سلامت نیوز : درحال حاضر بیش ازدو هزاردندانپزشک توانایی های لازم را کسب کرده اند، تا از سمنت دندانی به جای کشیدن دندان های دارای پوسیدگی عمیق استفاده كنند.

رییس مرکز تحقیقات اندودانتیست دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، به عنوان مخترع ایرانی سمنت دندانی وبرگزیده شانزدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی، موفق به چاپ مقاله خود در مجله تحقیقات دندانپزشکی(این مجله دارای مقام دوم در بین تمام مجلات علمی در رشته های علوم دندانپزشكی دنیااست) شده است.
به گزارش وب دا از دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، دکتر سعید عسگری درحاشیه برگزاری شانزدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی اظهار داشت: این مقاله با عنوان "درمان پالپ زنده در دندان های مولار (آسیای بزرگ) انسان" در مجله تحقیقات دندانپزشکی درسال 2010 میلادی به چاپ رسیده است.
به گفته وی، انجام درمان پالپ زنده با سمنت دندانی در مراکز بهداشتی – درمانی باعث می شود ، آن دسته از هموطنانی که تمکن مالی لازم برای انجام درمان ریشه در بخش خصوصی را ندارند با پرداخت هزینه های کمتر بتوانند دندان های خود را درمان کرده و در بسیاری از موارد دندان خود را حفظ کنند.
 دکترعسگری با بیان اینکه تحقیق بر روی "درمان پالپ زنده" یکی از بزرگ ترین کارآزمایی های بالینی تصادفی درعلم دندانپزشکی در ایران و جهان به شمار می آید، گفت: با همکاری مسوولان وزارت بهداشت، کارآزمایی بالینی تصادفی پالپ زنده به صورت چند مرکزی وتوسط 23 همکار دندانپزشک بر روی بیش از 600 بیمار به آزمون گذاشته شد و وزارت بهداشت با اتکا به نتایج علمی این کارآزمایی، روش درمان پالپ زنده را در مراکز بهداشتی، درمانی تمام دانشگاه های علوم پزشکی کشور به اجرا گذاشته است.
دکترعسگری با بیان اینکه درحال حاضر بیش ازدو هزاردندانپزشک آموزش دیده برای ارایه این خدمت به بیماران توانایی های لازم را کسب کرده اند، گفت: هم اکنون سمنت دندانی در دسترس دندانپزشکان علاقه مند قراردارد تا به جای کشیدن دندان های دارای پوسیدگی عمیق، طی دو مرحله و به شرط "تشخیص درست" و"کاربرد تکنیک صحیح"، درمان پالپ زنده را به صورت موفقیت آمیز برای بیماران مراجعه کننده انجام دهند.
عسگری افزود: براساس آمار رسمی وزارت بهداشت، تعداد زیادی مردم و به ویژه کودکان 12 تا 18 سال با خطر پوسیدگی و از دست دادن دندان ها روبرو هستند، اما متاسفانه روند بی دندان شدن کودکان با شیب تندی در کشور ما مواجه بوده است.
وی گفت : بنابراین لازم است همه مردم وهمکاران دندانپزشک در سرتاسر کشور نهضت جدیدی را تحت عنوان "پیشگیری از کشیدن دندان" بخصوص در گروه های سنی کودکان، نوجوانان و جوانان ترویج کنند.
براساس آمار رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، هر ساله فقط در مراکز بهداشتی-درمانی دولتی که تحت نظر دانشگاه های علوم پزشکی اداره می شوند ، حدود دو میلیون دندان کشیده می شود. این درحالی است که تعداد زیادی از این دندان ها را می توان با درمان معالجه ریشه دندان حفظ کرد، اما به علت ضعف مالی بیشتر مراجعه کنندگان به مراکز بهداشتی، درمانی، متاسفانه این دندان ها در اغلب موارد با اصرار بیماران و با اکراه دندانپزشکان کشیده می شود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha