سلامت نیوز : رییس انجمن علمی داروسازان ایران گفت: استفاده بیش از حد از داروهای تب بر، ضد درد و ضد التهاب كه بدون نسخه فروخته می‌شوند، عوارض نامطلوبی را برای بدن به همراه دارد.

دكتر حمید خویی در گفت و گو با ایسنا، افزود: آسپرین، استامینوفن و ایبوبروفن در شرایط و مقادیر معین و در دوره‌های مشخص می‌توانند به منظور خود درمانی استفاده شوند اما اگر بیمار مبتلا به بیماریهای خاصی باشد و این داروها را خودسرانه مصرف كنند، ممكن است به عوارضی دچار شود.

وی در ادامه گفت: استامینوفن یك داروی ضد درد و ضد تب است كه بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و برخلاف آسپرین و ایبوبروفن خاصیت ضد التهابی ندارد. اگر این دارو سه روز برای برطرف كردن تب و پنج روز به منظور كاهش درد به كار رود، معمولا عوارض قابل توجهی ندارد و مانند آسپرین و ایبوبروفن عوارض گوارشی ایجاد نمی‌كند اما اگر تب و درد پس از سه و پنج روز كاهش پیدا نكند، بیمار باید به پزشك مراجعه كند.

خویی تاكید كرد: اگر استامینوفن بیش از 10 روز مصرف شود باعث آسیب كبدی شدید و گاهی كشنده می‌شود بنابراین استفاده از آن به مبتلایان به بیماریهای كبدی توصیه نمی‌شود علاوه بر آن به كودكان نباید خودسرانه استامینوفن داده شود چون آنان بیش از گروه‌های دیگر در معرض خطرات دارویی قرار دارند. در این شرایط توصیه می‌شود كه كودكان، داروهای مسكن،‌ تب بر و ضد التهاب را زیر نظر پزشك مصرف كنند.

رییس انجمن علمی داروسازان با اشاره به قرص آسپرین اظهار كرد: ایبوبروفن، قرص آسپرین و فراورده‌هایی مانند ASA كه از آسپرین برای ساخت آنها استفاده می‌شود، اگر نادرست مصرف شوند، ممكن است، ابتلا یا تشدید عوارض گوارشی مثل زخم معده را به همراه داشته باشند.

وی افزود: اگر بیماران مبتلا به مشكلات انعقادی، داروهای ضد التهاب و ضد درد را خودسرانه مصرف كنند، زمان خون روی و انعقاد خون آنان افزایش می‌یابد. از سوی دیگر مصرف درازمدت داروهای شبه آسپرین ابتلا به عوارض كلیوی را به همراه دارد.

رییس انجمن علمی داروسازان تاكید كرد: بیماران تحت هیچ شرایطی نباید برای دستیابی به اثر تسكینی و كاهش بیشتر تب، اقدام به افزایش مصرف داروهای ضد درد و ضد التهاب كنند این در حالیست كه برخی از افراد برای كاهش درد خود چند نوع قرص را با هم مصرف می‌كنند. این كار بسیار غیر منطقی است و پیامدهای خطرناكی مانند تحریك شدید دستگاه گوارشی، التهاب و خونریزی معده را در پی دارد.

وی در ادامه اظهار كرد: مصرف 200 تا 300 میلی گرم ژلوفن دو یا سه بار در روز از سوی بزرگسالانی كه زخم گوارشی فعال و حساسیت دارویی ندارند، می‌تواند برای كنترل درد موثر باشد البته شربت آن گاهی اوقات برای كودكان تجویز می‌شود.

خویی در پایان گفت: مقادیر بیشتر ژلوفن برای مبتلایان به بیماریهای مفصلی تجویز می‌شود. خود درمانی در این زمینه به هیچ وجه توصیه نمی‌شود و بیماران مفصلی باید ژلوفن را زیر نظر پزشك مصرف كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha