شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶
کد خبر: 234986

کارشناسان پزشکی معتقدند، به دلیل شکل و آناتومی بینی نژاد ایرانی، متقاضیان رینوپلاستی یا جراحی زیبایی بینی در ایران بسیار است به طوریکه رتبه اول جهان در جراحی های بینی متعلق به ایران است.

جراحی بینی یا تزریق ژل!

سلامت نیوز: کارشناسان پزشکی معتقدند، به دلیل شکل و آناتومی بینی نژاد ایرانی، متقاضیان رینوپلاستی یا جراحی زیبایی بینی در ایران بسیار است به طوریکه رتبه اول جهان در جراحی های بینی متعلق به ایران است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، این در حالی است که علاوه بر جراحی بینی هر روشی که باعث کوچک شدن و زیبایی بینی گردد، نزد دختران و زنان جوان ایرانی طرفدار بسیار دارد.
رینوپلاستی بدون جراحی یا کوچک کردن و شکل دادن بینی از طریق تزریق ژل یکی از روشهایی است که از چند سال گذشته توسط یکی از پزشکان در چند شهر ایران به ویژه مشهد رواج یافت، درحالی که به اعتقاد جراحان پلاستیک و متخصصان گوش، حلق و بینی این روش علمی و مورد تایید نیست.
دکتر کاظم اردکانیان که به گفته خودش بنیانگذار رینوپلاستی بدون جراحی از طریق تزریق ژل در ایران است، تا چندی پیش در مشهد مطب داشت و توجه متقاضیان بسیاری را برای زیبایی بینی به خود جلب کرد.
وی افزود: پزشکان حیطه مربوط به زیبایی بینی و مسئولان مرتبط تاکنون مشکلات بسیار برای فعالیت اینجانب در مشهد ایجاد کردند تا اینکه مجبور به ترک این شهر شدم و هم اکنون در حال آموزش روش تزریق ژل برای زیبایی بینی به پزشکان در تهران هستم.
وی در باره کاربرد این روش برای زیبایی بینی اظهار کرد: تزریق ژل برای کوچک کردن و شکل دادن بینی یکی از روشهای مرسوم در کشورهای مختلف جهان است که با عنوان رینوپلاستی بدون جراحی معروف شده و عوارض آن کمتر از روشهای جراحی می باشد.
این پزشک عمومی با بیان اینکه روشها و جراحی های زیبایی را مدت چهار سال در آمریکا فرا گرفته است گفت: انجام حدود 13 هزار رینوپلاستی بدون جراحی از طریق تزریق ژل در شهرهای مختلف ایران را در کارنامه خود دارم که بیشتر آنها مربوط به مشهد با بیش از سه هزار مورد است.
وی افزود: ترکیب ژل تزریق شده در بینی بیمار که توسط اینجانب انجام می شود، با فرمول منحصر به فرد و متشکل از کلسیم هیدروکسی آپاتاید است که با حل کردن غضروف بینی باعث کوچک شدن آن می شود و این روش در قالب یک کار تحقیقی با ارائه موارد بالینی مورد تایید دانشگاه UCLA آمریکا قرار گرفته است.
دکتر اردکانیان اظهار کرد: تزریق ژل که در مدت حدود 12 جلسه انجام می شود، برای کوچک کردن و ترمیم بینی های خراب شده حاصل از جراحی و بینی های پهن و گوشتی کاربرد دارد و عوارض آن کمتر از جراحی بینی است.
وی گفت: هم اکنون روش تزریق ژل برای زیبایی بینی به چند نفر از پزشکان مشهد آموزش داده شده و همچنین در حال آموزش این روش به پزشکان تهرانی هستم.

* تزریق ژل برای زیبایی بینی روش علمی نیست
یک پزشک فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: جراحی بینی رتبه اول جراحی های زیبایی را در ایران به خود اختصاص داده است، در حالی که این جراحی در کشورهای اروپایی و آمریکایی بعد از عمل های زیبایی شکم و سینه قرار دارد.
دکتر آرش بیرقی افزود: در رینوپلاستی جراح با حفظ عملکرد تنفسی اقدام به زیبا سازی بینی از طریق تغییر شکل غضروف و استخوان های بینی می کند.
وی با بیان اینکه رینوپلاستی به 2 روش باز و بسته انجام می شود، اظهار کرد: اختلالات تنفسی، آبریزش بینی، تغییر تن صدا و گرفتگی بینی، غیر طبیعی شدن شکل بینی و تناسب نداشتن با دیگر اجزای صورت از عوارض جراحی بینی است.
وی گفت: طبق منابع جهانی از هر 100 عمل جراحی بینی، پنج عمل همراه با عارضه بوده و نیاز به اصلاحات و جراحی دوباره دارد.
عضو جراحان پلاستیک و زیبایی ایران، استفاده از ژل برای کوچک کردن و شکل دادن بینی را یک روش غیر علمی عنوان کرد و افزود: تزریق ژل یکی از روشهای ساختگی یا من درآوردی با توجه به افزایش شمار متقاضیان بینی در ایران است.
وی اظهار کرد: متاسفانه این روشها به دلیل ارزان بودن نسبت به جراحی و هم چنین تبلیغات بسیار اقبال عمومی را به دنبال داشته در حالی که علمی و مورد تایید نیست.
وی عفونت و آبسه را از جمله عوارض تزریق ژل دانست و گفت: بینی که در آن ژل تزریق شده باشد، قابلیت جراحی به دلیل آبسه و عفونت را ندارد.

* امکان برگشت بینی به حالت اولیه در تزریق ژل وجود دارد
یک پزشک متخصص گوش و حلق و بینی نیز گفت: بینی عضوی از بدن است که در عملکرد دستگاه تنفسی نقش مهم ایفا می کند و اختلال در عملکرد بینی، عارضه های مهم تنفسی در پی دارد.
دکتر سیدحسن حسینی خواه افزود: عمل های جراحی بینی در صورتی که جراح مهارت کافی داشته و آناتومی و فیزیولوژی بینی را به خوبی بشناسد، عارضه ای ندارد و عوارض آن مانند هر عمل جراحی دیگر است.
عضو انجمن رینوپلاستی ایران ادامه داد: استفاده از ژل برای زیبایی نمی تواند جایگزین عمل جراحی بینی شود، و فقط در موارد با اشکالات جزئی بینی مانند فرورفتگی آن کاربرد دارد.
وی اظهار کرد: تزریق ژل برای فرم دادن بینی یک روش موقتی است و امکان برگشت به حالت اولیه وجود دارد و به متقاضیان زیبایی بینی توصیه می شود فریب تبلیغات اینگونه روشها را نخورند.
وی گفت: از سوی دیگر با تزریق ژل امکان جراحی زیبایی بینی وجود ندارد، مگر اینکه ژل استفاده شده کیفیت خوب داشته و دچار عفونت نشود در صورتی که این ژل ها اغلب چینی هستند و از کیفیت مناسب برخوردار نمی باشند.

*برخورد با پزشکان متخلف در زمینه زیبایی بینی
مدیر اجرایی سازمان نظام پزشکی مشهد نیز گفت: جراحی های زیبایی بینی در حیطه فعالیت پزشکان متخصص جراح گوش، حلق و بینی و متخصصان جراح پلاستیک است.
دکتر هادی بیژن نژاد افزود: استفاده از ژل و تزریق آن در بینی به منظور کوچک کردن و شکل دادن آن یک روش علمی و دانشگاهی نیست و با عوارض مختلف همراه است.
وی اظهار کرد: تاکنون شکایت های مختلف از پزشکی که تزریق ژل بینی انجام می داد به نظام پزشکی مشهد ارسال شده که پس از بررسی های کارشناسی وی به چند سال محرومیت از طبابت در کل کشور محکوم شده است.
وی گفت: 90 درصد شکایت های مربوط به جراحی های بینی در نظام پزشکی مشهد مربوط به زنان است.
دکتر بیژن نژاد افزود: راضی نبودن از شکل بینی، برگشت به حالت اولیه و ایجاد عارضه از مهم ترین موارد شکایت های بیماران در جراحی های زیبایی بینی است.
وی اظهار کرد: در صورتی که خطای پزشک در این جراحی ها ثابت شود، محکومیت پزشک از تذکر کتبی تا توبیخ، تعطیلی مطب و انفکاک دائم از کار پزشکی را در پی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha