هزینه تحصیل برای مهاجرین افغان امسال ۴۰۰هزار تومان شده است، که خیلی از بچه‌ها بدلیل فقر شدید خانواده ناچار به ترک تحصیل هستند.

ازدواج و کودکان کار مهم‌ترین دلایل ترک تحصیل در خراسان رضوی

سلامت نیوز: هزینه تحصیل برای مهاجرین افغان امسال ۴۰۰هزار تومان شده است، که خیلی از بچه‌ها بدلیل فقر شدید خانواده ناچار به ترک تحصیل هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: 40 درصد از ترک تحصیل دانش‌آموزان استان به موضوع ازدواج دختران و کودکان کار مربوط می‌شود.

رضا صابری تولایی، بیان کرد: عوامل ترک تحصیل دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول به ترتیب شامل ازدواج دختران، بچه‌های کار، تعصبات خانواده‌ها، نبود انگیزه در میان دانش‌آموزان، مدارس مختلط، کمبود منابع مالی برای اجرای طرح روستامرکزی و مهاجرت دانش‌آموزان است.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به اینکه «در موضوع ترک تحصیل، مقطع ابتدایی و متوسطه اول بسیار مهم هستند»، تصریح کرد: در مقطع متوسطه دوم دانش‌آموزان وارد مرحله‌ سنی می‌شوند که شرایط آن‌ها متفاوت می‌شود و با استقلالی که پیدا می‌کنند می‌توانند همزمان با تحصیل در مدارس بزرگسالان و آموزش از راه دور نیز تحصیل کنند.

صابری عنوان کرد: هدف از طرح روستامرکزی این است که دانش‌آموزان از روستاهای دورافتاده به روستاهای مرکزی منتقل شوند و در آن‌جا تحصیل کنند. اخیراً به دلیل کمبود منابع مالی سرویس‌دهی برای ایاب و ذهاب دانش‌آموزان با مشکل مواجه شده است.

وی با اشاره به اینکه «آموزش و پرورش، متولی اصلی پوشش تحصیلی نیست»، اضافه کرد: آموزش و پرورش در این موضوع ممکن است 20 درصد در ارتقای نرخ پوشش تحصیلی نقش داشته باشد. سایر سازمان‌ها همچون بخشداری، فرمانداری، دهیاری، کمیته امداد، بهزیستی و... نیز در این موضوع نقش دارند. نقش دستگاه‌های دیگر نسبت‌به آموزش و پرورش در زمینه پوشش تحصیلی پررنگ‌تر است. آن‌ها باید کمک کنند تا دانش‌آموزان ترک تحصیل کمتری داشته باشند.

صابری افزود: فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و دهیاری‌ها باید اولیای دانش‌آموزان را توجیه کنند و بهزیستی و کمیته امداد نیز باید کمک‌های مالی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در مقطع متوسطه اول 2200 مدرسه در سطح استان داریم، اظهار کرد: از این تعداد، 440 مدرسه مختلط هستند. این مدارس اغلب در مناطق روستایی و دوردست قرار دارند.

صابری با بیان اینکه تلاش می‌کنیم تعداد مدارس مختلط را کاهش دهیم، ادامه داد: در سال 91، 24.1 درصد از مدارس مختلط بوده‌اند و در حال حاضر این آمار به 20 درصد رسیده است. حدود یک‌پنجم مدارس مقطع متوسطه اول استان مختلط هستند. برخی از خانواده‌ها نسبت به مدارس مختلط حساسیت دارند و ممکن است دختران خود را به همین دلیل به مدرسه نفرستند.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی تصریح کرد: مهمترین عامل ترک تحصیل دانش‌آموزان خراسان رضوی در مقطع متوسطه اول ازدواج دختران است. این عامل 24 درصد از ترک تحصیل‌ها را به خود اختصاص می‌دهند. وجود مدارس مختلط به‌عنوان عامل چهارم و یا پنجم ترک تحصیل است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha