استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه پوشش زنان در کشورهای اسلامی دلیل کمبود ویتامین D در آنها نیست، گفت: برای جبران این ویتامین در بدن روزانه ۲۰ تا ۲۵ دقیقه در معرض تابش نور خورشید قرار گیرید.

ارتباط ابتلا به سرطان و کمبود ویتامین D

سلامت نیوز:استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه پوشش زنان در کشورهای اسلامی دلیل کمبود ویتامین D در آنها نیست، گفت: برای جبران این ویتامین در بدن روزانه ۲۰ تا ۲۵ دقیقه در معرض تابش نور خورشید قرار گیرید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،احمد اسماعیل‌زاده  در ارتباط با کمبود ویتامین D و راهکارهای تغذیه‌ای جبران آن، اظهار داشت: کمبود این ویتامین در ایران و اغلب کشورهای دنیا از شیوع بالایی برخوردار است و امروز کودکان زیادی با این مشکل مواجه‌اند.

وی افزود: این ویتامین برای سلامتی بسیار مفید بوده و نقش بارزی در تکامل استخوان‌ها و بهبود رشد قدی دارد. همچنین تحقیقات نشان داده علاوه‌بر این کمبود ویتامین D می‌تواند سبب بروز بیماری‌هایی همچون چاقی،‌دیابت، بیماری‌های قلبی ـ عروقی و برخی از سرطان‌ها شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه کشور ما 4 فصل بوده ولی کمبود ویتامین D برای ایرانیان وجود دارد‌، گفت:‌ دلیل کمبود این ویتامین در کشور نیاز به تحقیقات زیاد دارد واینکه برخی مدعی هستند پوشش زنان سبب کمبود این ویتامین می‌شود، بر اساس تحقیقات جهانی قابل قبول نیست و این مسئله از لحاظ علمی رد شده است. همچنین کمبود ویتامین D در برخی از کشورهای غربی که زنان آن پوشش ندارند، شیوع بالاتری دارد.

این متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی بابیان اینکه قرار گرفتن روزانه 20 تا 25 دقیقه در معرض تابش نور خورشید سبب جذب ویتامین D در بدن می‌شود، گفت: بهترین ساعات جذب این ویتامین 10 صبح تا 4 بعدازظهر است.

اسماعیل‌زاده عنوان کرد: آلودگی هوا نیز علت صد درصدی کمبود ویتامین D نیست؛‌چراکه برخی از روستاها و شهرهای عاری از آلودگی نیز درگیر کمبود ویتامین D بوده ولی به طور کلی این مسئله می‌تواند یکی از علل به شمار رود.

وی افزود: عوامل ژنتیکی و چاقی نیز از علل کمبود ویتامین D به شمار می‌رود؛ چراکه این ویتامین محلول در چربی بوده و در بافت چربی ذخیره می‌شود. همچنین ویتامین D منابع غذایی چندانی ندارد و مصرف ماهی و غذاهای دریایی،‌تخم‌مرغ و بعضی از لبنیات می‌تواند تا حدودی این مشکل را جبران کند،‌ولی راهکار اصلی قرار گرفتن در معرض نور خورشید است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: غنی‌سازی مواد غذایی با ویتامین D و استفاده از مکمل‌ها نیز از راهکارهای جبران کمبود ویتامین D در بدن به شمار می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha