از هر دو نوجوان یک نفر به تلفن همراه خود اعتیاد دارد؛ خبری کوتاه اما تکان دهنده که باعث شده شرکت های بزرگ تولیدکننده گوشی های تلفن همراه به فکر چاره ای برای کاهش وابستگی نوجوانان به این وسیله باشند.

افزایش آمار خودکشی نوجوانان در پی اعتیاد به تلفن همراه

سلامت نیوز: از هر دو نوجوان یک نفر به تلفن همراه خود اعتیاد دارد؛ خبری کوتاه اما تکان دهنده که باعث شده شرکت های بزرگ تولیدکننده گوشی های تلفن همراه به فکر چاره ای برای کاهش وابستگی نوجوانان به این وسیله باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا زندگی، پس از انتشار این آمار شرکت اپل خبر از راه اندازی اتاق فکری به منظور در نظر گرفتن راهکارهای کاهش میزان استفاده نوجوانان از تلفن همراه داد. در واقع، این شرکت به دنبال شیوه ای است برای افزایش قدرت نظارتی والدین بر کمیت و کیفیت استفاده فرزندانشان از تلفن همراه. روان شناسان بر این عقیده هستند که کارخانه های ساخت تلفن همراه باید یک سیسم هشداردهنده برای گوشی ها راه اندازی کنند که پس از مدتی به صورت خودکار تلفن همراه از دسترس خارج کند.

علاوه بر این، نصب برنامه های آموزشی روی گوشی های همراه کمک قابل توجهی به سالم سازی شیوه استفاده نوجوانان از این وسیله می کند. بی توجهی به مدت زمان استفاده از تلفن همراه و اعتیاد به این وسیله زمانی بیشتر می شود که بدانیم آن دسته از نوجوانانی که روزانه بیشتر از 5 ساعت با این دستگاه سرگرم هستند 71 درصد بیش از دیگران در معرض خطر خودکشی قرار دارند.

مقایسه نوجوانان امروزی با آنهایی که در دهه 80 و 90 میلادی زندگی می کردند نشان می دهد، در گذشته نوجوانان نه تنها لذت بیشتری از زندگی اجتماعی می بردند بلکه مسئولیت پذیری  بیشتری هم داشته اند. در واقع، رشد شخصیتی و شناختی نوجوانان امروزی به دلیل وابستگی بسیار به تلفن همراه نسبت به گذشته کندتر شده است. زمانی که نوجوان به جای بودن در جمع، مشارکت در کارهای خانه یا رسیدگی به امور روزمره ترجیح بدهد گوشی خود را به دست بگیرد دچار نوعی از اعتیاد شده است.

به همین خاطر، توصیه اکید می شود که والدین برای نوجوانان خود محدودیت هایی در زمینه استفاده از تلفن همراه قائل شوند. به عنوان مثال: ساعات مشخصی از روز تلفن همراه را از فرزندشان بگیرند، مدتی مشخص برای استفاده از این وسیله تعیین کنند، ممنوع کردن دست گرفتن تلفن همراه برای تمام اعضای خانواده هنگام صرف شام یا تماشای تلویزیون می تواند در کاهش وابستگی نوجوان به تلفن همراه مؤثر باشد. با این وجود، مهم ترین کار آموزش و صحبت با نوجوانان است به نحوی که حتی در صورت نبود پدر و مادر هم محدودیت های استفاده از تلفن همراه را رعایت کند.

منبع فاکس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha