درمراسم گشایش اولین کنفرانس شبکه سازی سازمان های غیر دولتی کاهش تقاضای مواد کشورهای عضو اکو که روز شنبه 26 دیماه جاری در مجتمع فرهنگی شقایق تهران/ایران برگزار گردید، نماینده دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران، جناب آقای آنتونینو دلئو اظهار نمودند: دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد سازمانهای غیر دولتی ها را به عنوان ایفا کنندگان نقش تعیین کننده در بهبود سلامت و بهزیستی افراد در عرصه جهان درنظر دارد.

سلامت نیوز :درمراسم گشایش اولین کنفرانس شبکه سازی سازمان های غیر دولتی کاهش تقاضای مواد کشورهای عضو اکو که روز شنبه 26 دیماه جاری در مجتمع فرهنگی شقایق تهران/ایران برگزار گردید، نماینده دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران، جناب آقای آنتونینو دلئو اظهار نمودند:  دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد  سازمانهای غیر دولتی ها را به عنوان ایفا کنندگان نقش تعیین کننده در بهبود سلامت و بهزیستی افراد در عرصه جهان درنظر دارد.

این کنفرانس چهارروزه نمایندگان بیش از 25 سازمان غیر دولتی از کشور افغانستان و کشورهای همسایه را به همراه نمایندگانی از سازمان های غیر دولتی و شبکه های منطقه ای و بین المللی را را گرد هم آورده است. انتظار می رود که شرکت کنندگان مباحثاتی در مورد چگونگی ارتقاء پیشگیری ، درمان و خدمات مراقبتی  اچ آی وی /ایدز و مصرف مواد در کشورهای افغانستان، آذربایجان، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان، و ازبکستان را از طریق مبادله تجربیات و کارهای موفق و نیز از طریق ایجاد شبکه ای منطقه ای برای سازمان های غیر دولتی در منطقه ، داشته باشند. این کنفرانس که توسط سازمان خیریه تولد دوباره که سازمانی غیر دولتی برنده جایزه و فعال در زمینه درمان مواد میباشد، برگزار گردیده است. سازمان خیریه تولد دوباره پشتیبانی مشترک دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در کشور جمهوری اسلامی ایران، ستاد مبارزه با مبارزه با مواد مخدر ایران و نیز هفت موسسه دیگر کشوری و منطقه ای را به همراه دارد.

مصرف غیر قانونی و زیان بار مواد مخدر نتایج نا مطلوب اقتصادی، اجتماعی و سلامتی را در بردارد. در سطح جهان میلیون ها نفر و خانواده هایشان تحت تأثیر قرار می گیرند. جوامع در افغانستان و كشورهای همسایه با داشتن بالاترین میزان شیوع مصرف مواد افیونی آسیب پذیر هستند. روند رو به رشد مصرف محركهای از نوع آمفتامین در برخی از كشورهای این منطقه تهدید مضاعفی به شمار می آیند. به مرور زمان، مسئولان دولتی در سطح جهان به این نتیجه رسیدند كه دخیل نمودن سازمان های غیر دولتی در موضوعات مربوط به اچ آی وی و كاهش آسیب مواد مخدر مثبت و مطلوب خواهد بود.

دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد سازمان های غیر دولتی را به عنوان شركای اصلی در امر كنترل مؤثر مواد مخدر می داند و خواهان مشاركت كامل آنها در سطوح ملی، منطقه ای و بین المللی است. در بسیاری از كشورها سازمان های غیر دولتی تخصصی جهت انجام پروژه های مربوط به درمان و پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر به دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد یاری می رسانند. دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد شبكهَ اطلاع رسانی سازمان های غیر دولتی را تأسیس كرده است كه بیش از 2500 سازمان غیر دولتی فعال در پیشگیری، درمان و بازپروری معتادان، توسعهَ جایگزین و پیشگیری از جرم را معرفی می نماید. در مشاركت با كمیتهَ سازمان های غیر دولتی در وین، دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد زمینه را برای سازمان های غیر دولتی فراهم می سازد تا اقدامات خوب را جهت دخیل نمودن سازمان های مدنی فعال در امر مواد مخدر تقویت سازند و مشاركت آنها در مذاكرات سیاستگذاری بین المللی را افزایش دهند.

در دهه گذشته سازمان های غیر دولتی در این منطقه به صورت فزاینده ای در حوزه های کنترل مواد مخدر، ارائه خدمات ضروری به مصرف کنندگان مواد، و افرادی که با اچ آی وی زندگی می کنند، و نیز در محیط زندان فعال بوده اند. در نتیجه فعالیت ها و نیز دسترسی مردم به این سازمان ها، همه ساله تعداد رو به افزایشی از مردم مصرف مواد غیر مجاز را متوقف می کنند.  مدیر اجرایی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد، جناب آقای یوری فدوتف، اظهار داشته اند که "وابستگی به مواد مخدر نوعی اختلال سلامتی است و مصرف کنندگان مواد نیازمند درمان های موثر با دیگاه انسانی هستند و نه اقدامات تنبیهی". به منظور قدردانی از نقش و تعهد سازمان های غیر دولتی در زمینه مواد مخدر، آقای دی لئو از نمایندگان این سازمان­ها برای "احیای شأن انسانی و خدمات رسانی به آسیب پذیرترین گروه ها و جامعه آنان" سپاسگزاری نمودند.

آقای دی لئو با اشاره به  فعالیت های مسوولان جمهوری اسلامی ایران در زمینه پیشگیری، درمان، و بازتوانی در حوزه مصرف مواد مخدر و نیز اچ آی وی/ایدز، بیان نمودند "خدمات اجتماع محور ارایه شده  توسط صدها سازمان غیر دولتی در کشور، ارایه درمان جایگزین مواد افیونی و درمان های روانی- اجتماعی در سطح جامعه و نیز در محیط زندان، و همچنین کاهش قایل ملاحظه میزان شیوع اچ آی وی/ایدز در محیط زندان در هفت سال گذشته شایسته تقدیر گسترده تری است که به نوبه خود نیز می تواند منبع الهامی برای سایر کشورها در منطقه و حتی فراتر از آن باشد".از زمان تاسیس دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در ایران در سال 1999، این دفتر برای پیشرفت نقش سازمان های غیر دولتی در زمینه کنترل مواد مخدر تلاش ها و حمایت های بسیاری را انجام داده است.

دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد با مشارکت ستاد مبارزه با مواد مخدر جمهوری اسلامی ایران در برگزاری سلسله فعالیت های ظرفیت سازی در جهت توسعه و شبکه ­سازی سازمان های غیردولتی پیشگام بوده است. مشخصأ سازمان های غیر دولتی ای که به طور خاص به گروه های محروم مانند زنان و کودکان مصرف کنندگان مواد مخدر و زندانی ها رسیدگی می کنند، مشمول گروه هدف می شوند. با همکاری نزدیک با مقامات ایرانی، برنامه هایی برای چهار سال آینده به منظور ادامه اینگونه فعالیت های مهم و ارتقای بیشتر رویکرد دانش محور در دستور کار قرار دارد. همچنین دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد و حامیان مالی آن امکان حضور پررنگ تر سازمان های غیر دولتی را در فعالیت های منطقه ای بررسی خواهند نمود.

آقای دی لئو در سخنان پایانی خود اظهار داشتند که "دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد با علاقه فراوان  به اولین کنفرانس شبکه سازی سازمان های غیر دولتی کشورهای عضو اکو به عنوان فرصتی برای تبادل تجارب موفق می نگرد، و معتقد است هم اکنون سازمان های غیر دولتی  بیش از هر زمان دیگری شرکای جدایی ناپذیر در زمینه کنترل مواد مخدر هستند".

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha