مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: ایران در بخش وقوع سیلاب و حوادث ناشی از وقوع سیل، در آسیا رتبه چهارم و در جهان رتبه دهم را در اختیار دارد.

رتبه دهم ایران در وقوع سیلاب در جهان/ بحران خشکسالی در کشور

سلامت نیوز: مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: ایران در بخش وقوع سیلاب و حوادث ناشی از وقوع سیل، در آسیا رتبه چهارم و در جهان رتبه دهم را در اختیار دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، سیف الله آقابیگی در کارگروه سیل و مخاطرات دریایی استان سمنان که در شرکت آب منطقه‌ای سمنان برگزار شد، افزود: میانگین سالانه بارندگی در ایران 250 میلی متر و میانگین سالانه بارندگی در جهان750 میلی متر است، چرا باید ایران که یک سوم میانگین بارندگی جهان را دارد، دارای رتبه چهارم در آسیا و دهم در جان در وقوع سیلاب باشد؟

وی با بیان اینکه بین 55 تا 60 درصد وقایعی که در جهان اتفاق می‌افتد به خاطر سیلاب است، گفت: به خاطر افزایش قابل توجه وقوع سیلاب‌ها، تلفات ناشی از آن و خسارت زیادی که در کشور به بار آمده است، نظامنامه سیلاب در وزارت نیرو تدوین و ابلاغ شده است.

مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران اضافه کرد: مجموعه حاکمیت و بالغ بر 10 دستگاه و ارگان دولتی در بخش مدیریت سیلاب‌ها مشارکت دارند و فعال هستند، هدف از ابلاغ این نظامنامه، این است که سیستم خودمان را از مدیریت بحران به سمت مدیریت ریسک تغییر دهیم و میزان آمادگی ما را در برابر حوادث ناشی از سیلاب بالا ببرد و تلفات کم شود.

آقابیگی خاطرنشان کرد: ما امروزه هم با بحران خشکسالی و هم با بحران سیلاب در کشور مواجه هستیم. در برخی مناطق با خشکسالی متوالی 10 تا 15 ساله مواجه هستیم، همچنین برخی مناطق از کشور نیز آمار وقوع سیلاب و تلفات و خسارات ناشی از آن بسیار بالاست.

وی ادامه داد: ما باید اعتقاد داشته باشیم که میزان آسیب پذیری ما در برابر حوادث بسیار بالاست و همچنین میزان آمادگی ما در مقابله با بحران‌ها بسیار کم است، باید سعی کنیم تا این رویه تغییر پیدا کند و این مهم تنها در صورتی اتفاق می‌افتد که سیستم خودمان را از مدیریت بحران به سمت مدیریت ریسک تغییر دهیم.

مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران تصریح کرد: میزان آمادگی ما در مقابله با حوادث طبیعی مانند زلزله و سیل از 100، چیزی نزدیک به 11 است، همچنین میزان آسیب پذیری ما در اینگونه وقایع از 10، عددی بالاتر از 8 است.

آقابیگی اظهار کرد: از طرفی باید قبول کنیم که در این جغرافیا زندگی می‌کنیم که در دو ماه گذشته نزدیک به 1600 زلزله و پس لرزه منطقه کرمانشاه و سر پل ذهاب را تکان داده است، همچنین چیزی نزدیک به 1200 زلزله و پس لرزه در 6 ماه گذشته منطقه کرمان را تکان داده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان نیز در این جلسه بر ضرورت توجه و اجرای دقیق نظام نامه سیلاب در استان سمنان تأکید کرد و گفت: در این راستا هماهنگی بین مدیریت حوزه آبخیز و حوزه آبریز مدیریت آب شهری ضروری است.

ایرج حیدریان با بیان اینکه طی سال‌جاری تاکنون 9 جلسه و در سال گذشته نیز 12 جلسه کارگروه سیلاب و مخاطرات دریایی استان سمنان تشکیل شده است، افزود: نظامنامه سیلاب و تکالیف قانونی دستگاه‌های اجرایی قبلاً در کارگروه مطرح و ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: اقدامات مختلفی نیز در این حوزه انجام شده است که می‌توان به انعقاد قرارداد پدافند غیرعامل سامانه انتقال آب کالپوش، حفاظت فیزیکی از سد کالپوش، فنس کشی سد دامغان، طرح های مطالعاتی از جمله در حوزه فرونشست زمین در دامغان، اقدامات پدافند سایبری، آموزش کارکنان، امنیت سرور و سیستم‌های اتوماسیون اداری، انجام تبلیغات محیطی، برگزاری مانورهای اختصاصی و مشارکتی مانند مانور قطعی برق و خرابکاری سامانه انتقال آب چشمه روزیه به سمنان اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha