سلامت نیوز :کارشناس مسئول بیماری های قابل انتقال از انسان و حیوان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: شست وشو و تعویض روزانه پانسمان ضایعه از اولین مراقبت ها برای زخم سالک است.

وی ادامه داد: دست کم 95درصد مبتلایان به سالک در استان اصفهان از نوع روستایی(zoonotic) است و توزیع جغرافیایی و مناطق آلوده به سالک روستایی شامل شمال ،شرق و شمال شرقی شهر اصفهان (شامل پایگاه هشتم شکاری) – دشت برخوار از شهرستان برخوار و میمه – منطقه زواره و مهاباد اردستان – بادرود و منطقه آقا علی عباس از نطنز و منطقه ابوزید آباد آران وبیدگل است.
 
وی با بیان اینکه مناطق آلوده به سالك شهری احتمالاً نقاط پراكنده در شهر اصفهان هستند،ادامه داد: زاد و ولد موش در تاغزارهای اطراف مناطق مسکونی، تجمع زباله و نخاله های ساختمانی و ساخت و سازهای غیر اصولی از علل گسترش سالک در استان اصفهان است.
 
کارشناس مسئول بیماری های قابل انتقال از انسان و حیوان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه ناقل سالک پشه خاکی (فلبوتوموس) و حداکثر فعالیت پشه در شرایط اقلیمی استان اصفهان از حدود ماههای خرداد تا شهریور است، گفت: ناقل انگل سالک در سالک نوع روستایی فلبوتوموس پاپاتاسی و در نوع شهری فلبوتوموس سرژانتی می باشد
 
رمضانپور افزود: این پشه در طول روز استراحت می کند و از اوایل غروب خونخواری را شروع می کند مشخصات فیزیکی و رفتاری پشه خاکی در تعیین نوع عملیات کنترل سالک اهمیت خاصی دارد.
 
وی ادامه داد: با وجودی كه 17 استان كشور درگیر بیماری سالك هستند اما یك سوم آمار سالك كشور مربوط به استان اصفهان است در 17 استان درگیر نوع روستائی و 8 استان درگیر نوع شهری وجود دارد.
 
کارشناس مسئول بیماری های قابل انتقال از انسان و حیوان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اظهار تاسف از اینکه نوع احشائی آن در اكثر استانها در حال شیوع و رو به گسترش است، گفت: شهرستانهای اصفهان ،نطنز،برخوار و اردستان از جمله شهرستانهای آلوده به سالك استان اصفهان هستند.
 
به گفته رمضانپور، سالك نخستین بیماری از لیست 10 بیماری فراموش شده از نظر WHO است و به عنوان یكی از 6 بیماری مهم در دنیا مطرح است.
 
سالک جلدی، عفونت ناشی از تك یاخته ای از جنس لیشمانیاست كه معمولاً در حیوانات وحشی و به خصوص جوندگان ایجاد بیماری می كند و توسط پشه خاكی به حیوانات گوشتخوار و انسان منتقل می شود. در كتب پزشكی تحت عنوان دكمه یا زخم شرقی (Oriental sore)، جوش دهلی یا زخم بغدادی از آن نام برده شده است.
در شهرهای ایران نام های متفاوتی دارد و از آن جمله در تهران سالك، در كرمان و شیراز دانه سال، در سیستان زخم سالی، در اصفهان، یزد و كاشان كپه و در جنوب ایران زخم خرما نامیده می شود.
پایان خبر
  جوادرمضانپور در گفت وگو با نظام پرستاری کشور سالک را از بیماری های بومی استان اصفهان برشمرد و افزود:  پس از تایید سالک و پس از شست  وشوی ضایعات و پانسمان آنها، مقدار لازم گلوکانتیم بر اساس کارت درمان برای بیمار به صورت عضلانی تزریق و سپس در کارت درمان وی ثبت می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha