رئیس مرکز ایده‌پروری و نوآوری پژوهشگاه علوم و غدد متابولیستی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اهمیت شناخت نیاز بیماران دیابتی، گفت: مرکز ایده‌پروری و نوآوری با انجام طرح‌هایی مانند "مخترع سلام" سعی دارد تا پروژه‌های تحقیقاتی مربوط به دیابت را با نیاز بیماران همسو کند.

اجرای طرح "مخترع سلام" در پژوهشگاه علوم و غدد/ضرورت همسویی موضوع پژوهش‌ها با نیاز بیماران

سلامت نیوز:رئیس مرکز ایده‌پروری و نوآوری پژوهشگاه علوم و غدد متابولیستی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اهمیت شناخت نیاز بیماران دیابتی، گفت: مرکز ایده‌پروری و نوآوری با انجام طرح‌هایی مانند "مخترع سلام" سعی دارد تا پروژه‌های تحقیقاتی مربوط به دیابت را با نیاز بیماران همسو کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر عطاءالله پورعباسی با تاکید بر اهمیت هم‌راستا بودن فعالیت‌های پژوهشی با نیازهای جامعه، اظهار کرد: هدف از فعالیت‌های مرکز نوآوری پژوهشگاه علوم و غدد، هدایت فعالیت‌های پژوهشی به سمت پژوهش‌های پاسخگو به نیازهای واقعی جامعه است.

وی تصریح کرد: برای گام برداشتن در این مسیر باید نیازها، سوال‌ها و مشکلات واقعی جامعه را شناسایی کنیم و برای حل این مشکلات و پاسخ به این سوالات، طرح‌ها و فعالیت‌های پژوهشی را جهت‌دهی کنیم.

رئیس مرکز ایده‌پروری و نوآوری پژوهشگاه علوم و غدد متابولیستی دانشگاه علوم پزشکی تهران، یادآور شد: مرکز نوآوری فعالیت‌ها و ماموریت‌های مختلفی دارد که یکی از این کارها "بسته پژوهش‌های نیازمحور" است.

پورعباسی درباره  فعالیت‌های انجام‌شده مربوط به طرح "بسته پژوهش‌های نیازمحور" توضیح داد: اخیرا در این زمینه پروژه جدیدی به نام "مخترع سلام" را انجام داده‌ایم که این پروژه نتایج جالبی داشته است.

وی ادامه داد: ما در این پروژه از نزدیک به 120 پدر و مادر کودک مبتلا به دیابت پرسیدیم که مهم‌ترین نیازشان در خصوص دیابت فرزندشان چیست و از آن‌ها خواستیم در قالب یک نامه از مخترعین و پژوهشگران گروه پزشکی درخواست کنند که پژوهشی انجام دهند تا این بچه‌ها راحت‌تر زندگی کنند.

رئیس مرکز ایده‌پروری و نوآوری پژوهشگاه علوم و غدد متابولیستی علوم پزشکی تهران اضافه کرد: این فعالیت در قالبی شبیه به یک جشنواره انجام گرفت و حدودا دو ماه پیش، اقدام به جمع‌آوری نظرات این افراد کرده و سپس با استفاده از مدل‌هایی این‌ نظرات را بازنویسی کرده و به پیام‌های قابل فهم برای مخاطبان پژوهشگر در مراکز تحقیقاتی، مخترعان و نهادهای سیاست گذار در حیطه پژوهش تبدیل کردیم.

پورعباسی درباره پیام‌های استخراج شده از این پروژه، گفت: حاصل بازنویسی این نظرات، 12 پیام بود که این پیام‌ها از زبان خود کودکان دیابتی مطرح شد. برای مثال یک پیام این بود: "مخترع سلام، لطفا یک دستگاهی اختراع کن تا بدون آنکه لازم باشد از من خون بگیرند، بتوانند قند خون من را اندازه‌گیری کنند تا دیگر لازم نباشد برای اندازه‌گیری قند خونم نوک انگشتانم دائما با سوزن سوراخ شود".

وی تصریح کرد: چنین درخواستی از سوی یک کودک دیابتی، برای پژوهشگر پیام زیادی دارد و خیلی مهم است که جهت پژوهش و یا اختراع پژوهشگر به سمتی برود که مشکلات افراد و کودکان درگیر بیماری دیابت را حل کند.

رئیس مرکز ایده‌پروری و نوآوری پژوهشگاه علوم و غدد متابولیستی علوم پزشکی تهران ادامه داد: در طی فرایند استخراج این 12 پیام، مادر یکی از کودکان دیابتی گفت "6 سال است که کودک من دیابت دارد و من در طول این 6 سال، حتی یک شب هم راحت نخوابیده‌ام". زیرا کودکان مبتلا به دیابت، ممکن است هنگام خواب دچار افت قند خون شوند و اگر کسی متوجه این مسئله نشود ممکن است افت قند منجر به تشنج شود و جان کودک در معرض خطر قرار گیرد، به همین خاطر درخواست این مادر از مخترع این بود که "لطفا دستگاهی اختراع کن که قند خون فرزند من را در طول خواب اندازه‌گیری کند و اگر فرزندم دچار افت قند شد، دستگاه به من هشدار دهد".

پورعباسی با اشاره به اهمیت شناخت نیاز بیماران و افراد درگیر با بیماری دیابت، تاکید کرد: عنوان کردن چنین درخواست‌هایی نشان می‌دهد که افراد مبتلا به دیابت نیازهای معمولی و ابتدایی‌ای دارند که در صورت مرتفع شدن، می‌تواند کیفیت زندگی آن‌ها را تا حد زیادی بهبود بخشد.

وی درباره نتیجه طرح "مخترع سلام"، اظهار کرد: پس از جمع آوری این نیازها، ماموریت ما به عنوان مرکز نوآوری این بود که این پیام‌ها را به گوش مخاطبان یعنی پژوهشگران، مراکز تحقیقاتی و مخترعان برسانیم. زیرا این نیازها باید در اولویت‌های پژوهشی مراکز تحقیقاتی قرار گیرد و عمده فعالیت‌های پژوهشی باید ناظر بر حل این مشکلات باشد.

رئیس مرکز ایده‌پروری و نوآوری پژوهشگاه علوم و غدد متابولیستی علوم پزشکی تهران افزود: بنا بر این، این پیام‌ها را در قالب پوسترهایی در فضای مجازی منتشر کردیم و از این فعالیت کتابچه‌ای تهیه شد که این کتابچه را برای تعداد زیادی از پژوهشگران گروه علوم پزشکی و مراکز تحقیقاتی و شبکه تحقیقات دیابت فرستادیم و از رسانه‌ها کمک گرفتیم که پیام ما را به گوش کسانی که در این زمینه مسئولیت دارند، برسانند تا شاهد هدایت پژوهش‌ها به این سمت و سو باشیم.

پورعباسی در ادامه با بیان اینکه در کشور نزدیک به سه هزار مقاله پژوهشی درباره دیابت نوشته شده است که فقط در تعداد اندکی از آن‌ها نیازهای بیماران مورد توجه قرار گرفته است، گفت: با توجه به این مسئله، بین پژوهشی که در مراکز تحقیقاتی انجام می‌شود با نیازهای واقعی بیماران فاصله‌ای وجود دارد که باید تلاش کنیم این فاصله کم شود.

وی در خصوص نحوه اطلاع‌رسانی پیام بیماران به مخترعان، اظهار کرد: در کشور شبکه ملی تحقیقات دیابت وجود دارد که در این شبکه استادان و پژوهشگران حوزه دیابت و حدود 11 مرکز تحقیقاتی دیابت کشور عضو هستند و از طریق این شبکه با یکدیگر تعامل می‌کنند و ما نیز از طریق این شبکه این پیام‌ها را در قالب پوستر برای پژوهشگران و مراکز تحقیقاتی دیابت ارسال کردیم.

رئیس مرکز ایده‌پروری و نوآوری پژوهشگاه علوم و غدد متابولیستی علوم پزشکی تهران درباره پاسخ‌های محققان به این پیام‌ها، گفت: جالب است که زمانی که بعضی از پژوهشگران و مخترعان این پوسترها را دیدند، متقابلا پیام دادند، برای مثال یکی از مخترعین که جوایز بین‌المللی متعددی را در حیطه اختراعات کسب کرده، طی پیامی در مورد این موضوع اظهار نظر مثبت کرد و گفت "از این پس پژوهش‌هایم را به سمت و سوی این پیام‌ها جهت‌دهی می‌کنم".

پورعباسی در پایان تاکید کرد: بسیاری از دغدغه‌ها و نیازهای بیماران به یک حیطه تخصصی خاص محدود نمی‌شود، زیرا ممکن است جامعه ما شناخت چندانی از حیطه‌های تخصصی مختلف نداشته باشد و به همین علت نیازهایی که به ما اعلام می‌شوند، فقط به متخصصان دیابت مربوط نمی‌شود و خیلی از پژوهشگران در رشته‌های مختلف مخاطب پروژه "مخترع سلام" هستند. برای مثال ساخت دستگاهی که بدون گرفتن خون، میزان قند خون را اندازه‌گیری کند، به رشته‌های فنی و مهندسی نیاز دارد. لذا جهت تحقق اهداف طرح "مخترع سلام"، به پژوهشگران و متخصصانی از رشته‌های مختلف نیاز است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha