متناسب نبودن تقویم آموزشی و مشکلات آن و از طرفی آلودگی هوای کلان‌شهرها دوباره بحث نسبتا قدیمی انتقال بخشی از تعطیلات تابستانی را به بحث روز تبدیل کرده است.

تعطیلات زمستانی تقویم آموزشی را چندپاره می‌کند؟

سلامت نیوز: وزارت آموزش‌وپرورش هم با کاهش تعطیلات تابستانی نه از منظر محیط‌زیستی بلکه از منظر آموزشی موافق است.

به گزارش سلامت نیوز، وقایع اتفاقیه نوشت: کاهش تعطیلات تابستانی به دو ماه و تعطیل کردن یک ماه در آذر و دی راه‌حلی است که سازمان حفاظت محیط‌زیست برای کاهش آلودگی هوا در نیمه شمالی کشور پیشنهاد کرده است. راه‌حلی که روی کاهش بار ترافیکی در مدت زمانی که وارونگی و آلودگی، بیشتر از بقیه سال بوده حساب کرده است. پیشنهاد انتقال بخشی از تعطیلات تابستانی به زمستان پیش‌ازاین در دولت قبلی حسن روحانی مطرح شده بود. معصومه ابتکار، رییس وقت سازمان حفاظت محیط‌زیست دی‌ماه 95، از پیشنهاد سازمانش به وزارت آموزش‌وپرورش برای تغییر تعطیلات خبر داده بود. پیشنهادی که در دولت در حال بررسی بود و حتی برخی معاونان وزارت آموزش‌وپرورش هم از تغییر تقویم آموزشی استقبال کرده بودند. 


متناسب نبودن تقویم آموزشی و مشکلات آن و از طرفی آلودگی هوای کلان‌شهرها دوباره بحث نسبتا قدیمی انتقال بخشی از تعطیلات تابستانی را به بحث روز تبدیل کرده است. عیسی کلانتری، رییس فعلی سازمان حفاظت محیط‌زیست در پی روزهای بحرانی تهران، خبر داد که این پیشنهاد قدیمی یک‌بار دیگر به کمسیون زیربنایی دولت برده شده است. پیشنهاد کلانتری اما همان‌گونه که زمستان سال گذشته هم بر آن تاکید شده بود تنها زمانی قابلیت اجرا خواهد داشت که وزارت آموزش‌وپرورش هم با آن موافق باشد. این وزارت‌خانه هم البته مشکلاتی با تقویم آموزشی مدارس دارد. مشکلاتی که نه مربوط به محیط‌زیست و سلامت دانش‌آموزان بلکه مربوط به طولانی‌مدت بودن تعطیلات تابستانی و قطع شدن ارتباط دانش‌آموزان و مدارس در این تعطیلات است. مهدی نوید ادهم، دبیر شورای‌عالی آموزش‌وپرورش پیش‌ازاین به‌دلیل مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال 76 که مدت زمان سال تحصیلی را به صورت قانون درآورده است کاهش تعطیلات تابستانی و اضافه شدن تعطیلات در زمستان را منتفی دانسته بود.

گفته‌های دیروز او در یک نشست خبری کوچک اما نشان می‌دهد که وزارت آموزش‌وپرورش قصد دارد شانس‌اش را برای ایجاد تغییر در تقویم آموزشی امتحان کند. خواستی که به نظر می‌رسد یک خواست قدیمی است اما موانع بزرگی پیش رو دارد. به نقل از ایسنا، نوید ادهم گفته: « طبق مصوبه سال ۱۳۷۶ مجلس یک سال تحصیلی از اول مهر شروع می‌شود و تا پایان اردیبهشت ماه ادامه پیدا می‌کند و خرداد زمان امتحانات است. اگر بخواهیم این تقویم آموزشی را تغییر دهیم و به‌عنوان مثال زمان شروع سال تحصیلی را عقب کشیده و به شهریور بیاوریم مخالف و مغایر این مصوبه و قانون مجلس است. برای تغییر تقویم آموزشی ابتدا باید با مجلس توافق کنیم و سپس وارد فازهای بعدی و بررسی مواردی چون تعطیلات زمستانه شویم.»


آموزش و پرورش و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی پیش‌ازاین هم طرح تغییرات را بررسی کرده بودند اما این‌بار دولت قصد دارد از طریق توافق با مجلس تعطیلات تابستانی را کوتاه کند. برای این وزارت‌خانه تعطیلات زمستانی، اولویتی ثانویه است و آنها از منظر آموزشی به مسئله نگاه می‌کنند. همان‌طور که ادهم اعلام کرده است: «ما به تعطیلی مدارس چه تعطیلات زمستانه و چه تعطیلات موردی که پیش می‌آید از منظر تعلیم و تربیتی نگاه می‌کنیم و نه از منظر آلودگی هوا و همه سال تحصیلی را یکپارچه می‌بینیم. از منظر سند تحول یک سال تحصیلی از اول مهر شروع می‌شود و تا شهریور سال آینده ادامه پیدا می‌کند. برای این یک‌سال باید برنامه داشته باشیم و کل یک سال را مدیریت کنیم. بخشی از این زمان در مدرسه می‌گذرد و بخشی دیگر به‌ویژه در تابستان در خارج از محیط مدرسه که باید آن زمان را نیز با مشارکت خانواده‌ها مدیریت کنیم. از این منظر سه ماه تعطیلی تابستان توجیهی ندارد و به جد خواهان تعطیلی تعطیلات تابستانی هستیم که یکی از مصوبات مجلس مانع آن است.» مسئله اصلی برای آموزش‌وپرورش در همین جملات نهفته است.

کاستن از سه ماه تعطیلی بی‌وقفه تابستانی را وزارت آموزش‌وپرورش برای تربیت دانش‌آموزان مفید می‌داند. با وجود اولویت نداشتن تعطیلات زمستانی، برای اولین بار، دبیر شورای‌عالی آموزش‌وپرورش از موافقت وزارت آموزش‌وپرورش با کلیات طرح این تعطیلات خبر داده است. اگرچه نقد او به طرح چنین تعطیلاتی هم نقدی جدی است. تعطیلات زمستانی مدارس، طرحی برای کلان‌شهرهاست اما تغییراتی که ایجاد می‌کند در سطح ملی اجرایی می‌شود. نوید ادهم همچنین تصریح کرده است: «آلودگی هوا تنها در چند کلانشهر موضوع بحرانی است اما باید به کل کشور توجه کرده و تنوع اقلیمی استان‌های مختلف را در نظر بگیریم و به این سوال پاسخ دهیم که چگونه می‌توان با توجه به تنوع اقلیمی زمان شروع سال تحصیلی را برای استان‌های مختلف در نظر بگیریم؟ یکی از این پیشنهادات این است که به‌عنوان مثال کشور به چهار منطقه تقسیم شود و چهار زمان شروع سال تحصیلی داشته باشیم که البته بررسی همه این موارد منوط به اجازه مجلس است و قطعا چنین تغییراتی زمانبر هستند و به‌زودی اجرا نخواهند شد.»


با وجود موافقت با کلیات تعطیلات زمستانی، ادهم اما با مدت آن موافق نیست و تاکید دارد: « مجلس می‌تواند با مشارکت دولت تصمیمی بهینه بگیرد که همه این موارد در آن لحاظ شود بنده هم مخالف تعطیلات یک ماهه زمستانی به‌دلیل آلودگی هوا هستم اما با کلیات تعطیلات زمستانی به شرط اصلاح تقویم آموزشی موافقم.» تصمیم‌گیری درباره تقویم آموزشی، یک‌بار دیگر در دستور کار دولت قرار گرفته و این‌بار آنها بعد از رد شدن پیشنهاد دولت در مجلس در سال گذشته، قصد دارند با تفاهم با کمیسیون‌های تخصصی مجلس کار را پیش ببرند، هرچند رسیدن به نسخه‌ای واحد برای همه مناطق کشور، نشدنی به نظر می‌رسد و باید در صورت موفقیت دولت برای تغییر نظر مجلس، منتظر تقویم‌های آموزشی متفاوت کشور باشیم و نه تقویم آموزشی جدید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha