یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳

نده بررسی کرده ام که خودمان علت بیکاری در جامعه هستیم. باور کنید با یک حساب سرانگشتی می‌توانیم بسیاری از تولیدات داخلی را حمایت کرده و اشتغال ایجاد کنیم.

شاهدان عقد ضامنان وام ازدواج شوند

سلامت نیوز-*عبدالرضا عزیزی: بنده ارتباط مستقیم با جوانان دارم. زندگی بسیاری از آنها به وام ازدواج وابسته است. برخی‌ها برای تشکیل زندگی به همان وام ازدواج سه‌میلیون تومان وابسته بودند، چه برسد به وام ازدواج 10 میلیون، 15‌میلیون و 20‌میلیون تومانی.

به گزارش سلامت نیوز، آرمان نوشت: ما خوشبختانه وام ازدواج 10‌میلیون تومانی را در کمیسیون اجتماعی مجلس به 15‌میلیون تومان افزایش داده و آن را به کمیسیون تلفیق مجلس فرستادیم که امیدواریم وام ازدواج 15‌میلیون تومانی تصویب شود. در واقع با تصویب این مبلغ وام به هر کدام از زوج‌ها 15‌میلیون تومان داده می‌شود و باید گفت که گره بسیاری از مشکلات آنها از این طریق باز خواهد شد، حتی در شهرهای بزرگ هم اگر جوانان تشریفات را کنار بگذارند و ریخت و پاش نکنند، به راحتی با وام ازدواج 30‌میلیون تومانی می‌توانند عروسی بگیرند.

تازه وام 30‌میلیون تومانی زوج‌ها در شهرستان‌ها اضافه هم خواهد آمد، چرا که در شهرستان‌ها هزینه‌های عروسی بسیار پایین‌تر است. از سوی دیگر، باید بگویم که به عقیده من نباید بانک‌ها برای اعطای وام ازدواج سخت بگیرند. آن چنان که شاهد هستیم برای داشتن ضامن مشکلات زیادی در سر راه جوانان است. بنده پیشنهاد می‌کنم همان دو نفر که شاهد عقد بوده و پشت قباله سند ازدواج عروس و داماد را امضا می‌کنند، ضامن وام ازدواج زوج‌ها هم باشند. در واقع همان دو نفر برای اعطای وام ازدواج کفایت می‌کنند. اینکه ضامن حتما باید کارمند رسمی باشد کمی جوانان را دچار مشکل می‌کند. این در حالی است که بانک‌ها هم می‌خواهند پول بدهند و سختگیری‌هایشان ناشی از این است که مطمئن شوند بالاخره پولشان برمی‌ گردد. در واقع باید حداقل‌ها را از زوج‌ها بگیرند. درست است که عده‌ای می‌گویند با وام ازدواج جوانان مقروض می‌شوند، اما باید بگویم در کشورهای دیگر هم مردم خانه می‌خرند، مقروض می‌شوند. ماشین می‌خرند، مقروض می‌شوند. در واقع افراد در سراسر دنیا تا زنده هستند، مقروض‌اند. این‌طوری نیست که بگوییم قرض داشتن به ضرر زندگی مردم است. در واقع مردم با قرض داشتن زندگی خود را تشکیل می‌دهند. البته در خارج از کشور افراد در صورت مقروض بودن شغل داشته و مبالغ اقساط خود را پرداخت می‌‌کنند.

بنده بررسی کرده ام که خودمان علت بیکاری در جامعه هستیم. باور کنید با یک حساب سرانگشتی می‌توانیم بسیاری از تولیدات داخلی را حمایت کرده و اشتغال ایجاد کنیم. در واقع اگر ما درست مدیریت کنیم، مشکل بیکاری حل خواهد شد. یکی از گرفتاری‌های ما این است که نمی‌دانیم اقتصاد مقاومتی چیست، در حالی که مفهومش این است که از تولیدات حمایت شود، اما برخی‌ها خوب حمایت نمی‌کنند. تاخیر در ازدواج نشات گرفته از موارد مختلفی است. اولین مورد به نظر بنده این است که حدود 60 تا 70‌درصد راه‌یافتگان به دانشگاه بانوان هستند.

از این رو وقتی خانمی در حال درس خواندن است، رغبتی برای ازدواج ندارد. به تبع آقایانی هم که ادامه تحصیل می‌دهند همین شرایط را دارند، چون دروس به ویژه در مقطع دکترا سنگین است و این عامل می‌تواند رغبت جوانان را برای ازدواج از بین ببرد. در واقع به این افراد نمی‌توانیم بگوییم که درس نخوانند. عامل بعدی بیکاری و عدم امنیت شغلی است که می‌تواند نقش موثری در تاخیر ازدواج داشته باشد. سومین مورد هم تبلیغات بیش از حد ماهواره‌های خارجی است که روی جوانان بسیار تاثیر دارد و اغلب آنها فکر می‌کنند که اگر مجرد بمانند برایشان خوب است. در واقع تمامی این موارد به نوعی آسیب هستند و ما امروزه در جامعه با پدیده تاخیر در ازدواج رو به رو هستیم.

* رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha