سلامت نیوز : رییس مركز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت از تحلیل نتایج اجرای آزمایشی غربالگری فنیل كتونوری (PKU) خبر داد و گفت: در صورتی كه این تحلیل‌ها از نظر هزینه اثربخشی مستندات لازم را برای وزارت بهداشت فراهم كند، غربالگری فنیل كتونوری برای تمام نوزادان كشور اجرایی خواهد شد.

دكتر كوروش اعتماد در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اقدامات انجام شده برای غربالگری برخی بیماری‌های ژنتیكی در كشور، گفت: غربالگری فنیل كتونوری برای نوزادان كشور به صورت آزمایشی در چند استان كشور اجرا شد و اكنون نتایج این مطالعات مقدماتی در حال تحلیل است.

وی ادامه داد: پس از پایان بررسی‌ها، اگر از نظر هزینه اثربخشی مستندات لازم فراهم شود، غربالگری فنیل كتونوری نیز مانند غربالگری هایپوتیروئید برای تمام نوزادان انجام خواهد شد.

دكتر اعتماد در مورد غذای مورد استفاده بیماران فنیل كتونوری نیز گفت: این نوزادان از شیر مصنوعی استفاده می‌كنند كه هزینه‌ آن زیاد است. بر این اساس مقرر شده معاونت غذا و دارو با اختصاص یارانه به برخی از كارخانه‌های دارویی، غذای مناسب این‌ بیماران تولید شود.

وی در مورد دیگر برنامه‌های وزارت بهداشت برای غربالگری بیماری‌های ژنتیكی گفت: چندین برنامه ژنتیك در حال حاضر در دستور كار است. به عنوان مثال اقدامات لازم برای بیماری «نقص لوله‌های عصبی» در استان گلستان در حال اجرای آزمایشی است. اقداماتی نیز در مورد كمبود آنزیم G6PD كه علایم فاویسم را نشان می‌دهد، در حال انجام است.

رییس مركز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت تاكید كرد: حتی افزایش یك ساعت بر طول عمر انسان‌ها هیچ جای بحثی ندارد و باید حتما انجام شود. اما از آنجا كه منابع وزارت بهداشت محدود است در مورد غربالگری بیماری‌ها باید به این نتیجه رسید كه غربالگری بیماری مربوطه حتما در كمك به بیماران موثر بوده و امكانات لازم برای درمان بیماران پس از غربالگری وجود دارد. در مجموع باید هزینه اثربخشی غربالگری بیماری مربوطه مشخص شود.

وی در پایان از برگزاری نشست دو روزه بیماری‌های غیرواگیر از دهم تا یازدهم اسفند ماه خبر داد و گفت: در جهت كنترل عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر این نشست با وزارتخانه‌های موثر در كنترل عوامل خطر بیماری‌ها برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha