با گشت‌های موجود بررسی زیست‌محیطی واحدهای صنعتی هر 50 سال یك‌بار ممکن می‌شود...

سركشی محیط‌زیست از واحدهای آلاینده نیم قرن به نیم قرن!

سلامت نیوز:با توجه به اینكه در نیمه دوم سال حجم آلاینده‌ها زیاد است، اقدامات بیشتری برای كاهش آلایندگی توسط ادارات محیط‌زیست صورت می‌گیرد. از آنجایی كه پدیده وارونگی دما هم وجود دارد، برنامه كنترل و پایش منابع تولید آلایندگی در استان‌های بزرگ كشور به جریان می‌افتد.

به گزارش سلامت نیوز، جوان نوشت: در راستای كنترل آلایندگی واحدهای فعال در تهران بیش از هزار و 500 واحد خدماتی، صنعتی و بیمارستانی در نقاط مختلف شهر شناسایی و پایش این واحدها از اول مهر در طرح جدید پایش آغاز شده است. در طرح پایش واحدهای آلاینده علاوه بر پایش واحدهای صنعتی، زباله‌سوزها، پایانه‌های مسافری و كارگاه‌های شن و ماسه نیز در این طرح مورد بررسی قرار می‌گیرند. 

 

در همین رابطه معاون پایش و نظارت اداره كل محیط‌زیست استان تهران درباره آخرین برنامه‌های در حال اجرا برای كاهش آلودگی هوای تهران گفت: «برخورد با كامیون‌ها و خودروهای سنگین فرسوده و فاقد معاینه فنی یكی از مهم‌ترین راهكارها است كه این مهم دست‌كم تا 15 بهمن ماه ادامه می‌یابد. طی دستورالعمل تعیین شده پلیس و دست‌اندركاران ذیربط با این خودروها در صورت تردد در شهر برخورد خواهند كرد.»
  
هدف ما رفع آلودگی است
محمد رستگاری درباره برخورد با صنایع آلاینده در سطح استان توضیح داد: «بحث پایش از واحدهای كوچك و بزرگ صنعتی در سطح استان همه روزه  و ابزارهای قانونی برای برخورد با واحدهای متخلف انجام می‌گیرد. تعدادی از واحدها دارای مجوز و تعدادی از واحدها فاقد مجوز هستند كه در صورت انتشار آلودگی از سوی واحدها برخوردهای لازم همانند معرفی به مرجع ذیصلاح ‌قضایی و حتی پلمب نیز وجود دارد.»
وی افزود: «واحدهای فاقد پروانه و شناسنامه در صورت پلمب، دیگر بازگشایی نمی‌شوند، اما برای واحدهای دارای پروانه و شناسنامه راهكارهای دیگری وجود دارد؛ اخطار پیش از پلمب، معرفی به مراجع قضایی و حتی گرفتن تعهد برای جلوگیری از انتشار آلایندگی بخشی از این راهكارها است.»
 معاون پایش و نظارت اداره كل محیط‌زیست استان تهران تأكید كرد: «هدف ما جلوگیری از ادامه فعالیت واحدهای صنعتی نیست و ما با فعالیت بدون آلایندگی مشكلی نداریم، بلكه با واحدهای آلاینده طبق قانون برخورد می‌كنیم. هدف ما رفع آلودگی است و در این رابطه با كسی تعارف نداریم و در صورت بروز آلودگی از سوی واحدها، با آنها برخورد خواهیم كرد و این پایش و نظارت همه روزه از سوی متولیان امر ادامه دارد.»
وی تصریح كرد: «اینكه واحد صنعتی كوچك یا بزرگ تعطیل شود، هنر نیست، بلكه هنر از بین بردن آلودگی واحدهای آلاینده است و این پایش مستمر با جدیت ادامه دارد.»
  
جریمه‌ها چه می‌شود؟
این واحدهای صنعتی آلاینده اگر در صورت دریافت اخطار به اصلاح مشكلات خویش بابت رفع آلایندگی نپردازند، به سازمان امور مالیاتی معرفی می‌شوند كه مشمول یك‌درصد عوارض آلودگی به شهرداری‌ها خواهند شد. شهرداری‌ها هم موظف هستند این مبلغ دریافتی را صرف كارهای زیست‌محیطی كنند. 
دوره مالیاتی برای واحدهای صنعتی آلاینده كه باید عوارض یك‌درصدی آلودگی را پرداخت كنند، سه ماهه است و در صورت پایش آن واحد صنعتی و اصلاح امور آلایندگی، دیگر مشمول پرداخت عوارض نخواهد بود. 
پایش‌های واحدهای صنعتی آلاینده و غیرآلاینده به دو صورت خوداظهاری و پایش مستقیم انجام می‌گیرد و رویكرد اخطار و معرفی به امور مالیاتی شامل حال واحدهای صنعتی آلاینده خواهد شد. واحدهای صنعتی غیرفلزی همانند آسفالت و سیمان در رتبه نخست صنایع آلاینده قرار دارند. 
   
تهران همیشه ركورددار
بر اساس فهرست جدید منتشر شده در سال گذشته، استان‌های تهران با 306، آذربایجان شرقی با 131، فارس 129 و خراسان رضوی 123 صنعت ركورد‌دار صنایع آلاینده كشور شده‌اند و پس از آنها به ترتیب استان‌های اصفهان، همدان، زنجان و خوزستان قراردارند. 
در استان تهران نیز نام صنایعی همچون داروسازی پاكدارو و دكتر عبیدی، شیر پاستوریزه پاك، داروسازی تهران شیمی، تولید دارو، شهرك صنعتی هشتگرد، شهرك نفت بهران و پالایشگاه تهران به عنوان صنایع آلاینده به چشم می‌خورد. 
این در حالی‌‌است كه به نظر می‌رسد تعداد گشت‌های پایش صنایع در كشور بسیار پایین است؛ به طور مثال در پایتخت كه باید بیشتر از سایر استان‌ها امكانات داشته باشد، تنها پنج گشت پایش زیست‌محیطی فعال است. 
در واقع با احتساب پایش روزانه سه واحد توسط هر یك از این گشت‌ها باید گفت كه برای 46 هزار واحد صنعتی شناسایی شده توسط اداره كل محیط‌زیست استان تهران شاید حدود 10 سال طول بكشد تا این واحدها یكبار مورد پایش قرار گیرند. 
این در حالی‌‌است كه با حدود 175 هزار واحد كارگاهی، تولیدی در استان شاید پایش هر یك از آنها با امكانات كنونی حتی در صورت شناسایی، حدود نیم قرن زمان لازم باشد و بدین ترتیب برای پایش مجدد نیم قرن دیگر نوبت به آنها می‌رسد! در اصل به همین دلیل است كه محیط‌زیست استان به پایش هزار و 500 واحد خدماتی برای پایش بسنده كرده است. 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha