رئیس انستیتو روانپزشکی تهران با بیان این که آموزش های موجود پیش از ازدواج ناکارآمد است، گفت: هنگام آزمایش خون قبل از ازدواج یک یا دو ساعت به این موضوع پرداخته می شود که آن هم به صورت سنتی و ناکارآمد است.

آموزش های کنونی پیش از ازدواج ناکارآمد است

سلامت نیوز:   رئیس انستیتو روانپزشکی تهران با بیان این که آموزش های موجود پیش از ازدواج ناکارآمد است، گفت: هنگام آزمایش خون قبل از ازدواج یک یا دو ساعت به این موضوع پرداخته می شود که آن هم به صورت سنتی و ناکارآمد است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر جعفر بوالهری امروز یکشنبه در نشست خبری چهلمین سالگرد تاسیس انستیتو روانپزشکی تهران در محل دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: این روند باید تغییر پیدا کند تا زوجین آموزش کافی و مناسب را سپری و سپس زندگی زناشویی را آغاز کنند.
وی با اشاره به این که زوجین یاید 6 ماه تا 2 سال قبل از ازدواج مشاوره دریافت کنند، گفت: دیگر شاهد جامعه سنتی نیستم که افراد شناخت از هم داشته باشند، به همین دلیل به خانواده ها توصیه می شود مشاوره قبل از ازدواج را جدی بگیرند .
رئیس انستیتو روانپزشکی تهران به تصویب سند سیاست ایمنی و پیشگیری خشونت خانگی اشاره کرد و گفت: این موضوع با همکاری دستگاه های مختلف از جمله وزارت بهداشت و قوه قضائیه در حال اجرا است.
بوالهری ادامه داد که این مجموعه حدود 10 سال روی این موضوع فعالیت علمی داشته و توانسته مدل مداخلات آن را تدوین کند.
وی اظهار کرد که پیشگیری از خشونت خانگی در شهرهای ساوجبلاغ، تهران، دزفول و برخی از استان ها از جمله گلستان به صورت آزمایشی به اجرا درآمده است.
رئیس انستیتو روانپزشکی تهران ادامه داد که قبلا مقوله خشونت در ایران متولی خاصی نداشت و زمانی که منجر به صدمه و آسیب می شد، مجموعه های نیروی انتظامی و دادگاه ها وارد این موضوع می شدند.

** مراکز تحقیقات سلامت معنوی راه اندازی شد
وی به راه اندازی اولین مرکز تحقیقات سلامت معنوی در سال جاری اشاره کرد و گفت: درمانگاه مداخلات معنوی هم حدود یک هفته قبل راه اندازی شد.
بوالهری یکی از موضوعاتی را که در این انستیتو به صورت علمی روی آن کار شده است، تاثیر معنویت در سلامت روان اعلام کرد و گفت: حدود 30 سال در این زمینه فعالیت علمی انجام گرفته و دخالت معنویت در سلامت روان از جمله روابط اجتماعی، سازگاری فرد و روابط جنسی از یافته های این تحقیق است.
وی اظهار کرد: این موضوع به سرعت در دانشگاه ها در حال گسترش است و مقبولیت جهانی هم پیدا کرده است.
رئیس انستیتو روانپزشکی تهران به شیوع مشکلات جنسی زوجین اشاره کرد و گفت: این پدیده روانی و اجتماعی در جامعه شیوع پیدا کرده و امکان مداخلات عملی و موثر آن هم کم است.
وی افزود: برخی از مسئولان به دنبال استفاده از روش های سنتی ناکارآمد و قدیمی برای رفع این معضل هستند که این نگاه باید تغییر پیدا کند.
انستیتو روانپزشکی تهران یکی از بزرگترین مراکز تخصصی آموزشی، پژوهشی و درمانی روانپزشکی و روانشناسی بالینی است که در حال حاضر وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران می‌باشد.
این مرکز در سال 1356 با عنوان مرکز آموزشی-رزیدنسی تاسیس شد و پس از انقلاب در سال 1358 به نام فعلی تغییر نام یافت. در فروردین ماه 1392 که دانشگاه علوم پزشکی ایران مجدداً احیا شد، این انستیتو نیز بار دیگر به عنوان زیر مجموعه‌ای از این دانشگاه در آمد.

**افسردگی بزرگ ترین مشکل بهداشت روانی در ایران است
دکتر احمد محیط مشاور سازمان جهانی بهداشت نیز در این نشست به افزایش مسائل اجتماعی در ایران و سایر کشورهای دنیا اشاره کرد و گفت: از نظر اپیدمیولوژی و آماری، بزرگ ترین مشکل بهداشت روانی در ایران و بسیاری از کشورهای دنیا، افسردگی است و به واقع در حوزه بهداشت روان، افسردگی بالاترین سطح بیماری را به خود اختصاص داده است.
وی با اشاره به این که افسردگی فقط غمگین بودن نیست، گفت: افسردگی، کاهش اعتماد شخص به خودش است و مهمترین علامت آن ناتوانی در درک توانایی خود می باشد که همراه با علامتی مانند مشکل در خواب و اختلال خلق و خو است.
محیط همچنین در خصوص وقوع زلزله های مکرر اخیر در بسیاری از مناطق کشور، گفت: در جریان زلزله علاوه بر آسیب های جسمی، افراد دچار صدمات روانی می شوند که باید خدمات مناسب به این افراد ارائه شود.
وی تصریح کرد: همه نیازهای این آسیب دیدگان شامل اسکان و تغذیه نیست و خدمات درمانی مناسب هم باید به افراد صدمه دیده ارائه شود که این کار با مشارکت همه دست اندرکاران این حوزه میسر خواهد بود.
محیط همچنین انستیتو روانپزشکی تهران را از بی نظیرترین مراکز تحقیقاتی در منطقه دانست و گفت: در منطقه، چهار مرکز تحقیقاتی مهم و معتبر وجود دارد که یکی از انها این مجموعه است.
مشاور سازمان جهانی بهداشت گفت: این چهار مجموعه در کشورهای ایران، مصر، مراکش و پاکستان وجود دارد و همکاری های علمی خوبی با سازمان جهانی بهداشت دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha