قیمت تخم مرغ آنقدر بالا رفته بود که واکنشهای مغازه داران و خریداران را در پی داشت. بسیاری ترجیح دادند تخممرغ نخرند و برای رسیدن به این هدف هم کمپین به راه انداختند. در این میان هم بعضی از مغازه داران به فکر نفروختن تخم مرغ افتادند. بعد از تب و تابی که در بازار تخم مرغ افتاد، در آخر دلایل ارزشمندی تخممرغ مشخص شد.

اقدامات دولت برای مقابله با آنفلوآنزای پرندگان

سلامت نیوز:حدود یک ماه پیش، زمانی که مشتریان برای خرید تخم مرغ به مغازه مراجعه میکردند، با عددهای عجیب و صفرهای جلوی قیمت تخممرغ مواجه میشدند.

به گزاش سلامت نیوز، صبح نو نوشت: قیمت تخم مرغ آنقدر بالا رفته بود که واکنشهای مغازه داران و خریداران را در پی داشت. بسیاری ترجیح دادند تخممرغ نخرند و برای رسیدن به این هدف هم کمپین به راه انداختند. در این میان هم بعضی از مغازه داران به فکر نفروختن تخم مرغ افتادند. بعد از تب و تابی که در بازار تخم مرغ افتاد، در آخر دلایل ارزشمندی تخممرغ مشخص شد.

 بعد از گرانی چند روزه تخممرغ، دلایل متنوعی از سوی مقامات دولتی عنوان شد. به‌عنوان‌مثال، آقای «ناصر نبیپور» رییس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان دلیل گرانی تخممرغ را آنفلوآنزا عنوان کرد: «با کاهش میزان تولید تخم‌مرغ به دلیل شیوع آنفلوآنزای مرغی در برخی گلههای مرغداری، شاهد افزایش قیمت کالای مذکور در بازار هستیم. عدم وجود کافی واردات از دیگر دلایل قابل‌توجه در افزایش نرخ تخممرغ در بازار محسوب می‌شود. عدم صرفه اقتصادی واردات تخم‌مرغ یکی از دلایل بی‌میلی فعالان اقتصادی به واردات تخممرغ است.» آقای «رضا ترکاشوند» مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران میهن در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، دلیل را چیز دیگری عنوان کرد: «به‌هرحال افزایش قیمت نهاده‌های دامی در قیمت این محصول مؤثر است. نرخ نهاده‌ها حدود 20درصد طی هفته‌های اخیر افزایش داشته است. همچنین بحث عرضه و تقاضا نیز در این میان مطرح است. در نیمه دوم سال معمولاً تقاضا برای مصرف تخم‌مرغ بیشتر است.» ترکاشوند درباره اینکه آیا گرانی تخم‌مرغ ربطی به مباحث مطرح شده درباره شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور و معدوم شدن 5/9 میلیون قطعه مرغ طی 80 روز اخیر ندارد، گفت: «آنفلوآنزا مبحثی است که سازمان دامپزشکی باید درباره آن اظهارنظر کند و ربطی به ما ندارد.» حال خارج از دلایلی که درباره گرانی تخممرغ عنوان میشود، همه به فکر راهکاری برای شکاندن قیمتها در بازار افتادهاند، به خاطر همین است که هر روز در کشور نشستهایی برای حل این مشکل برگزار میشود.

با راهکار پیشگیرانه
 گرانی تخممرغ و مساله تأمین قوت روزانه مردم آنقدر مهم بود که جلسهای برای حل مشکلات تشکیل شود. روز گذشته جلسه ستاد ملی پیشگیری از آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان به ریاست معاون اول رییس‌جمهور برگزار شد. آقای «اسحاق جهانگیری» با اشاره به گزارش رییس سازمان دامپزشکی از آخرین وضعیت آنفلوآنزای پرندگان و اقدامات صورت گرفته برای جلوگیری از شیوع این بیماری، توضیح داد: «وزارت جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه کشور هماهنگی‌های لازم برای تأمین منابع مالی جهت جبران خسارات تولیدکنندگان و نیز پیشگیری از انتشار آنفلوآنزای پرندگان انجام می‌دهند.»
او با تأکید بر راهکارهای جلوگیری از شیوع آنفلوآنزای پرندگان گفت: «تدوین برنامه‌ای جامع برای مقابله با آنفلوآنزای پرندگان ضروری و لازم است وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی الزامات مورد نیاز برای پیشگیری از این بیماری را تدوین تا دغدغه‌ای برای سال‌های آینده نداشته باشیم.» در این جلسه موضوع تنظیم بازار مرغ و تخم‌مرغ و برنامه‍‌‌ریزی برای تأمین این دو کالای مصرفی با قیمت مناسب مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و تصمیماتی نیز برای تأمین مرغ و تخم‌مرغ به‌خصوص در ماه‌های پایانی سال و ایام شب عید گرفته شد.

به فکر پیشگیری
 نشست روز گذشته تنها نشستی نیست که این روزها با محوریت تخممرغ و مرغ برگزار می‌شود. در استان البرز هم نشستهایی از جنس تخممرغ و مرغ تشکیل می‌شود. البرز به‌عنوان یکی از هفت استانی که در معرض خطر کمبود تخممرغ قرار دارد، برای جلوگیری از کمبود و گرانی تخممرغ دست به کار شده است. آقای «سید حمید طهایی» استاندار البرز در نشستی که در چند روز گذشته در جلسه ستاد آنفلوآنزا که در استانداری برگزار شد، گفت: «تمام دستگاه‌های مرتبط باید تا رفع کامل خطر هوشیارانه عمل کنند. آموزش بهداشتی فعالان عرصه دامپزشکی به منظور توسعه بهداشت و سلامت جامعه امری ضروری است چرا که میتواند دامداران و مصرف‌کنندگان را از خسارت‌ها مصون دارد.»
او درباره نکاتی که مصرفکنندگان باید رعایت کنند، توضیح داد: «شهروندان نیز با رعایت توصیه‌های بهداشتی در مصرف گوشت و تخممرغ از ابتلا به این بیماری ویروسی پیشگیری کنند.» طهایی درباره اختصاص بودجه مناسب برای بیمه‌های تکمیلی و پیشگیری از این بیماری، گفت: «پیشگیری همواره بهتر از درمان است و در‌ صورت مراقبت‌های لازم از بروز خسارتهای جبران‌ناپذیر جلوگیری خواهد شد.»
دکتر اصغر شریفی مدیر کل دامپزشکی استان البرز نیز گفت: «بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان که در کانون‌های بیماری استان تهران شیوع پیدا کرده است، بر اساس نتایج آزمایشگاهی از سروتیپH5N8  بوده که در هشت کشور اروپا و آسیا گزارش شده است. دامپزشکی استان همگام با استانداری و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط آمادگی کامل در خصوص کنترل و مراقبتهای لازم از بروز بیماری را دارد و تمهیدات لازم در خصوص بودجه مناسب برآورد شده است.» دکتر شریفی درباره نظارتهای کامل و دقیق بر فرآورده‌های خام دامی توضیح داد: «شهروندان بدون هیچ دغدغه خاطر میتوانند محصولات و فرآوردههای خام دامی را که تحت نظارتهای دامپزشکی تولید و دارای لیبل و تاریخ تولیدند، مصرف کنند.»

با شیوع جهانی
 آذربایجان شرقی، هم از شهرهایی است که با آنفلوآنزا دست به گریبان است. آقای «امیرحسین بهداد» مدیرکل دامپزشکی استان تبریز، در گفت‌وگو با ایرنا، با اشاره به اینکه این بیماری از طریق پرندگان مهاجر وارد کشور ما شده است، گفت: «در بیشتر کشورهای دنیا تلفات ناشی از ابتلا به این ویروس گزارش شده است. در کشور ما نیز در استانهایی چون تهران، البرز، مرکزی و کرمانشاه نمونههایی از این بیماری گزارش شده است. در آذربایجان شرقی نیز سه واحد مرغداری تا زمان حاضر درگیر شده و بلافاصله اقدامات لازم برای قرنطینه، پاک‌سازی و معدوم‌سازی طیور آلوده انجام شده است.»  او با بیان اینکه اگر یک واحد صنعتی آلوده شود تمام پرندگان آن واحد را معدوم می‌کنیم، گفت: «همچنین در شعاع 3 تا 10 کیلومتر از آن واحد اقدامات پیشگیرانه شدیدی اعمال می‌شود. واکسن این بیماری برای پرندگان وجود دارد اما چون سیاست جهانی ریشه‌کنی این بیماری است پرندگان در واحدهای صنعتی واکسیناسیون نمی‌شوند و در برخی کشورها هم که واکسیناسیون انجام شده با شکست روبه‌رو شده است.»  بهداد با اعلام اینکه بیماری آنفلوآنزای حاد پرندگان در آذربایجان شرقی تحت کنترل است و جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد، توضیح داد: «تنها دلیل نگرانی، همکاری نکردن و بی‌توجهی واحدهای مرغداری و سایر اقشار به‌ویژه روستائیان در خصوص انجام اقدام‌های پیشگیرانه است.»  مدیرکل دامپزشکی استان تبریز انجام اقدامات قرنطینه‌ای، جلوگیری از رفت‌وآمدهای زائد به محل نگهداری طیور، ممانعت از ورود پرندگان مهاجر و معدوم‌سازی شانه‌های تخم‌مرغ آلوده را مهم‌ترین توصیه‌ها برای پیشگیری از شیوع این بیماری عنوان کرد. بهداد با توجه به خسارت قابل‌توجه این بیماری، گفت: «بیمه مرغداری‌ها یا تمدید آن برای جبران خسارت احتمالی در صورت شیوع بیماری موضوعی است که باید مرغداران توجه جدی به آن داشته باشند.»  هر روز نشستهای تخممرغی برای کاهش مشکلات برگزار می‌شود، مردم انتظار دارند که نتیجهای از این نشستها گرفته شود و قیمت شکننده تخممرغ به حالت عادی برگردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha