شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴
کد خبر: 234975

دریاچه ارومیه از نظر سه شاخص كلی افت محسوس داشته است....

دریاچه ارومیه یك سوم شد

سلامت نیوز:به تازگی بررسی دوباره وضعیت دریاچه ارومیه از نظر سه شاخص «تراز سطح آب»، «وسعت دریاچه» و «حجم آب موجود» اعلام شده است. نتیجه بررسی‌ها حاكی از كاهش دوباره «تراز سطح آب، وسعت و حجم آب» موجود در دریاچه ارومیه در دی ماه سال‌جاری و بحرانی‌تر شدن وضعیت این دریاچه است. تراز سطح آب دریاچه در این بررسی به حدود30 سانتی‌متر از سطح دریا رسیده كه نسبت به روز مشابه در سال 95 در حدود ۲۴سانتی‌متر و نسبت به میانگین بلندمدت 4/5 متر كاهش داشته است. وسعت دریاچه ارومیه نیز نسبت به سال قبل و بلند‌مدت با كاهش روبه‌رو شده است. 

 

به گزارش سلامت نیوز، جوان نوشت: وسعت این دریاچه در این بررسی اندكی بیش از23‌كیلومتر مربع بوده كه نسبت به روز مشابه در سال گذشته 311/2 كیلومتر مربع و نسبت به میانگین درازمدت 47/2767 كیلومترمربع كمتر شده است. 
حجم آب موجود در دریاچه ارومیه هم در تاریخ یادشده 1/10 میلیارد متر مكعب بوده كه نسبت به روز مشابه در سال گذشته 0/5 میلیارد متر مكعب و نسبت به میانگین درازمدت 15/17 میلیارد مترمكعب كاهش یافته است. 
پیش‌تر نیز رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی گفته بود كه وسعت دریاچه ارومیه در آذر‌ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۴۲ كیلومتر كاهش یافته است. 
  
هشدار سازمان ملل 
به گفته فرهاد سرخوش، وسعت دریاچه ارومیه به هزار و ۷۳۴ كیلومتر رسیده كه یك سوم مساحت دریاچه در ۱۵سال گذشته است. 
وضعیت دریاچه ارومیه خصوصاً از اوایل دهه گذشته بسیار وخیم گزارش شده است. 
«برنامه توسعه سازمان ملل» طی گزارشی كه بهار امسال منتشر كرد، نسبت به خشك شدن این دریاچه به شدت هشدار داد. 
این گزارش می‌گوید كه ۲۰سال قبل حدود ۳۰میلیارد متر مكعب آب در دریاچه ارومیه وجود داشت، اما اكنون به حدود 2/5 میلیارد متر مكعب رسیده است. اگر دریاچه خشك شود، می‌تواند مانند دریاچه آرال در آسیای میانه به یك فاجعه تمام عیار انسانی و زیست‌محیطی تبدیل شود.  به تازگی رئیس سازمان محیط‌زیست ایران و مدیر‌ستاد احیای دریاچه ارومیه تنها راهكار‌ تأمین منابع مالی برای احیای دریاچه ارومیه را «استقراض خارجی» اعلام كرد. 
به گفته عیسی كلانتری، دریاچه ارومیه با بودجه «سنواتی» احیا نمی‌شود و دو مشكل «اصلی» دریاچه ارومیه «كمبود بودجه‌ و كاهش شدید بارندگی» است.  مسئولان آذربایجان‌غربی پیش‌تر اعلام كرده‌اند: بر‌اساس نظرسنجی‌ها، مهم‌ترین خواسته مردم این استان نجات دریاچه ارومیه است.  محمداسماعیل سعیدی، نماینده تبریز، آذرشهر و اسكو در مجلس شورای اسلامی ۱۰ آبان ماه در نطق پیش از دستور خود گفته بود: بحث دریاچه ارومیه متأسفانه امروز از متن به حاشیه رانده شده است، اكثر مصوبات ستاد احیای دریاچه بلا‌اقدام یا نیمه‌كاره مانده است.
به گفته وی امسال دریاچه بدترین شرایط را پشت سر می‌گذارد و مردم در مقابل چشمان خود و به‌‌رغم صحبت‌های مسئولان حالت احتضار دریاچه را مشاهده می‌كنند.
   
جدیدترین بررسی مسئولان
در تازه‌ترین بررسی مسئولان درباره وضعیت دریاچه، جلسه بررسی نحوه مشاركت مجلس شورای اسلامی در طرح نجات دریاچه ارومیه روز‌آذر‌ماه به ریاست رئیس مجلس شورای اسلامی و حضور پنج نفر از اعضای كارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه در مجلس شورای اسلامی برگزار شد. 
در این جلسه دكتر لاریجانی ضمن تأكید بر اهمیت موضوع و لزوم احیای دریاچه ارومیه، استفاده حداكثری از روان‌آب‌های زمستانه و رهاسازی و هدایت آنها به مخزن دریاچه را امری لازم دانسته و بر تأمین اعتبارات مورد‌نیاز برای اجرای كامل برنامه‌های مصوب تأكید كرد. 
وی با بیان اینكه بار اصلی اجرای طرح نجات دریاچه ارومیه بر دوش وزرای جهادكشاورزی و نیرو است، خواستار هماهنگی بیشتر بین وزارتخانه‌های نیرو و جهاد‌كشاورزی در حصول نتیجه مطلوب‌تر در اجرای سیستم‌های آبیاری نوین و صرفه‌جویی در مصرف آب در بخش كشاورزی و هدایت مازاد آن به دریاچه شد. 
بر‌خلاف اظهارات برخی مدیران مبنی بر خشك شدن دریاچه ارومیه به خاطر خشكسالی، گزارش برنامه توسعه سازمان ملل می‌گوید كه عامل انسانی، خصوصاً ساخت غیراصولی وضعیت را بحرانی كرده است. با این شرایط دریاچه ارومیه در معرض خطر خشك شدن كامل است. 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha