی به دلیل آلودگی هوا مسئولی یادش می افتد که یکی از راهکارها برای کنترل آن تعطیلی مدارس است، پس مدارس را تعطیل کنیم و بعد راهکار برای سیستم آمورشی ارائه دهیم، درست نیست. حداقل این است که وقتی صحبت از شروع مدارس زودتر از مهر یا تعطیلات زمستانی می‌کنیم، چطور باید آزمون‌های ملی به طور همزمان برگزار شود؟ یا اینکه فرهنگیانی که متقاضی نقل و انتقال هستند ،چطور می توانند این کار را انجام دهند؟ به هر حال با یک طرح سطحی نمی شود سیستم آمورشی را تغییر داد». از سوی دیگر محمد نیک‌نژاد،کارشناس آموزش و پرورش نیز این طرح را برای محل مشکلات آلودگی هوا موثر ندانست و به «قانون» گفت:«متاسفانه جنبه های آموزشی در این طرح نادیده گرفته شده و کارشناسی شده نیست». او یکی از مشکلات طرح ارائه شده را هماهنگی صد ساله سیستم سخت افرازی آموزش و پرورش میان فصل پاییز تا بهار دانست و افزود:«به طور مثال من به عنوان معلم وقتی تابستان‌ها برایم کلاس می گذارند، می بینیم که پنکه های سقفی جوابگوی گرمای هوا نیست. با توجه گرفتاری های آموزش و پرورش در بخش مالی و بودجه این امکان را ندارد که یک ماه از کلاس ها را به فصل تابستان منتقل کند».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha