پزشكان تاكید كردند عدم رعایت بهداشت صحیح و حفظ سلامت دهان و دندان خطر ابتلا به كشنده‌ترین انواع بیماری‌ها مثل امراض قلبی و عروقی، سكته مغزی، سرطان و دیابت را افزایش می‌دهد.

سلامت نیوز :پزشكان تاكید كردند عدم رعایت بهداشت صحیح و حفظ سلامت دهان و دندان خطر ابتلا به كشنده‌ترین انواع بیماری‌ها مثل امراض قلبی و عروقی، سكته مغزی، سرطان و دیابت را افزایش می‌دهد.

به گزارش ایسنا، بعلاوه بیماری‌ها و بهداشت نامطلوب دهان و دندان با بروز سایر مشكلات و امراض جدی و ناتوان كننده شامل آلزایمر، آرتریت، ذات‌الریه و مشكلات بارداری در ارتباط است.

به گزارش پایگاه اینترنتی مدیسون، كارشناسان آكادمی آمریكایی سلامت دهان و دندان دراین‌ باره خاطرنشان كردند كه رعایت بهداشت مناسب لثه و دندان‌ها در واقع به افزایش طول عمر كمك می‌كند.

بنابراین گزارش، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان بویژه عدم استفاده از مسواك و نخ دندان در زمان مناسب منجر به تشكیل لایه میكروبی روی این بافت‌ها می‌شود. دو الی پنج دقیقه بعد از استفاده از مواد قندی و غذا، اسیدهای مخرب ناشی از فعالیت میكروب‌های موجود در لایه میكروبی تولید شده و به مدت 20 دقیقه الی یك ساعت در دهان باقی می‌مانند. اسید تولید شده مینای دندان را تخریب كرده و منجر به شروع پوسیدگی می‌شود.

استفاده از مواد قندی چسبنده‌ مانند شكلات‌ها، تافی‌ها، آدامس‌ها به علت خاصیت چسبندگی به دندان‌ها مدت زیادی در دهان می‌مانند. همچنین بالا بودن تعداد دفعات مصرف مواد قندی بویژه در بین وعده‌های اصلی غذا سلامت لثه و دندان‌ها را به خطر می‌اندازد.

این نكته بسیار حائز اهمیت است و باید بسیار بر آن تاكید كرد كه مواد قندی در طول روز در یك وعده مصرف شوند و از تدریجی خوردن آن در طول روز خودداری شود. یكی از راه كارهای مفید برای جلوگیری از خوردن مواد قندی مضر بین غذا، مصرف شیر، لبنیات و مواد غذایی حاوی فلوراید مانند ماهی و چای و استفاده از میوه و سبزیجات تازه در بین وعده‌های غذایی مانند هویج و كاهو است. برای پیشگیری از ایجاد و پیشرفت پوسیدگی در دندان‌های كودكان در كنار استفاده از مسواك، نخ دندان و تغذیه صحیح همچنین استفاده از فلوراید، مراجعه دوره‌ای به دندانپزشك و درمان سریع و به موقع در صورت بروز پوسیدگی دندانی توصیه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha