رئیس مركز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت گفت:‌ از زمانی كه ببر و شیرها در باغ وحش ارم از بین رفتند تمام افرادی كه با آنها در تماس بودند تحت كنترل قرار داشتند و تاكنون هیچ مورد ابتلای انسانی به مشمشه گزارش نشده است.

سلامت نیوز :  رئیس مركز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت گفت:‌ از زمانی كه ببر و شیرها در باغ وحش ارم از بین رفتند تمام افرادی كه با آنها در تماس بودند تحت كنترل قرار داشتند و تاكنون هیچ مورد ابتلای انسانی به مشمشه گزارش نشده است.

محمد مهدی گویا  با بیان اینكه مشمشه بیماری‌ است كه بر اثر تماس حیوان با انسان منتقل می‌شود، اظهار داشت: شانس انتقال این بیماری از حیوان بیمار به انسان كم است و ابتلای آن از انسان به انسان بسیار نادر است.

وی با بیان اینكه فرد مبتلا به 4 فرم می‌تواند به این عارضه مبتلا شود  افزود: اولین فرم ابتلا به این عارضه از طریق پوست است كه میكروب از راه زخم‌های پوستی كه روی بدن انسان است بر اثر تماس با حیوان بیمار وارد بدن انسان می‌شود.

گویا با اشاره به اینكه راه دوم از طریق دستگاه تنفسی است تصریح كرد: فرم پوستی ایجاد زخم پوستی و بزرگی غدد لنفاوی روی آن نقطه از بدن می‌كند و فرم تنفسی می‌تواند در دستگاه تنفسی زخم ایجاد كرده و برونشیت و آبسه داخل ریه را موجب شود و از طرفی فرد را به ذات‌الریه مبتلا كند.

وی خاطرنشان كرد: فرم دیگر این است كه میكروب از 2 راه تنفسی و پوستی وارد جریان خون بیمار شود كه فرم خطرناك این بیماری محسوب می‌شود.

گویا یادآور شد: شكل چهارم و نهایی این بیماری این است كه برخی مبتلایان دچار فرم مزمن نوع جلدی می‌شوند.

رئیس مركز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت ادامه داد: از زمانی كه ببرها و به دنبال شیرها مردند بلافاصله تماس كسانی كه با این ببر در تماس بودند تحت كنترل گرفته شد و خوشبختانه هیچ موردی از بیماری انسانی مشمشه تاكنون نشده است.

وی در پاسخ به این پرسش كه آیا گربه‌ها این بیماری را وارد شهر كرده‌اند یا نه، گفت: هنوز چیزی در این زمینه گزارش نشده است و هیچ موضوعی در این زمینه اثبات و تأیید نمی‌شود. این موضوع با سازمان دامپزشكی ارتباز دارد و آنها هستند كه باید پاسخگو باشند.
فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha