رییس مركز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت نسبت به انتقال ایدز از طریق مصرف مواد محرك انرژی زا هشدار داد.

سلامت نیوز : به گزارش  ایسنا، دكتر محمد مهدی گویا در كنفرانس جامعه ایمن و بخش آمادگی جسمانی و ایروبیك در پیشگیری از اعتیاد و ایدز گفت: صحبت جامعه ایمن در سراسر جهان مطرح است و با ایجاد این برنامه در شهرهای مختلف در نظر دارد تا حوادث ترافیكی، ورزشی، داخل مدرسه، محیط كار و غیره را كاهش دهد. شاید در بحث جامعه ایمن به موضوعی كه كمتر پرداخته می‌شود رفتارهای پرخطر است كه فرد را در معرض ابتلا به بیماریهای مختلف قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: یكی از این بیماریها ایدز است. اعتیاد تزریقی و روابط جنسی ناسالم از جمله مخاطرات ابتلا به این بیماری هستند. اما حقیقت مسئله آن است كه انتقال بیماری ایدز تنها به این دو موضوع ختم نمی‌شود.


گویا افزود: ابتلا به عفونت HIV حتی می‌تواند ناشی از رفتارهایی باشد كه نمی‌توان آنها را رفتاری پرخطر تلقی كرد و ممكن است بدون اطلاع باشد. در این زمینه می‌توان به مصرف داروهای انرژی زا كه بدون اطلاع برای بدنی آماده برای انجام ورزش استفاده می‌شود اشاره كرد.

وی به ورزشكاران توصیه كرد كه در مصرف داروهای انرژی زا دقت لازم را داشته باشند. چرا كه برخی از این داروها می‌توانند فرد را در معرض ابتلا به عفونت‌ها قرار دهد.

رییس مركز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: رفتارهای پرخطر انتقال ایدز در حال تغییر است. ایدز پیچیده و گسترده شده و راه‌های ابتلا به آن در طول زمان در حال تغییر شكل است.

وی گفت: هنوز درمان قطعی برای مبتلایان به عفونت ایدز وجود ندارد. متاسفانه هنوز برخی علت ابتلا به این بیماری را یك رفتار ضد اجتماعی و ضد فرهنگی می‌دانند. در صورتی كه بسیاری از این بیماران هیچ یك از رفتارهای پرخطر را نداشته‌اند و به صورتی ناآگاهانه به این بیماری مبتلا شده‌اند.


وی در پایان با اشاره به درمان‌های موجود برای افزایش طول عمر بیماران مبتلا به ایدز گفت: با درمان‌های موجود می‌توان طول عمر این بیماران را افزایش داد تا این بیماران مانند دیگر مردم زندگی عادی داشته باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha