دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۱
کد خبر: 235211

چالش‌ها برای کویرگردان بسیار است اما طبیعت که گره خورده به ذات این گردشگری است خود با چالش حضور این کویرگردان روبه‌رو است تا آنجا که در آخرین اقدام حضور برخی از ماشین‌های دو دیفرانسیلی به کویر مرنجاب به واسطه شکایت سازمان محیط زیست لغو شد

کویرگردی در ایران به آخر راه رسیده‌ است؟

سلامت نیوز:«این دیگر گردهمایی آخر است»: حرفی است که سرپرست کلوپ لندرور سواران ایران و تور ایران لند تیریپس می‌زند و می‌گوید: «جدای از گرفتن مجوز قانونی از وزارت ورزش و فدراسیون موتورسواری و اتوموبیل رانی ایران مشکلاتی از قبیل خرابی ناگهانی ماشین‌های مسافران، خوراک، زمان‌بندی هماهنگی تیم و هماهنگی سلایق مختلف راننده‌ها و... راه را برای ادامه کار سخت کرده است» 


به گزارش سلامت نیوز، ابتکار نوشت: راه طولانی در پیش است، رمل‌های ماسه‌ای کویر کار را برای رانندگان سخت‌تر کرده‌اند تا حدی که بعضی از ماشین‌ها در رمل‌ها گیر می‌کنند. سرپرستان تیم ساعت‌ها در گیر بیرون کشیدن ماشین‌ها هستند و کویر با آسمان صاف و یکدستش از همین ابتدا خودی به لندی‌ها نشان می‌دهد. هنوز راه بسیاری تا قلب کویر مرکزی ایران باقی است، جایی در 45 کیلومتری شرق شهرستان جندق و در 30 کیلومتری شمال شهرستان خور از توابع استان اصفهان، روستایی به نام مصر یا کویر مصر که اهالی محلی هنوز آن را به نام مرزعه یوسف می‌شناسند. همانی که روزگاری روستای مصر را بنیان‌گذاشت و با شبانی و چراندن گوسفندان روزگار می‌گذراند. عمر این روستا شاید بیشتر از ۱۰۰ سال نباشد، اما تا به امروز با نام‌های مختلفی در بین اهالی محلی مشهور است. از زمانی که قنات‌های روستا یوسف خشک و کم آب شد و یوسف مجبور به حفر چاه با موتورهای دیزلی انگلیسی شد اهالی روستاهای همجوار نام دیگری برای این کویر گذاشتند، «چاه دراز».

با این حال این دریای شنی چه مصر باشد، چه روستای یوسف و چه چاه دراز برای کویرگردان اینجا جذابترین مناطق گردشگری ایران به حساب می‌آید که هرکسی را حتی اگر که یک‌بار به سراغش رفته باشد، اسیر افسون خود می‌کند. «برای ورود به طبیعت باید تجربه داشت والا شکست خواهی خورد» این را یکی از مدیران کلوپ می‌گوید. این چهاردهمین تجربه لندرور سواران ایران است. تجربه‌ای که با سختی آغاز می‌شود اما بالاخره با زحمت بسیار به سرانجام می‌رسد. رقص شعله‌های آتش زیر آسمان پر ستاره کویر مصر همه خستگی‌ها را از کویرگردان دور می‌کند. صبح که می‌شود همگی
کفش‌های شان را از پا درمی‌آوردند تا پاهای شان گرمای شن‌های روان را حس کند، با هر قدم، بیشتر به داغی شن‌ها عادت می‌کنند و لذت خاصی سراسر وجودتان را فرا می‌گیرد، سختی را به جان می‌خرند و به بالای تپه‌های شنی می‌روند تا از تماشای رمل‌های ماسه‌ای و صدای سکوت لذت بردند. 

هر ایرانی یک محیط‌بان


چالش‌ها برای کویرگردان بسیار است اما طبیعت که گره خورده به ذات این گردشگری است خود با چالش حضور این کویرگردان روبه‌رو است تا آنجا که در آخرین اقدام حضور برخی از ماشین‌های دو دیفرانسیلی به کویر مرنجاب به واسطه شکایت سازمان محیط زیست لغو شد. با این حال محمدرضا طاهر طالاری، یکی از مدیران تیم طبیعت گردی ایران‌لند تیریپس به «ابتکار» می‌گوید: هر ایرانی یک محیط‌بان است. تمام مردم باید برای بقا اکوسیستم اصل هر ایرانی یک محیط‌بان را رعایت کنند تا آیندگان از آن بهره ببرند. با وجود مشکلات ناشی از نبود حمایت‌‌های زیرساختی که اصلی‌ترین آنها، قوانین قدیمی و ناکارآمد در دفاع از محیط‌‌بان برای انجام وظایف محوله و تشخیص جرم و مجازات متناسب با آن در حوزه محیط زیست، به منظور پیشگیری از وقوع جرایم است و همچنین به رغم اقدامات مثبتی که برای ارتقای معیشت و رفاه محیط‌‌بانان صورت گرفته، با توجه به کمبود یا نبود لوازم و تجهیزات مورد نیاز و به تعداد کافی و به دلیل عدم اختصاص بودجه و اعتبار متناسب با آنچه بر عهده‌ سازمان حفاظت محیط زیست گذاشته شده است، اگر همه این اصل را رعایت کنند دیگر جنگل‌های مثل دو هزار و سه هزار مملو از زباله نخواهد بود، که نه به اکوسیستم ضرر برسد و نه زندگی حیوانات را تحت تاثیر قرار دهد. هیچکس دلش نمی‌خواهد کوچکترین آسیبی به کویری بزند که رمل‌های ماسه‌ای شفافش انعکاس آفتاب را به نمایش می‌گذارد. از زمان ورود به کمپ یک جعبه کیسه زباله به هر خانواده‌ای داده می‌شود تا زباله‌های خود را جمع کنند. 


در ادامه از طالاری یکی از مدیران کلوپ پرسیدیم آیا تا به حال به این فکر کردین که حضور با ماشین‌های دو دیفرانسیلی باعث می‌شود محیط طبیعی از بین برود و به طبیعت‌آسیب بزند، او در پاسخ می‌گوید: صد در صد هر کسی که تجربه سفر نداشته باشد به طبیعت ضرر می‌رساند، کلا وجود انسان‌ها در طبیعت آسیب‌زا است، خود ما هم که وارد طبیعت می‌شویم رد لاستیک‌های مان را می‌بینیم ولی تا جایی که امکان داشته باشد از در لاستیک‌های قبلی عبور می‌کنیم. نمی‌شود گفت صرفا وجود ماشین‌های دو دیفرانسیلی به طبیعت ضرر می‌رساند، نه دروغ است. ورود به طبیعت هم برای هر ماشین و انسانی ممنوع است و نه فقط ماشین‌های دو دیفرانسیلی؛ در کویر هم رد
چرخ ها می‌ماند و طول می‌کشد که از بین برود حتی رد پا انسان هم می‌تواند به طبیعت آسیب بزند ولی تا حد الامکان در سفرها به مکان‌های معمولی می‌رویم و به سراغ مکان‌هایی بکر و دست نیافتنی نمی‌رویم. به هر حال اما امروزه انسان در حال نفود به همه مکان‌ها است و نمی‌توان گفت تنها این طبیعت‌گردان هستند که طبیعت بکر را مخدوش می‌کنند. 


لغو مجوز‌های بی‌دلیل سفر 


با وجود اینکه اعضاء کلوپ لندرور سواران ایران با هدف جمع‌آوری زباله به کویر می‌روند، بعضی مواقع به دلیل‌های نامعلوم نزدیک به زمان سفر دستور لغو گردهمایی را دریافت می‌کنند. سرپرست این تور می‌گوید: «در مسیر گردهمایی دوازدهم پلیس راه سواد کوه مانع ورود ما شد و ۶٠ لندرور با حداقل ١٢٠ سرنشین در زیر آفتاب ٢ ساعت معطل شدند تا پلیس قانع شود مجوز رسمی است. با این حال سرپرست کلوپ لندرور سواران ایران و تور ایران لند تیریپس می‌گوید: «این دیگر گردهمایی آخر است و جدای از گرفتن مجوز قانونی از وزارت ورزش و فدراسیون موتورسواری و اتوموبیل رانی ایران مشکلاتی از قبیل خرابی ناگهانی ماشین‌های مسافران، خوراک، زمان‌بندی هماهنگی تیم و و هماهنگی سلایق مختلف راننده‌ها و... راه را برای ادامه کار سخت کرده است» راهی که به عنوان بخشی از فرصت‌های گردشگری در ایران به حساب می‌آید و حالا سختی راه کویرگردان را از ادامه راه باز داشته است. البته این سرنوشت تمامی این کویرگردان نیست ولی نبود ساز و کار اصولی برای گردشگری در ایران سبب شده است تا بسیاری از فرصت‌های جذب گردشگر در ایران بسوزد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha