پنجشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۸
کد خبر: 234894

تهران با خطرات و حوادث فراوان رو‌به‌روست. برخی از این خطرات اجتناب‌ناپذیر است. برای مثال زلزله را نمی‌توان پیش‌بینی کرد، اما می‌توان در زمان وقوع زلزله یا سیل با سیستم هشدار آنی مردم را راهنمایی کرد.

فکر هشدار سریع برای زلزله باشیم

سلامت نیوز:بر اساس گفته‌های کارشناسان اگر سازه‌های ساختمان‌های شهر تهران با حفظ ابتدایی‌ترین استاندارد‌های مهندسی ساخته شده باشد تا هفت ریشتر مقاوم بوده و اسکلت ساختمان آوار نمی‌شود و تنها ممکن است شیشه‌ها آسیب ببینند. بر اساس قانون وزارت مسکن و شهرداری موظف است، ساختمان‌های بلند را از نظر ایمنی مورد بازدید قرار دهد تا در صورت وجود مشکل ایمنی این ساختمان‌ها تامین شده تا در هنگام وقوع زلزله شاهد حوادث جبران‌‌ناپذیر نباشیم.

به گزارش سلامت نیوز، آرمان نوشت: ساختمان‌های بلندمرتبه از نظر خاک، محل احداث، میزان مقاومت بتن و پایداری در مقابل شدت لرزه‌های مختلف باید بررسی شوند، چرا که در صورت ایمن‌سازی ساختمان‌های بلندمرتبه تلفات زمین‌لرزه به شدت کاهش می‌یابد. آنچه در ادامه می‌خوانید نظرات محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران درباره اقدامات انجام شده از سوی مدیریت شهری برای ارتقای ایمنی پایتخت در برابر زلزله است.

تهران با خطرات و حوادث فراوان رو‌به‌روست. برخی از این خطرات اجتناب‌ناپذیر است. برای مثال زلزله را نمی‌توان پیش‌بینی کرد، اما می‌توان در زمان وقوع زلزله یا سیل با سیستم هشدار آنی مردم را راهنمایی کرد. برای مثال پیش‌لرزه و احتمال وقوع زلزله سریع از طریق بلند‌گوها یا آلارم‌ها اعلام شود. تاکنون علم توانسته با تولید تجهیزات سه ثانیه قبل از وقوع زلزله را پیش‌بینی کند. در کشور ما فقط یک دستگاه در حوالی مشهد وجود دارد و باید از این دستگاه‌ها به اندازه کافی در اطراف مناطق نصب کرد. هم‌اکنون یک دستگاه زلزله در تهران نصب شده و تا مسافت سه- چهار کیلومتری می‌تواند وقوع زلزله را از طریق بلندگو به همگان اطلاع‌رسانی کند. شاید در آینده مردم قبل از وقوع حادثه مطلع شده و به پناهگیری بپردازند. در حالی که تاکنون علم نتوانسته بر اساس فناوری‌های موجود وقوع زلزله را پیش‌بینی کند، اما می‌توان با اقتباس از اقدامات انجام شده در کشور ژاپن مردم را در مواجهه با این حادثه آماده کرد. بر اساس ساخت‌و‌سازهای مناسب و استاندارد و آموزش‌های لازم دغدغه آسیب‌های ناشی از زلزله در بین مردم ژاپن وجود ندارد.

هم اکنون مدیریت شهری برای اینکه بتواند در مواقع بحرانی به مردم کمک‌رسانی کند، باید چه اقداماتی انجام دهد؟

در روزهای اخیر شهردار تهران گزارشی از اقدامات انجام شده به شورای شهر تهران ارائه کرده است. در کلانشهر تهران ساخت‌وساز ساختمان‌ها در هر ناحیه تهران نیازمند رسیدگی و ایمن‌سازی است. در این شرایط می‌توان با استفاده از ظرفیت‌ سازمان‌های مردم نهاد و مدیریت بحران همگان را از مراحل کمک‌رسانی، امداد و نجات و... آگاه کرد. مدیریت شهری نیز بر اساس وظایف خود می‌تواند در مواقع بحران اقدامات مناسب را انجام دهد. برای مثال 354 محله در سطح شهر تهران وجود دارد و تمامی محلات و ساکنان آن در یک فاصله محدود باید به یک مرکز مطمئن همچون ورزشگاه، پارک، مدرسه ایمن و استاندارد و... در مواقع بحران دسترسی داشته باشند. با این تفاسیر افراد در زمان حادثه می‌دانند که باید به چه مناطقی مراجعه کنند و از مشکلات ناشی از حادثه فاصله بگیرند. شایان ذکر است که دیگر اقدامات نیز در حال شکل‌گیری است تا در مواقع بروز آسیب بتوان امکانات درمانی، تغذیه، امدادی و... در اختیار داشت. همچنین در استان‌های معین هم نحوه امدادرسانی در مواقع بحران پیش‌بینی شده است. هم‌اکنون مجموعه‌های متعدد تحت عنوان مدیریت بحران آماده شده است.

تاکنون شورای پنجم درباره عملکرد مراکز مدیریت بحران حساسیت نشان داده و ساختمان‌هایی از مدیریت بحران که در اختیار دستگاه‌ها و اشخاص غیرمرتبط بود را تحویل گرفته است. درضمن تهیه نقشه راه هم به شکل جدی از سوی مدیریت شهری پیگیری می‌شود. برای تحقق این مهم می‌توان از ظرفیت شورایاران محلات آموزش‌های همگانی را پیگیری کرد. امید است با این اقدامات مردم محلات در صورت بروز حوادث احتمالی درباره چگونگی مواجهه با آن اطلاعات کسب کرده و آگاهانه وارد عمل شوند. همچنین تاکنون امکانات در زمینه مدیریت بحران چندان روزآمد و مناسب نبوده است. باید دانست که تحویل ساختمان بحران به دیگر اشخاص چندان به صلاح امنیت جامعه نیست. همگان باید خود را برای مقابله با بحران‌ها آماده کرده و کار میان‌مدت و درازمدت آن از سوی شورای شهر تهران و مدیریت شهری پیگیری می‌شود، چون در مدیریت بحران باید فرهنگ رعایت استانداردها در ساخت‌و‌سازها ارتقا یابد. در این اقدامات باید ساختمان‌ها مقاومت لازم را در برابر زلزله‌هایی به بزرگی هفت- هشت ریشتر داشته باشد. برای مثال هم‌اکنون در کشور ژاپن ساختمان‌ها توان مقابله با زلزله‌هایی به بزرگی 9 ریشتر را دارند. اگر در کشور ما ساختمان‌های عمومی، برج‌ها و ساختمان‌های شخصی‌ساز بر اساس استانداردها ساخته شوند، دیگر دغدغه‌ای تحت عنوان زلزله وجود ندارد، چون با رعایت نکات ایمنی دیگر زلزله مخرب و هراس‌آور نیست.

آقای میرلوحی در دوره گذشته مدیریت شهری پایتخت، سوله‌های مدیریت بحران به مراکز فیلم‌برداری، افراد کارآفرین و ورزشکاران‌ اجاره داده می‌شد. هم‌اکنون وضعیت این سوله چگونه است؟ آیا به دنبال گسترش این اماکن برای ارتقای ایمنی در مواقع بحران هستید؟

تاکنون 60 سالن در اختیار بخش ورزشی است و باید به نحوی برنامه‌ریزی شود که بخش ورزشی هماهنگ بوده و آمادگی‌اش حفظ شود، اما آمادگی و پاسخگو بودن در مواقع بحران یکی از اولویت‌ها و رسالت‌های ایجاد این مراکز است.

هم‌اکنون در فضای مجازی یک خبر مبنی بر اینکه برج میلاد بر روی گسل زلزله قرار دارد و در برابر زلزله‌های بزرگ توانایی مقابله نداشته و بر روی ساکنان و اراضی اطراف سقوط می‌کند، منتشر می‌شود. این خبر تا چه حد مستند است؟

انتشار این اخبار غیرکارشناسانه باعث تشدید استرس و اضطراب در بین افکار عمومی می‌شود. باید دانست که در ساخت‌و‌ساز برج میلاد از فناوری‌های پیشرفته و مشاوران مطرح دنیا استفاده شده است. برج میلاد از استحکام مناسب برخوردار است. برخی افراد در فضای مجازی با بی‌دقتی اخبار متعدد را منتشر کرده و این مساله فقط باعث تشویش اذهان عمومی می‌شود. در این شرایط باید رسانه‌های معتبر کشور در مقابل این اخبار دروغین با شفاف‌سازی وارد عمل شوند. تمامی افراد و دست‌اندرکاران می‌توانند از زلزله‌های منجیل، بم و ارومیه درس عبرت گرفته و به ایمن‌سازی سازه‌ها بپردازند. در مواقع بحران بازار شایعات داغ می‌شود. مردم از طریق فضای مجازی و در اختیار داشتن آخرین اطلاعات و اخبار باید در زمینه دستیابی به اطلاعات مناسب وارد عمل شده و اجازه فعالیت به شایعه‌پردازان را ندهند. باید دانست که شایعه پراکنی نتیجه‌بخش نیست.

برای مثال اگر شایعات نتیجه‌بخش بود، امروز باید بافت فرسوده تهران از بین می‌رفت. از سوی دیگر باید منابع کشور تحت تاثیر ساخت‌و‌سازهایی به نام مسکن مهر ایمن باشد. درضمن بخشی از شایعات نیز از سوی افراد کارشناس به امید اینکه این مساله باعث حرکت جامعه شود، دامن‌زده می‌شود. هر چند این رویکرد تاکنون نتیجه بخش نبوده است. امروزه با وجود تمهیدات احتمالی از سوی مدیریت شهری دیگر نباید در شهر تهران ساختمانی بدون مقاومت زلزله به بزرگی هفت ریشتر ساخته شود. اقدامات انجام شده در این زمینه تحت عنوان آیین نامه ملی ساختمان، نظام مهندسی و... بوده است، اما هنوز شهرهای کشور در زمینه ساخت‌وساز ایمن وارد عمل نشده‌اند. این شایعه‌پراکنی‌ها در فضای مجازی نه تنها باعث بهبود شرایط کاری و فرصت نمی‌شود، بلکه جامعه را مضطرب و نگران کرده است. هم‌اکنون در کشور مهندس ناظر، آهن، گچ، بتن و... به وفور وجود دارد، اما ساختمان‌ها به‌دلیل یک بی‌دقتی کوچک حتی در برابر زلزله پنج ریشتری هم مقاوم نیستند.

در دوره اخیر مدیریت شهری نظارت مناسبی از سوی این نهاد در ساخت‌و‌سازها و ایمنی ساختمان اعمال نمی‌شود.

بله. باید نظارت‌ها از سوی مدیریت شهری به شکل ساختارمند لحاظ شود. بنده در این زمینه پیشنهاد دادم و طرحی نیز در آینده نزدیک وارد صحن شورای شهر تهران می‌شود. در این طرح دانشگاه‌ها، نظام مهندسی و شرکت‌های مشاوری که بتوانند نظام استانداردسازی را پیگیری کنند، می‌توانند درباره ارتقای ایمنی ساخت‌وسازها وارد عمل شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha