عضو هیات مدیره انجمن سرطان ایران با اشاره به این که تنها 7 درصد سرطان ها ژنتیکی و 93 درصد، تغییرات سلولی ملکولی است گفت: با شناخت ژنوم انسانی و مقایسه تغییرات سلول ها می توان جلوی مکانیزم هایی را که در آینده سلول ها را سرطانی می کند، گرفت.

با شناخت ژنوم، 93 درصد سرطان ها قابل جلوگیری است

سلامت نیوز: عضو هیات مدیره انجمن سرطان ایران با اشاره به این که تنها 7 درصد سرطان ها ژنتیکی و 93 درصد، تغییرات سلولی ملکولی است گفت: با شناخت ژنوم انسانی و مقایسه تغییرات سلول ها می توان جلوی مکانیزم هایی را که در آینده سلول ها را سرطانی می کند، گرفت.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، ناصر پارسا روز شنبه در دومین کنگره پزشکی شخصی با اشاره به این که دوره درمان فیزیکی و سنتی به پایان رسیده است، گفت: امروزه با تشخیص بیومارکرها (شاخص های زیستی) در مولکول های بدن می توانیم تشخیص زودرس بیماری ها را پیش بینی کنیم، تکنولوژی هایی که قادر به تشخیص و درمان است باید کاربردی شوند؛ همچنین با شناخت ژنوم انسانی و مقایسه تغییرات می توان به سمت درمان صحیح پیش رفت و هم اکنون 270 نوع سرطان در مرحله اول قابل تشخیص و درمان است.


عضو هیات مدیره انجمن سرطان ایران اظهار کرد: بیش از 45 هزار پروتئین از 25 هزار ژن ساخته شده؛ در حالی که تنها 50 هزار ژن شناخته شده است و شناخت کامل هر پروتئین می تواند به شناخت یک بیماری بیانجامد؛ عوامل محیطی در ابتلای افراد به سرطان نقش زیادی دارد و در یک سلول سرطانی 100 درصد تغییرات ژنتیکی حاصل می شود.


پارسا با اشاره به این که تضمین سلامت مردم در مطالعات سلولی مولکولی است افزود: ژن مانند اثر انگشت افراد با یکدیگر متفاوت است و هر شخص امضای پزشکی خود را دارد.


وی ادامه داد: با توجه به این که سرطان‌های ارثی در همه دنیا موضوع مهمی است اگر در خانواده‌ای شیوع سرطان زیاد باشد و پزشک امکان منشأ ارثی را محتمل بداند، افراد می توانند با مراجعه به مشاوره ژنتیک و آزمایش‌های لازم ، احتمال بروز سرطان را بررسی و از روش‌های پیشگیرانه‌ استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha