یماریهای قلبی، عروقی و حوادث جزو شایع ترین بیماریهایی است که در سن سالمندی بروز می کند.

رییس اداره سالمندان وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی درباره روند شیوع بیماریهای مزمن در سالمندان معتقد است: با توجه به تحقیقات انجام شده در خصوص شایع ترین بیماریهای سالمندان، بیماریهای مزمنی همچون بیماریهای قلبی، عروقی و حوادث از جمله این دسته بیماری ها شناخته می شود واین در حالی است که بیشتر این بیماری ها در افراد سالمند قابل پیشگیری است.

دكتر پریسا طاهری در ادامه ابراز داشت: سقوط در افراد سالمند یکی از مشکلاتی است که این گروه با آن مواجه بوده و به خاطر پوکی استخوان تا بهبودی کامل رنج زیادی را تحمل می کنند. و علاوه بر این در بسیاری از افراد مسن دستیابی به توانایی های گذشته غیر ممکن می شود.

وی درخصوص اقدامات وزارت بهداشت برای جمعیت سالمند کشور گفت: متولیان امور سالمندان در وزارت بهداشت دو راهکار را برای رسیدگی به این افراد در نظر گرفته اند. طرح اول مربوط به اصلاح شیوه زندگی سالمندان است که به صورت کتابچه ای با موضوعات تغذیه و ورزش های سالمندی در اختیارشان قرار می گیرد.

طاهری افزود: وزارت بهداشت بسته هایی را تهیه کرده که درآن مدیریت پزشک وغیر پزشک در نظر گرفته شده است تا افراد بتوانند خدماتی را به سالمندان ارائه دهند.

رییس اداره سالمندان وزارت بهداشت هدف از اجرای طرح بسته خدمتی سالمندان را ارتقای سطح کیفی در زندگی سالمندان دانست وگفت:به طور کلی هدف از فعالیت های  این چنینی این است که به افراد سالمند در جامعه بیشتر توجه شود وبرای محقق شدن این امر باید مشکلات سالمندان شکننده وآسیب پذیر را به شکل جامع تری بررسی کنیم .

وی معتقداست شایع ترین مشکلات قشر سالمند را مشکلات اقتصادی و اجتماعی تشکیل می دهد و بیشتر این معضلات مربوط به کارهایی همچون خرید، حمام کردن و غذا درست کردن است که توانایی کافی را برای انجامش ندارند.

طاهری تصریح کرد: سالمندان توجه می خواهند ونیاز به ترحم ندارند.این حق هر سالمندی است که نیازهای مادی ومعنوی خود را دریافت کند چرا که سالمند بخشی از جامعه است وما نسبت به تمام افراد جامعه حق داریم.

رییس اداره سالمندان در ادامه در خصوص سن غربالگری سالمندان گفت: باید افرادی که در سنین 50 تا 55 هستند، غربالگری شوند تا دوره سالمندی  را با آرامش بیشتری سپری کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha