رییس انجمن جراحان فك و صورت گفت: بیش از 40 درصد مردم جهان دچار عارضه تنفس دهانی هستند كه این وضعیت بر شكل فك تاثیر منفی می‌گذارد.

سلامت نیوز :رییس انجمن جراحان فك و صورت گفت: بیش از 40 درصد مردم جهان دچار عارضه تنفس دهانی هستند كه این وضعیت بر شكل فك تاثیر منفی می‌گذارد.

دكتر حسین مرتضوی در گفت وگو با  ایسنا افزود: تنفس از دهان باعث می‌شود دندانهای جلویی كودكان به همدیگر نر‌سد كه این وضعیت اختلال تكلم و ناتوانی در تلفظ درست برخی از حروف را در پی دارد.

وی تاكید كرد: تنفس از دهان قابل درمان است بنابراین به مبتلایان به این عارضه توصیه می‌شود كه به دندانپزشك، جراح فك و صورت یا متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه كنند.

مرتضوی با بیان اینكه برخی اختلالات فك و صورت منجر به اختلال خواب می‌شود، گفت: امروزه مشخص شده است كه اختلال خواب می‌تواند منشا بسیاری از عوارض باشد چون اگر فردی نتواند به راحتی در طول شب بخوابد طی روز احساس خستگی می‌كند، همین امر می‌تواند باعث بروز سوانح و فجایع بزرگی شود كه انفجار نیروگاه اتمی چرنوبیل و تصادفات رانندگی نمونه‌ای از فجایع ناشی از اختلال خواب افراد است.

وی با بیان اینكه خروپف، سیاه شدن رنگ چهره در خواب بر اثر وقفه تنفسی از جمله علایم اختلال خواب است، اظهار كرد: راه‌های هوایی تنفسی با اختلال خواب مرتبط است. ریه (راه‌ تنفسی تحتانی) و دهان، بینی، حلق و حنجره (راه‌های تنفسی فوقانی) راه‌های هوایی تنفسی انسان را تشكیل می‌دهند. وجود ناهنجاری و بد شكلی در استخوان فكین، بافت نرم داخل دهان به ویژه زبان باعث بروز اختلالات خواب می‌شوند.

رییس انجمن جراحان فك و صورت افزود: اگر زبان از حد معمول بزرگتر باشد، حفره دهان را پر می‌كند در نتیجه راه حلق تنگ می‌شود كه افت سطح اكسیژن خون را در پی دارد و عوارضی مانند فشار خون بالا را موجب می‌شود.

وی با بیان اینكه كوچك كردن زبان، درمان اینگونه بیماران است، گفت: زبان را هم از قسمت پشتی (قاعده زبان)، هم از قسمت میانی و حتی جلوی زبان می‌توان كوچك كرد البته قسمت‌های مربوط به حس چشایی دست نخورده باقی می‌ماند. هرچند كه بیمار مدتی پس از عمل دچار اختلال تكلم می‌شوند ولی به تدریج، این مشكل رفع می‌شود.

مرتضوی با اشاره به عوارض دیگر بزرگ بودن حجم زبان اظهار كرد: بزرگ بودن حجم زبان عاملی برای تغییر شكل پیدا كردن فك انسان است بگونه‌ای كه جلو و زیر لب بالا و پایین بیرون می‌زند و به اصطلاح عامه مردم، فك شكل «پوزه‌ای» پیدا می‌كند. درمان این ناهنجاری نیز كاهش حجم زبان است.

وی با بیان اینكه یكی از شایعترین اختلالات فك و صورت نژاد آریایی جلو آمدن فك پایین است، گفت: در این نژاد، فك پایین نسبت به فك بالا بیشتر رشد می‌كند در حالی كه این اختلال در فك پایین نژاد اروپایی دیده نمی‌شود.


رییس انجمن جراحان فك و صورت در ادامه اظهار كرد: مبتلایان به اختلال خواب برای درمان به كلینیك‌های خواب مراجعه كنند. این كلینیك‌ها در 15 سال اخیر در بخش دولتی و خصوصی راه اندازی شده‌اند و در این كلینیك‌ها مواردی مانند تعداد ضربان قلب و امواجی كه از مغز صادر می‌شود، بررسی می‌شوند.

وی گفت: برخی از مبتلایان به اختلال خواب دچار مشكلاتی مانند انحراف تیغه بینی و پولیپ هستند.

مرتضوی در پایان اظهار كرد: اگر منشا اختلالات خواب، ناهنجاریهایی داخل بینی و حلق باشد، جراحی راه درمانی آن‌هاست اما اگر اختلالات خواب از ناراحتی‌های روحی مانند اضطراب و افسردگی نشات بگیرد با دارو قابل درمان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha