دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۴
کد خبر: 234639

ایران سال‌ها است که تمام ویژگی‌های صنعت گردشگری حلال اعم از صنعت غذای حلال، هتل داری حلال، حمل و نقل و لجستیک حلال، فضای مجازی و سرگرمی حلال و ... را در خود دارد و از این بازار مهم گردشگری پولی در حدود ۲/ ۷ میلیارد دلار را در سال گذشته به دست آورده که این میزان اکنون به ۴/ ۷ میلیارد دلار رسیده است.

سلامت نیوز:در حالی که ایران سابقه طولانی ارائه خدمات گردشگری حلال در دنیا را دارد، طبق آخرین گزارشی که از وضعیت اقتصاد اسلامی جهان در سال جاری منتشر شده، ایران به‌عنوان یکی از کشورهای اسلامی دنیا، از لیست کشورهای برتر گردشگری حلال خارج شده است، کشوری که تا پیش از این رتبه هفتم را در میان مقاصد برتر گردشگری حلال در اختیار داشته است.

به گزارش سلامت نیوز، ابتکار نوشت: حالا اما کشورهایی مانند عربستان با صعود از رتبه دهم به رتبه ششم و امار با حضور در رتبه دوم، جایگاه ایران را در لیست کشورهای قطب گردشگری حلال در دنیا تصرف کرده‌‌اند. گرچه ایران در دهه‌های گذشته اصول گردشگری حلال را پذیرفته و ظرفیت بسیاری برای رونق این بخش از گردشگری دارد اما به نظر می‌رسد تنها دلیلی که این کشور را از لیست گردشگری حلال خارج کرده عدم توانایی در شناسایی ظرفیت‌های گردشگری حلال بوده است، به طوری که بسیاری از کارشناسان اعلام کرده‌اند که توریست‌ها از خدمات گردشگری حلال در ایران بی‌اطلاع‌ هستند. تبعات این بی‌اطلاعی اما شاید تعطیلی رسمی 6 تا 7 هتل در مشهد، قطب گردشگری حلال در ایران در طول دوماه آذر و دی‌ در سال جاری بوده است. 


ایران سال‌ها است که تمام ویژگی‌های صنعت گردشگری حلال اعم از صنعت غذای حلال، هتل داری حلال، حمل و نقل و لجستیک حلال، فضای مجازی و سرگرمی حلال و ... را در خود دارد و از این بازار مهم گردشگری پولی در حدود ۲/ ۷ میلیارد دلار را در سال گذشته به دست آورده که این میزان اکنون به 
۴/ ۷ میلیارد دلار رسیده است. با این حال اما گزارش‌های جهانی نشان می‌دهد که گردشگری حلال در دنیا در حال حاضر یکی از بخش‌های صنعت است که سریعترین سرعت رشد را تجربه می کند و چنین از آن انتظار می‌رود که ارزش مالیش تا سال 2020 به 192 میلیارد دلار برسد، با این حال اما ایران نتوانسته سهم قابل توجهی از آن را به خود اختصاص دهد و حتی رتبه و جایگاه خود را در این میان از دست داده و به نظر می‌رسد سایر کشورهای مسلمان مانند مالزی و ترکیه بدون داشتن قطب گردشگری مذهبی مانند مشهد جایگاه ایران را قرق کرده‌اند.

حال شاید سوال این باشد که افت جایگاه ایران در گردشگری حلال چه بوده است؟ به نوعی می توان در تشریح پاسخ این سوال گفت، گردشگری حلال بخشی از صنعت گسترده حلال است و به سایر بخش‌های صنعت حلال وابسته است. پس باید گفت بدون توسعه سایر بخش‌های صنعت حلال، عملاً توسعه کمی و کیفی گردشگری حلال نیز امکان پذیر نخواهد بود. با این حال کارشناسان معتقدند که این بخش از گردشگری فرصتی طلایی برای سرمایه گذاران ارائه می‌دهد، زیرا کشور در حال حاضر دارای زیرساخت برای جذب گردشگران زیادی است و فقط نیاز به بازاریابی بهتر در سراسر جهان دارد. 

هتل‌داران مشهد در پی مشتری حلال


هتل‌داران به خصوص هتلداران خراسانی عمده مشتریان بازار گردشگری حلال در ایران هستند. در میان شهرهای ایران، مشهد، پایتخت استان خراسان رضوی که در آن حرم امام رضا (ع) قرار دارد، نماد خیره‌کننده روند گردشگری در حال ظهور است. محمد قانعی، رئیس انجمن هتلداران خراسان رضوی گفته است: «با توجه به ظرفیت‌های زیاد کشور، ایران باید تلاش کند تا این مدل گردشگری را در اسرع وقت توسعه دهد. تمام هتل‌های ایران خدمات و غذاهای حلال ارائه می‌دهند و این یک ویژگی استثنایی است که باید تبلیغ شود. زیرساخت‌های مناسب برای اقامت، کیفیت غذا و جاذبه‌های مذهبی، تاریخی و فرهنگی، مشهد را برای این نوع گردشگری محیا کرده است.»

به هر حال چه از نظر گردشگری حلال و چه از براساس آمار کلی گردشگری مشهد قطب اصلی گردشگری ایران به شمار می‌آید، زیرا تقریبا نیمی از گردشگران ایران این کلانشهر را به عنوان مقصد خود انتخاب می کنند. مشهد در سال مالی گذشته 5/2 میلیون گردشگر خارجی را به خود اختصاص داد که اکثریت آنها را مسلمان تشکیل داده‌اند. با این حال اما نه تنها مشهد بلکه سایر کشورهای اسلامی در فهرست کشورهای گردشگری حلال، سهمی از گردشگری حلال در دنیا ندارند چرا که گردش مالی 80 درصد از فرآورده‌های حلال در دنیا که سالانه 1500 میلیارد دلار است و مخاطب اصلی آنها را مسلمانان تشکیل می‌دهند در کشورهای غربی انجام می‌شود. با این حال ایران می‌تواند سهم خود از بازار جهانی را با افزایش تولید غذای حلال و توسعه فروش داخلی خود به گردشگران همراه با صادرات بیشتر کند. با این حال اما تبلیغات بین المللی شاید نقش مهم‌تری در این بازار ایفا کند. 

توریست‌ها از خدمات گردشگری حلال در ایران بی‌اطلاع‌اند


مدرس گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه بینالود در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرده که گردشگران خارجی اطلاع زیادی درباره اینکه خدمات گردشگری در ایران حلال است ندارند و باید در این زمینه به آن‌ها اطمینان بدهیم. راحله خواجه‌ای گفت: این مطلب که بر روی رستوران‌های بین‌المللی کشورمان نشان حلال را بگذاریم قطعا به مشتری و گردشگر اطمینان می‌دهد که در این مرکز غذایی حلال را صرف می‌کنند و درواقع اینکه غذای رستوران‌های ما حلال است، ذبح حلال در ایران صورت می‌گیرد و فقط نوشیدنی‌های غیرالکلی در کشورمان عرضه می‌شود برای ما که در ایران زندگی می‌کنیم امری بدیهی به شمار می‌رود اما برای گردشگران این تصور وجود ندارد. مدرس گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه بینالود خاطرنشان کرد: باید اعتراف کرد که بسیاری از گردشگران به خصوص گردشگرانی که از کشورهای اروپایی به ایران سفر می‌کنند و مسلمان نیستند، شناخت زیادی از کشور ما ندارند و حتی باید در مورد مسائلی همچون حجاب برای آنها توضیح بدهید چنانکه به بعضی از آنها در هنگام ورود به ایران در هواپیما پوشش ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه در حوزه گردشگری حلال شاید ما در بین یک میلیارد مسلمان در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم اما در بین تمام گردشگران دنیا شناخته شده نیستیم، اضافه کرد: همچنین در بحث توسعه گردشگری حلال باید دقت داشته باشیم که باتوجه به اینکه ما شیعه هستیم، اتحاد مسلمانان را مدنظر قرار دهیم و دچار تنش‌های بین مذهبی نشویم. خواجه‌ای یادآور شد: ایران کشوری با جاذبه‌های تاریخی و مذهبی بسیار و آب‌و هوای منحصر به فرد است، اینجا کشوری است که در آن می‌توانیم در طی 20 روز با سفر از سردترین نقطه به گرمترین نقطه، تمام فصول را مشاهده کنیم اما ما نتوانستیم این ظرفیت‌های خوب را به دیگران معرفی کنیم. وی درباره این موضوع که چرا کشورهایی همچون تایلند، ترکیه و امارات توانستند در حوزه گردشگری حلال، رتبه‌ جهانی کسب کنند، گفت: شاید کشور تایلند در ذهن ما ایرانی‌ها دارای وجهه‌ مثبتی نباشد اما این کشور در بین مردم جهان به کشور لبخند معروف است و این به معنی آن است که همه دروازه‌های خود را به روی قشرهای مختلف باز کرده‌ است و برای کسانی که دنبال گردشگری حلال نیز هستند دارای برنامه است.

این مدرس حوزه گردشگری گفت: چند روز پیش در یک کلاس از دانشجویان کارشناسی ارشد خواستم که یک برند را برای ایران نام ببرند اما آنها موفق نشدند درباره یک مزیت به تفاهم برسند و این مطلب به معنای آن است که ما در زمینه برندسازی موفق نبودیم و باید توجه داشته باشیم که سایر کشورها قطعا حرفه‌ای در این زمینه تلاش ‌کردند. وی خاطرنشان کرد: مسلط بودن به انگلیسی برای برخی از خدمات‌دهندگان حوزه گردشگری امری ضروری است اما رانندگان تاکسی در شهر و کشور ما حداقل‌ها و کلمات کلیدی انگلیسی پرکاربرد در گفت‌وگو با گردشگر که بسیار هم پیش‌پا افتاده است را نمی‌دانند و گردشگر را دچار سردرگمی می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha